دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در گفتگو با جام جم آنلاین :

مردم در این 6ماه برای خرید خانه علاقمند شدند /150 میلیون وام ساخت به روشهای نوین

با توجه به آماری که در اختیار است کشورمان سالانه به بیش از 1.5 میلیون واحد مسکونی نیازدارد، اما می‌بینیم با توجه به سیاست‌های انقباضی دولت و رکودی که در این بازار شکل گرفته گروهی از سازندگان از بازار تولید مسکن کنار رفته و به همین دلیل می‌بینیم تعداد جوازهای ساخت مسکن در بسیاری از شهرها بخصوص تهران به کمتر از نصف کاهش یافته است که نتیجه این موضوع یعنی برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و به نوعی انباشت تقاضا.
کد خبر: ۹۱۳۳۱۱
مسکن، طرح اجرایی می‌خواهد

از سوی دیگر نامتقارن شدن عرضه و تقاضا به دلیل تاثیر قابل توجه در بازار آینده مسکن ایجاد نماید باعث نگرانی اغلب مسئولان و دست اندرکاران این صنعت شده است؛ چون همه می‌دانیم تقریبا 14 درصد از اشتغال کشورمان در این صنعت خلاصه شده و رکود در بازار مسکن یعنی رکود در بسیاری از زیرشاخه‌ها و صنایع وابسته به آن که در نهایت این امر فشاری مضاعف به دوش اقشار پایین و دهک‌های پایین کشورمان خواهد آورد.

اما سوال اصلی این است که در شرایط فعلی چه باید کرد تا مسکن که اکنون رکودش نگران‌کننده شده و در آینده ممکن است باعث آشفتگی بازار شود، دوباره به تعادل رسیده و رونقی قابل قبول به خود ببیند و در پی خود صنایع دیگر را نیز به حرکت درآورد؟

1ـ منطقی شدن درصد سود تسهیلات و توان متقاضیان واقعی، به دلیل آن که تسهیلات کنونی به عنوان کمک‌هزینه‌ خرید واحدهای مسکونی برای متقاضیان در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که میزان وام و همچنین درصد سود آن تناسبی با توان مالی خریداران واقعی که عمدتا در دهک‌های پایین جامعه هستند، ندارد و به نوعی صرفا برای بخش متوسط به بالای جامعه درنظر گرفته شده است . هرچند امکان دیگری از لحاظ عملی وجود دارد و این‌که دولت می‌تواند با ارایه یارانه‌ به اقشار و دهک‌های پایین بخشی از میزان سود بانکی تسهیلات خرید مسکن را جبران کند تا این قشر هم توان استفاده از تسهیلات خرید مسکن را داشته و به صف خرید مسکن وارد شوند.

2ـ اما در بخش دوم می‌توان برای کاهش قیمت مسکن که در نهایت به افزایش توان خرید متقاضیان واقعی منجر خواهد شد، به نوعی با امکانات موجود زمین‌های ارزان‌قیمت را برای ساخت در اختیار سازندگان واقعی و تعاونی‌ها قرار داد تا این تعاونی‌ها با تولید مسکن که عمده قیمت آن مربوط به زمین است، بتوانند شرایطی را فراهم کنند تا خریداران واقعی نیز وارد بازار خرید شوند.

3. درنهایت راه‌کار سوم، این است که با ایجاد اشتیاق برای ورود دوباره انبوه‌سازان آنها را تشویق به ساخت مسکن‌های ارزان و متناسب با توان خرید دهک‌های پایین کرد تا به این ترتیب علاوه بر کنترل تقاضای انباشت شده بتوانیم زمینه رونق تعادل بازار را نیز فراهم کنیم.

مهرداد لاهوتی - نماینده مجلس دهم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها