ماشین‌های بدون راننده

کامیون‌ها هم خودران می‌شوند

شرکت نوظهور اُتو قصد دارد کامیون‌های موجود در بازار را به سیستم رانندگی خودکار مجهز کند.
کد خبر: ۹۱۶۶۶۳

این روزها بسیاری از شرکت‌های صاحب نام دنیای فناوری، از گوگل و اپل گرفته تا پیشتازان صنعت خودروسازی نظیر تسلا و ولوو درصدد توسعه فناوری رانندگی خودکار برآمده‌اند. بتازگی یک شرکت نوظهور که با نام تجاری اُتو (Otto) آغاز به فعالیت کرده نیز ادعا می‌کند تا چندی دیگر، کامیون‌های ایالات متحده را به سیستم رانندگی خودکار مجهز خواهد کرد. کمپانی اتو متشکل از 40 نفر نیروی متخصص است که بسیاری از آنها پیش از آغاز این پروژه در گوگل، تسلا و اپل فعالیت کرده‌اند.

در حال حاضر، 3‌/‌4 میلیون دستگاه کامیون در بزرگراه‌های بین ایالتی ایالات متحده تردد می‌کنند. حمل 70 درصد باری که روزانه در ایالات متحده جابه‌جا می‌شود با کامیون‌ها انجام می‌شود؛ یعنی 14 میلیارد تن بار در سال. همچنین عامل 5‌/‌9درصد حوادث جاده‌ای منجر به فوت در ایالات متحده کامیون‌ها هستند. به‌رغم این که کامیون‌ها یک درصد کل ترافیک جاده‌ای این کشور را تشکیل می‌دهند، 28 درصد آلودگی هوای ایالات متحده به دلیل تردد آنهاست.

گفته می‌شود فناوری جدید اتو بسیاری از مشکلات جاده‌ای ایالات متحده را رفع خواهد کرد. اکنون به دلیل پرخطربودن شغل رانندگی کامیون، افراد خیلی کمی برای این موقعیت شغلی اقدام می‌کنند. این در حالی است که سیستم رانندگی خودکار اتو با افزایش ایمنی رانندگان جاده‌ای می‌تواند اسباب افزایش متقاضیان این شغل را فراهم کند. این فناوری، جایگزین نیروی کار انسانی نخواهد شد و فقط به عنوان ابزاری مکمل کارایی دارد.

اتو در حال ساخت مجموعه‌ای از حسگرها، نرم‌افزارها و ابزارهای ارتقادهنده‌ای است که روی کامیون‌های موجود در بازار قابل نصب‌اند و نیازی به تولید کامیون‌های مختص این فناوری نیست. چندی پیش، نخستین مرحله آزمایش این فناوری در یکی از بزرگراه‌های عمومی ایالات متحده انجام شد. رانندگان می‌توانند با نصب این مجموعه ارتقا‌دهنده در طول مسیر استراحت کنند و چون نیازی به توقف وسیله نقلیه هنگام استراحت نیست، طول مدت سفر نیز به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. قیمت نهایی و زمان عرضه این فناوری هنوز اعلام نشده است.

پیش از اتو، کمپانی‌های دیگری نیز در جهت تجهیز وسایل نقلیه سنگین به سیستم رانندگی خودکار گام برداشته بودند. شرکت دایملِر چندی پیش یک کامیون مجهز به سیستم رانندگی خودکار را در یکی از جاده‌های عمومی آلمان آزمایش کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد تجهیز وسایل نقلیه سنگین به سیستم رانندگی خودکار به بخش مهمی از دغدغه‌های دنیای فناوری تبدیل شده است.

منبع: cnbc.com

مترجم: صدف دژآلود‌‌

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها