ترکیه از شرط اصلی خود برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عقب نشست

توافق خفت‌بار

بن علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه رسما اعلام کرد امروز (سه‌شنبه) توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا می‌شود. قرار است متن این توافق‌نامه فردا در اختیار پارلمان ترکیه گذاشته شود تا نسبت به تصویب آن اقدام شود. به این ترتیب ترکیه و رژیم صهیونیستی به اختلافات شش ساله خود پایان می‌دهند. روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی هدف از این توافق را «مهار ایران » اعلام کرده است.
کد خبر: ۹۱۷۱۲۹

به گزارش تسنیم، نخست‌وزیر ترکیه دیروز گفت: بازگشت سفرا به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی روابط صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد این توافق‌نامه شامل لغو محاصره نوار غزه می‌شود و براساس آن قرار شد اسرائیل 20 میلیون دلار به قربانیان حمله به کشتی مرمره پرداخت کند، اما درمورد این شروطی که نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید روایت‌های متعددی وجود دارد؛ زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی صریح و شفاف اعلام کرد محاصره غزه همچنان ادامه خواهد داشت.

روابط آنکارا و تل‌آویو در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک‌های انساندوستانه برای نوار غزه که کشته شدن ده نفر از شهروندان ترکیه را به همراه داشت، بشدت متشنج شد. ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سه شرط گذاشته بود؛ عذرخواهی رسمی تل‌آویو از آنکارا، پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان و پایان دادن به محاصر غزه.

سه سال پیش اسرائیل شرط اول را به طور جزئی با پادرمیانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به‌جا آورد و بخشی از غرامت‌ها را نیز پرداخت، ولی درخصوص شرط سوم هنوز اقدامی نکرده است.

گفته می‌شود براساس توافق‌نامه جدید، شرط سوم ترکیه که لغو کامل محاصره غزه بود، قرار است به شکل تسهیل در ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه صورت گیرد. به این شکل که کمک‌های انساندوستانه ابتدا به بندر اسرائیلی «اشدود» رفته و پس از بازرسی به غزه انتقال داده شود.

روز گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه طی سخنانی در آنتالیا گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل به این معنا نیست که ترکیه صدای فلسطینیان مظلوم را نمی‌شنود. وی افزود: ترکیه از دو شرط خود در مذاکرات یعنی رفع محاصره نوار غزه و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان کشتی مرمره در ازای عادی‌سازی روابط کوتاه نیامده است.

استقبال آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا با استقبال از توافق عادی‌سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، گفت: «ما در دولت آمریکا از این توافق بسیار خرسند هستیم. این گامی است که درصدد برداشته شدن آن بودیم.»

کری به تلاش‌های دولت آمریکا طی سال‌های قبل برای به ثمر رساندن این توافق اشاره کرد که قدردانی نتانیاهو از کمک‌های جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشت.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در رم همراه جان کری بود، در سخنان کوتاهی گفت: توافق آشتی با ترکیه اثر شدیدی بر اقتصاد این رژیم خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به قرارداد توسعه میدان‌های گازی سواحل اراضی اشغالی، اعلام کرد: «این (توافق) پیامدهای بسیار زیادی برای اقتصاد اسرائیل به همراه دارد.»

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در واکنشی زودهنگام به خبر اعلام عادی‌سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، از این موضوع استقبال کرد. وی این توافق را سبب تقویت «امید» در منطقه دانست!

واکنش حماس؛ عادی‌سازی روابط «شر مطلق» است

رهبران حماس هرگونه ارتباط یا موافقت حماس با توافق اخیر رژیم صهیونیستی و ترکیه و عادی‌سازی روابط با این رژیم را رد می‌کنند. این درحالی است که چند روز پیش خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در سفری به آنکارا با مقامات این کشور دیدار داشت.

به گزارش فارس، اسامه حمدان مسئول روابط خارجی حماس گفته است: توافق ترکیه با رژیم صهیونیستی، یک تصمیم از سوی آنکاراست و ارتباطی با حماس ندارد و حماس با آن موافقت نکرده است. این اظهارات حمدان در واکنش به توییت حمزه تکین، روزنامه‌نگار ترک بود که مدعی شد توافق مذکور با موافقت حماس صورت گرفته است. ‌خالد القدومی، دیگر عضو حماس نیز گفت: عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر «شر محض» است.

گفته می‌شود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به صورت تلفنی این موضوع را با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در میان گذاشته است. با این حال روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین آنکارا و تل‌آویو نوشت: ترکیه و اسرائیل در «مهار ایران» منفعت مشترک استراتژیک دارند.

این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود مدعی شد: «ترکیه، زمانی نزدیک‌ترین دوست اسرائیل در جهان اسلام بود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها