سرمقاله

درس‌های خاص یورو

جام ملت‌های اروپا که ما آن را به عنوان یورو می‌شناسیم، امسال دو اتفاق ویژه را تجربه می‌کند. 24 تیمی شدن جام و همین طور ترس از تروریسم.
کد خبر: ۹۱۱۸۳۰

کارشناسان فوتبال بر این باور بودند اگر آرژانتین و برزیل به یورو اضافه شوند، این مسابقات به جذاب‌ترین رقابت فوتبالی دنیا تبدیل می‌شود. فیفا اصرار دارد همه قاره‌ها درگیر جام‌جهانی باشند و به همین دلیل به همه سهمیه می‌دهد. اما همه می‌دانند سطح فوتبال قاره سبز تا چه اندازه بالاست. سوال اصلی این است: حال که تعداد تیم‌ها به عدد 24 افزایش یافته و هشت تیم اضافه شده‌اند، از نظر فنی چه اتفاقی برای یورو می‌افتد؟ یوفا قطعا با این تصمیم به دنبال آن بود که کشورهای بیشتری را درگیر مسابقات کند و جغرافیای فوتبال قاره را گسترش دهد. این که آیا این تصمیم به زیبایی بیشتر مسابقات منجر می‌شود یا خیر، پرسشی است که مسابقات پاسخ آن را به ما می‌دهد.

دومین نکته، سایه هراس از تروریسم بر مسابقات یوروی امسال است. اتفاقی تلخ که مقامات رسمی کشور فرانسه هم آن را تکذیب نکرد‌‌ه‌اند. یورو 2016 افکار عمومی همه دنیا را مشغول خودش می‌کند و تا یک ماه تیتر یک رسانه‌ها می‌شود. گروه‌های تروریستی شاید این مسابقات را بهترین فرصت برای نشان دادن خود می‌دانند. من امیدوارم ریشه تروریسم، نه در زمان برگزاری این مسابقات که در تمام دنیا خشک شود.

نگاهی به کشورهای شرکت‌کننده در این جام نشان می‌دهد رقابت میان چند تیم مدعی و تیم‌های ناشناخته است. فرانسه میزبان‌ آلمان، کشوری که در جام‌جهانی و یورو عناوین بسیاری دارد، اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی و تنها تیمی که دو بار پیاپی قهرمان این جام شده، انگلیس جوان شده و ایتالیای کونته کشورهایی هستند که مدعی سنتی جام به شمار می‌آیند. اما کشورهای دیگری هم هستند که با هدف شگفتی می‌آیند. مثل دانمارک که خیلی اتفاقی پایش به یورو 92 باز شد یا یونان که با نمایش‌های دفاعی و کسل‌کننده قهرمانی یورو 2004 را در پرتغال به دست آورد.

نکته آخر درس‌هایی است که امیدواریم جامعه فوتبال در ایران از این مسابقات بگیرند. سیستم ارتباط رادیویی داوران سال هاست به کمک داوری در دنیا آمده؛ اما ما همچنان از این سیستم محرومیم و برای پر کردن این خلأ تلاشی نمی‌شود. برگزاری تورنمنتی در این سطح در فوتبال مدرن اروپا، جدا از جذابیت‌های فنی، بحث ساختاری هم دارد که امیدوارم مدیران فوتبال آن را ببینند و به کار بگیرند. یورو به دلیل ساعت مناسب برگزاری، یک ماه جذاب پیش‌روی ما می‌گذارد؛ تورنمنتی که امیدوارم همه از آن درس بگیرند و بدرستی از آن استفاده کنند.

امیر حاج‌رضایی - کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها