نمایش‌های تلویزیونی خودرو به‌طور گسترده‌ای در پنج سال گذشته افزایش یافته است. برخلاف گذشته که تلویزیون فاقد هر نوع برنامه سرگرمی مربوط به خودرو بود، اما امروزه حداقل 10 برنامه تلویزیونی فوق‌العاده با موضوع خودرو وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۴۱۵۳
طنازان آهنین در 10 برنامه برتر تلویزیونی

به گزارش جام جم سیما ، بعضی از برنامه‌ها به آزمایشات کامیون و جاده، بعضی دیگر به ماجراجویی و تعدادی هم به الگوهای بازسازی و گاه تعمیرات خودرو متمرکز هستند و انتخاب این که کدام یک از برنامه‌ها برای مشتاقان واقعی خودرو بهترین هستند بسیار گیج‌کننده است.

دست‌اندرکاران این برنامه‌ها علاوه بر صرف هزینه‌های گزاف برای تدوین و ساخت زمان زیادی را نیز صرف نگارش، کارگردانی و فیلمبرداری می‌کنند.

گذشته از مشکلات پشت پرده برنامه‌های متنوع این حوزه، برای فرونشاندن عطش ماشین‌بازها نسبت به محبوب آهنی‌شان که به دنبال یافتن بهترین راه برای دیدن همه آخرین مدل‌های ماشین‌های تولید شده هستند، در این صفحه به معرفی ده برنامه تلویزیونی محبوب پرداخته‌ایم که از نظر مخاطبان فصل جدید برنامه «تخت‌گاز» و برنامه «دنده 5» جزو بهترین برنامه‌ها شناخته شده‌اند.

بهترین آنها؟ فصل جدید برنامه تخت‌گاز آمریکا و برنامه دنده 5 انگلیس در حال پخش هستند. 10 برنامه تلویزیونی در مورد ماشین را مرور خواهیم کرد.

Top Gear UK

در حال حاضر هر اپیزود این برنامه درست یک هفته بعد از انگلیس در آمریکا روی صحنه می‌رود. محبوبیت این برنامه تلویزیونی فوق‌العاده، هر سال در حال افزایش است و هیچ‌کدام از برنامه‌های خودرو به این اندازه دارای ماجرا‌جویی، چیزهای عجیب و غریب، شوخی‌های میان سه مجری برنامه و از همه مهم‌تر اختراعات جسورانه چالش‌های متهورانه نیست.

تخت‌ گاز یا همانTop Gear UK یک برنامه عمومی سرگرم‌کننده است که حتی برای کسانی که دیوانه ماشین نیستند دیدنی و تماشایی است و صرفا به علایق بیننده می‌پردازد. سه اجراکننده زبده در این برنامه نیز هر کدام طرفداران خود را دارند و با سلایق مختلفی که بین هر سه نفر آنها وجود دارد، میزان علاقه مخاطبان به تنوع برنامه، قابل توجه توصیف شده است.

Top Gear USA

این برنامه، نتیجه یک تلاش بسیار بسیار طولانی است که طی سال‌ها سعی شده برای بیننده آمریکایی بازسازی شود تا شاید نظر سخت‌پسندان این نوع برنامه‌ها تأمین گردد.

بزرگ‌ترین چالش برای این برنامه یافتن مجری‌هایی بود که به اندازه مجری‌های معروف‌ترین برنامه خودرو، مشتاق و کاردان باشند که این چالش بسیار بزرگی بود. جایگزین شدن آدام فرارا به جای آدام کرولا، موجب شد این برنامه از جذابیتی نسبی برخوردار شود که روز به روز هم به تعداد مخاطبانش اضافه شد.

مهم‌ترین دلیل استقبال مخاطبان از برنامه مذکور، این است که مجری محبوب آن به ماشین‌های کلاسیک آمریکایی بسیار علاقه‌مند است و اغلب اوقات، ماشین‌هایش را در چالش‌های متنوع برنامه با پیامدهای شگفت‌آوری خراب می‌کند.

Fifth Gear

دنده 5 مدت‌های مدیدی است که خواهر کوچک‌تر دنده‌ سنگین در انگلیس به حساب می‌آید. ولی به‌رغم تلاش بسیار در زمینه جذب مخاطب، به دلیل نداشتن بودجه کافی مجریانش برای سفر به نقاط مختلف دنیا، هنوز نتوانسته نام خود را آن طور که باید و شاید برای علاقه‌مندانش جا بیندازد. اما برای بازگشتن به بازی پیروزمندانه در سال‌های اخیر تلاش بسیار زیادی کرده است.

روش‌های فیلمبرداری بسیار بهتر و جذاب‌تر، اختصاص مرکز تست خودرو به این برنامه یک ساعته که قصد دارد دو شاخص سرگرمی و اصالت را به موازات هم پیش ببرد، از جمله اقداماتی است که دست‌اندرکاران این برنامه روی آن تأکید دارند.

شیوه آزمایش خودروها به صورت تیمی و این که همگی آنها در یک ماشین می‌نشینند و با هم سر و کله می‌زنند و تماشای نظراتشان در مورد موضوعات متنوع و جدید، برای مخاطب بسیار سرگرم‌کننده است.

Fast n’ Loud

این برنامه به عنوان طنزآمیز‌ترین و جذاب‌ترین برنامه بازسازی و تعمیر خودروست. Fast N Loud درباره یک کارگاه بازسازی خودرو در دالاس است که توسط دو آدم ناپخته اداره می‌شود. یکی از آنها آدم پولکی است که همیشه سودهای فروش را به بیشترین میزان می‌رساند و هنگام خرید ماشین‌ها بیشترین تخفیف را می‌گیرد. در مجموع در مقایسه با برنامه‌هایی از این دست، این یکی بهترین برنامه ‌برای ماشین‌بازهاست. این دو نفر در جزئیات برنامه‌ریزی و اجرا اغلب دچار مشکل می‌شوند، اما کارهای جالبی با ماشین‌ها می‌کنند.

Wheeler Dealers and Wheeler Dealers trading up

Wheeler dealers and sheeler dealers trading up یک برنامه دیگر درباره بازسازی ماشین است اما با رویکرد موشکافانه‌تری به انتخاب ماشین‌های کلاسیک برای خرید و بازسازی می‌پردازد. دست‌ مجریان این برنامه ممکن است به اندازه دست‌ مجریان برنامه Fast N Loud روغنی باشد اما بیان شیوا تری دارند که تماشای برنامه را برای بیننده آسان‌تر می‌کند. تا کنون بیش از 10 فصل از این برنامه ساخته شده و مجریان آن به اسقاط یا بازسازی دَه‌ها ماشین حیرت‌آور مانند پورشه، لامبورگینی، رنج روور و برند‌های مختلف دیگر پرداخته‌اند.

یکی از مجریان برنامه همواره تلاش دارد که ماشین‌ها را در هند، ژاپن، امارات، آمریکا، بریتانیا و سوئد به فروش برساند. اما در هر برنامه هیجان این که آیا او به اندازه‌ای سود خواهد کرد که یک ماشین فوق‌العاده را برای خودش نگه دارد یا نه؟ موضوع جذابی است که به هیجان مخاطب تا پایان برنامه توجه دارد.

One car too far and car vs.Wild

این دو برنامه بیشتر به ایستادن کنار راه و ماجراجویی می پردازند و انصافا از برنامه‌های تلویزیونی باورنکردنی و بسیار جذاب هستند. تا کنون قسمت‌های اندکی از هر دو ساخته شده است. اما داستان این است که 2 نفر با یک جیپ رنگلر 1998 در جایی کاملا متروک و دور از دسترسی رها می‌شوند. جنگل‌های شیلی، بیابان‌ها و کوه‌ها و حتی یخچال‌ها مجری‌ها را سرگرم کرده و برنامه را دیدنی می‌کند.

Cris Harris on cars (drive)

موفقیت این برنامه تنها به خاطر رانندگی عالی و خوب حرف‌زدن کریس هریس نیست؛ بلکه به خاطر این است که وی هیچ‌وقت از گفتن حقایق اِبا ندارد. اگر ماشینی به درد نخور باشد، او لفظ مزخرف را بدون هیچ ابایی نهایتا بعد از 30 ثانیه برای آن به کار می‌­برد و دلیل آن را نیز می‌گوید. در این برنامه، همیشه روی مدل‌های جدید و جذاب ماشین‌های آمریکایی، دست گذاشته می‌شود و با اظهارنظری کارشناسانه، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

Megafactories

ابر کارخانه‌ها، بیشتر یک برنامه مستند جدی است که به طور تقریبی تمام کارخانه­‌های بزرگ ماشین در جهان را پوشش می‌­دهد.

از فِراری در مودنای ایتالیا گرفته تا رولز رویس در انگلستان و از پورشه در آلمان گرفته تا بوگاتی در فرانسه، و بسیاری از خط تولید ماشین­‌های مطرح دیگر، موضوع جذابی است که این برنامه دنبال می‌کند. هر چند که بسیاری از کارخانه‌های خودرو‌سازی به دلایلی مانع فیلمبرداری و نشان دادن پشت صحنه تولیدشان می‌شوند. اما این برنامه دست­‌بردار این ماجرا نمی‌­شود. اما آگاهی از پشت پرده خطوط ساخت ماشین­‌های عجیب و غریب می­‌تواند بسیار جالب است.

World’s most dangerous roads

برنامه خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا یکی دیگر از برنامه­‌های انگلیسی است. این برنامه با تأکید به کیفیت ساخت بخش­‌های مختلفش بر این باور است که در حقش اجحاف شده، آن هم به این دلیل که زبان لازم را برای اختصاص بودجه­ های سنگین برای تهیه‌­کنندگی ندارند.

فصل‌های اولیه این برنامه با کیفیت بسیار خوب، روی آنتن رفته است. در هر قسمت از برنامه، دو شخصیت معروف بریتانیا با هم دعوت شده و مکانی برای رانندگی آنها انتخاب می‌شود که این مکان می‌تواند هر جایی از دنیا، مانند آسیا، آفریقا و آلاسکا، باشد. برنامه مجری ثابتی ندارد و همین موضوع ، باعث تازه نگه داشتن آن می‌شود. زیرا بیشتر آنها چیزی درباره قرار گرفتن در جاده‌ها و چگونگی زنده ماندن در سرزمین‌های بیگانه نمی­‌دانند. خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا، برنامه‌­ای سرگرم‌­کننده است که مناظر زیبایی دارد. اما اغلب این مناظر در مکان­‌های کاملا غیر قابل دسترس و تا حدودی ناشناخته هستند. ماشین­‌های برنامه نیز تا پایان آن تمیزی و درخشانی ظاهری خود را از دست می‌­دهند و کاملا گل­‌آلود می‌شوند و تر و تمیزی خود را با گذر از میان جنگل‌­ها از دست می‌­دهند.

Counting Cars

دلیل آمدن « Counting Cars » در این لیست، هیجان‌انگیز بودن غیرقابل‌وصف و ماشین‌های زیبای برنامه است. تنها چیزی که از واقعی بودن روند برنامه می‌کاهد، صحبت‌های غیرضروری بین افراد است که برای ماشین­‌بازهای واقعی غیرضروری است.

امیدواریم که چند برنامه در این لیست باشد که قبلا ندیده باشید. تمامی برنامه­‌ها دست­‌کم ارزش یک بار دیدن را دارند و به طور کلی در پنج دقیقه متوجه می­‌شوید که آیا برنامه‌­ای که انتخاب کرده‌­اید را دوست دارید یا خیر.

فرهاد هدایت - ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها