دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در گفتگو با جام جم آنلاین :

مردم در این 6ماه برای خرید خانه علاقمند شدند /150 میلیون وام ساخت به روشهای نوین

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: بخشنامه اخیر بانک مسکن برای برداشتن رسوب بانکی سازندگان یکی از موانع سرراه تولید را برداشته و باعث تقویت بنگاههای تولیدی خواهد شد .
کد خبر: ۹۱۳۰۴۴
مردم در این 6ماه برای خرید خانه علاقمند شدند /150 میلیون وام ساخت به روشهای نوین

فرشید پورحاجت در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود : بانک مسکن در سال گذشته بابت پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان مکانیزمی را تعریف کرده بود که همیشه مورد اعتراض تولید کنندگان مسکن بود، چرا که سازندگان را به داشتن رسوب بانکی یا کارکرد بانکی ملزم می کرد. هرکسی که در این حوزه متقاضی دریافت تسهیلات بود باید 15 تا 20 درصدمبلغ خود وام را برای مدت حداقل یک الی دو سال در سیستم بانکی بلوکه می کرد، اما اتفاق جدیدی که افتاده بانک مسکن بخشنامه کرده تا از همین ماه رسوب بانکی برای سازندگان برداشته شود .

وی درباره رقم تسهیلاتی که به سازندگان داده می شود گفت : اقدام مثبتی که از سوی بانک مسکن صورت گرفته است تفاوت قائل شدن بین ساخت و ساز صنعتی و سنتی در میزان تسهیلات پرداختی است . هم اکنون تسهیلاتی که بابت صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین و کاهش مصرف انرژی در ساختمان ارائه می شود حدود 30 میلیون تومان بیشتر است ، یعنی برای ساختمانهایی که صنعتی ساخته می شود 150 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و برای ساختمانهایی که به روش سنتی ساخته شود 120 میلیون تومان به ازاء هر واحد تسهیلات پرداخته می شود .

مشکل رکود درحوزه تقاضا ست نه تولید

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در باره وضعیت رکودی نیز گفت : مشکل در حوزه تولید نیست بلکه به حوزه تقاضا باز می گردد ،یعنی متقاضیانی که قدرت خرید خانه را ندارندبه نوعی بر بازار تولید هم تاثیر می گذارند . البته از سال گذشته ترمیم شکاف بین قدرت خرید و افزایش قیمتی که چند سال پیش در حوزه مسکن رخ داده آغاز شده است .

پور حاجت تصریح کرد : یک مقداراز بهبود شرایط به فضای بعد از برجام باز می گردد که ریسک معاملات کاهش پیدا کرد ومردم در این شش ماه گذشته برای خرید خانه علاقمند شدند اما موضوع این است که هنوز مردم نتوانستند خودشان را با شرایط جدید وفق دهند و هنوز آن شکافی که بین قدرت خرید مردم با قیمت خانه پیش آمده پر نشده است ، به نظر می رسد که با پرداخت تسهیلات می توان به قدرت خرید مردم کمک کرد اما باید رویه ها اصلاح شود.

به گفته وی هم اکنون ، برای خانه اولی ها 80 میلیون تسهیلات برای هر یک از زوجین در نظر گرفته شده است که رقم خوبی است اما این 80 میلیون باید به همه کسانی که خواهان خرید خانه هستند پرداخت شود.

وی پرداخت تسهیلات به حوزه تولید را یکی ازمکانیزمهای غیر تورم زا در بخش مسکن ذکر کرد و گفت :الان بهترین مکانیزمی که تورم زا هم نباشد پرداخت تسهیلات به حوزه تولید است تا بعد از ساخت به خریدار منتقل شود تا به صورت تقسیطی پرداخت شود.

پورحاجت گفت :درحال حاضر یکسری از سازندگان خانه های خود را تکمیل کرده و به مرحله فروش رسانده اند و به نظرم بهتر است دولت به این سازنده ها کمک کند تا وامهای دریافتی اشان را بایک شرایط جدید به صورت فروش اقساطی و بایک نرخ مناسب به خریدار واگذار کنند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها