مردم و اهالی فرهنگ پیکر حمید سبزواری را برای خاکسپاری در زادگاهش بدرقه کردند

تشییع «سرود درد»

پیکر زنده‌یاد حمید سبزواری «پدر شعر انقلاب» صبح روز گذشته با حضور جمع کثیری از شاعران و مسئولان فرهنگی کشور از حوزه هنری تا تالار وحدت تهران تشییع شد و قرار است در سبزوار، زادگاه این شاعر به خاک سپرده شود. مسئولان فرهنگی کشور در این مراسم از سبزواری به نیکی یاد کرده و ویژگی‌های برجسته او را برشمردند.
کد خبر: ۹۱۳۲۰۷

به گزارش جام‌جم، صبح روز گذشته بسیاری از مدیران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر کشور همراه با شاعران در حوزه هنری جمع شده بودند تا با پیکر زنده‌یاد حمید سبزواری «پدر شعر انقلاب» وداع کنند و زیر لب سرودهای ماندگار و قصیده‌های بی‌نظیری را که برای انقلاب اسلامی سروده است، با خود زمزمه کنند. آیین تشییع این شاعر پیشکسوت از حوزه هنری آغاز شد و مقابل تالار وحدت پایان یافت تا سبزواری به زادگاهش شهر سبزوار منتقل و در خانه قدیمی‌شان به خاک سپرده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم تشییع پیکر حمید سبزواری «پدر شعر انقلاب»، پس از قرائت متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای این شاعر فقید، گفت: زنده‌یاد سبزواری شاعری بود که عمر دراز و طولانی خود را در مسیر اعتقاداتش گذراند. در این مدت حدود 75 سال شعر سرود و زحمت کشید و قلم زد و سخن گفت و جلسات ادبی را اداره کرد و آنگاه که ندای ملکوتی امام در جهت خیزش انقلاب بلند شد، لبیک گفت و بهترین سرودها را تقدیم نظام مقدس و انقلاب اسلامی کرد؛ سرودهایی ماندگار که با تاریخ این نظام مقدس و انقلاب همراه است.

او به سرودهایی که ملت ایران با آنها آشنایی دارند، اشاره کرد و افزود: همه ما این سرودها را در ذهنمان داریم مثل «خمینی ای امام» یا شعری که در رثای شهید مطهری سرود «ای مجاهد شهید مطهر» را بیان کرد و مناسبت‌های دیگر. باید عرض کنم شعر، اثری ماندگار است و یک بیت گاهی کار یک مقاله نه صد مقاله و سخنرانی را انجام می‌دهد.

«حمید» همراه تمام حوادث انقلاب بود

در ادامه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی درباره جایگاه والای زنده‌یاد سبزواری پرداخت و گفت: با شناختی که در طول 27 سال گذشته از آقای سبزواری دارم، باید بگویم او مردی بود مخلص، فداکار و همراه با آگاهی، شناخت و بصیرت نسبت به مسائلی که در اطرافش می‌‌گذشت و کسی که قلب او برای امام، اسلام و انقلاب می‌تپید.

او افزود:‌ در طول بیش از 70 سال در راه آرمان‌های اسلام، امام و انقلاب شعر سرود و شعرهای او حماسه‌های ماندگاری بود که برای تحریک احساسات ملت ما علیه استکبار در دفاع مقدس نقش موثری داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ شعرهای او تبدیل به سرودهای انقلاب شد و در عمق جان ملت ما جا گرفت. شعر حمید سبزواری شناسنامه زمان انقلاب است و تمام حوادث انقلاب را می‌توان در آن دید. مضمون اشعار وی همه بدیع بود و با طبع لطیف شعر می‌سرود. اشعار حمید سبزواری که امروز به عنوان سرودهای انقلابی گوشنواز مردم است، در حافظه تاریخی ملت ما ماندگار خواهد بود. در گذشت این چهره جاودانه ملت ایران ضایعه بزرگی برای جامعه ادبی و فرهنگی ما خواهد بود.

در بخش دیگری از این مراسم سرود «برخیزید» توسط گروه دانش‌آموزی اجرا شد و سپس محمد گلریز به اجرای یک سرود از اشعار مرحوم سبزواری پرداخت. سعید حدادیان هم در این مراسم به اجرای نوحه و مرثیه‌سرایی پرداخت. از بخش‌های جالب توجه این مراسم سرودی بود که گلریز برای زنده‌یاد سبزواری خواند و در آن بر مصرع «ای خمینی میهمان داری مریدت آمده است» تاکید کرد.

از مردم و با مردم

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم در این آیین در جمع خبرنگاران گفت: امتیاز سبزواری این بود که این حماسه‌سرایی را در فضای انقلابی بارورتر کرد. بسیاری از مفاهیم انقلابی که مردم ایران در چهار دهه قبل و پس از انقلاب اسلامی با آن همراه شدند.

او افزود: چهار دهه انقلاب اسلامی چه در مقاطع دهه پیروزی انقلاب، چه در ایام دفاع مقدس و چه پس از آن پابه‌پای شعر سبزواری حرکت کرده است. حماسه‌سرایی در کشورمان سابقه کهنی دارد و بزرگانی مانند فردوسی را در ادبیات کشورمان داشته‌ایم، اما سبزواری این حماسه‌سرایی را در فضای انقلابی بارورتر کرد.

انقلابی وفادار و هوشمند

محسن مومنی، رئیس حوزه هنری با بیان این‌که پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در معرفی استاد سبزواری بسیار دقیق بوده است، عنوان کرد: تمام صفات و عناصر شخصیتی ایشان در این پیام وجود دارد. او گفت: عنصر انقلابی بودن، وفاداری، هوشمندی و موقع‌شناسی که حضرت آقا به آنها اشاره کردند، ما هم آقای سبزواری را با همین‌ها می‌شناسیم.

در مراسم تشییع استاد سبزواری چهره‌هایی از جمله محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین شریعتمداری، محمدحسین صفارهرندی، حمید رسایی، سیدعلی موسوی گرمارودی، مصطفی رحماندوست و محسن پرویز حضور پیدا کرده بودند.

رئیس رسانه ملی از مرحوم سبزواری گفت

عبدالعلی علی عسکری، رئیس رسانه ملی هم روز گذشته به حوزه هنری رفته بود تا با شاعری وداع کند که بخش عمده‌ای از زندگی هنری‌اش را در صداوسیما گذرانده بود. او در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره زنده‌یاد سبزواری و همچنین موضوع ولنگاری فرهنگی که رهبر معظم انقلاب بتازگی مطرح کرده‌اند، اظهارنظر کرد. رئیس رسانه ملی درباره شخصیت سبزواری گفت: صداقت و شجاعت در راه حقیقت، توأم با زیبایی، هنر و شعر که همراه شود، ماندگاری به همراه می‌آورد. مرحوم حمید سبزواری دارای سجایای بسیار ارزشمند و فاخری در دوران قبل و بعد از انقلاب بود و با اشعار خود توانست فرهنگ انقلاب را گسترش دهد. رئیس سازمان صداوسیما درباره مساله «ولنگاری فرهنگی» گفت: باید گوهر انقلاب را حفظ کرد و از آن در برابر تهدیدهای بیرونی و درونی مراقبت کرد.

شاعری در خدمت اهداف انقلاب

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: حمید، حتی اگر برای انقلاب هم شعر نمی‌گفت، باز هم شاعری درجه اول بود. او به خبرگزاری صداوسیما گفت: زبان حمید سبزواری زبانی فاخر و شعر او نیز براساس اصول و اسلوب بود. حداد عادل با بیان این که اشعار استاد سبزواری در ادامه شعر خراسانی بود، افزود: جوهر پرشور و والای ادبیات خراسان در شعر او موج می‌زد و او این ابزار توانا را نیز در خدمت انقلاب گرفت.

حداد عادل با اشاره به این‌که استاد سبزواری بر بقیه شاعران هم تقدم فضل و هم فضل تقدم داشت، افزود: ایشان روزی اشعار و قریحه خود را به خدمت انقلاب آورد که انقلاب احتیاج به شاعر داشت و هنوز شاعران انقلاب تربیت نشده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها