در سال‌های اخیر دولت‌ها و کشورهای مختلف برای جذب هر چه بیشتر گردشگر فنون مختلفی را به کار گرفتند که با سلیقه مردم مختلف دنیا با هر نژاد و فرهنگی جور دربیاید. در این راستا، این روزها یکی از جذاب‌ترین بازار و شاخه‌های گردشگری، غذاست.
کد خبر: ۹۰۸۸۷۵
گردشگری غذا جاذبه فراموش‌شده ایران

گردشگران زیادی تنها برای چشیدن طعم غذاهای ملل مختلف راهی سفرهای دور و دراز می‌شوند و حتی در حالی که بسیاری از مردم دنیا غذاهای کشورهای آسیای شرقی و چشم بادامی‌ها را نمی‌پسندند و طعم غذای این کشورها به مذاقشان خوش نمی‌آید، کشور مالزی اعلام کرده است که در نظر دارد با توسعه جایگاه گردشگری غذا در این کشور، امکان جذب 36 میلیون گردشگر تا سال 2020 را فراهم آورد. کشور پرو نیز از گردشگری آشپزی درآمدی یک میلیارد دلاری به جیب زده است.

در واقع، برای هر قشر از گردشگران حرفه‌ای که کارشان سفر است تا گردشگرانی که به قصد تفریح سفر می‌کنند، مهم‌ترین و لذت بخش‌ترین بخش سفر، وعده غذایی و خوراکی‌های کشور و شهر مقصد است و برخی از مقاصد با معرفی غذاهای بومی خود به گردشگران به جای ارائه غذاهای نام آشنا و رایج در دنیا سعی می‌کنند جاذبه جدیدی را به اسم خود سند بزنند یا ازطریق برگزاری انواع جشنواره‌ها با محور غذا و نوشیدنی فرصت افزایش آمار گردشگران ورودی را به کشور خود بدهند.

در حالی که بی‌سلیقه‌ترین کشورها در آشپزی سعی دارند غذاهای خود را با عنوان عجیب‌ترین غذاهای دنیا به خورد گردشگران بدهند و گردشگران را برای چشیدن طعم غذاهایشان به کشورشان بکشانند، کشور ما با وجود سفره‌ای گسترده از متنوع‌ترین غذاهای بومی و محلی که با سلیقه مردم دنیا جور است، دست از سر کباب و غذاهای گوشتی برنمی‌دارد و این در حالی است که برخی برآوردها نشان می‌دهند در ایران، تنها برای ناهار و شام، بیش از 1400 نوع غذای اصلی وجود دارد که علاوه بر طعم و مزه خوب، از نظر ارزش غذایی نیز بسیار ارزشمند هستند.

با این حال، گردشگرانی که برای اولین بار به ایران سفر می‌کنند شاید با خوردن دو سه بار کباب بختیاری، کباب کوبیده و برگ، شیشلیک و... به وجد بیایند و طعم کباب‌های ایرانی را بپسندند، اما خاصیت تمام غذاهای ایرانی این است که اگر چند وعده پشت سر هم صرف شود، خوردنش خسته‌کننده می‌شود و به اصطلاح از خوردن آن زده می‌شوند. این در حالی است که خوردن وعده‌های متعدد از غذاهای گوشتی نیز در سفر توصیه نمی‌شود چرا که گذر از طول و عرض جغرافیایی، روده را منقبض می‌کند که در این حالت غذاهای گیاهی و فیبردار راه‌حل عوارض منقبض شدن روده‌هاست.

از دلایل پزشکی که بگذریم، خوردن غذای تکراری در سفر آن قسمت لذت بخش مسافرت را حذف می‌کند و این می‌شود که توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند از منو و فهرست غذاهای تکراری هتل و رستوران‌های مختلف شهر شاکی می‌شوند.

در همین حال جالب است بدانید گردشگران خارجی بعد از خوردن وعده‌های پشت سرهم کبابی، غذاهای خورشتی را ترجیح می‌دهند. در حالی که این روزها رستوران‌ها خورشت فسنجان را یک روز در میان سرو می‌کنند یا حتی بسیار از آنها این مدل غذا را از منوی خود حذف کرده‌اند، از آنجا که گردشگران اروپایی که بیشتر فست فود می‌خورند وقتی طعم غذای ایرانی را تجربه می‌کنند، این طعم را دوست دارند و حتی از غذاهای خورشتی که زیاد با آن آشنا نیستند هم خوششان می‌آید. در کنار این، استان‌های ایران و اقوام گوناگونش باآن تنوع بالای فرهنگی، دارای طعم‌ها، چشیدنی‌ها، افزودنی‌ها و غذاهایی خاص هستند که تجربه‌شان گردشگران خارجی را شگفت‌زده خواهد کرد؛ از قلیه ماهی جنوب بگیر تا باقالا قاتق شمال و کلم‌پلوی شیرازی و بریانی اصفهان و فالوده کرمان و باقلوای قزوین. همه اینها در حالی است که تلاش شایسته‌ای برای معرفی این غذاها به گردشگران نمی‌کنیم و اگر تلاشی در این راستا صورت گیرد همین غذاهای ایرانی یک تنه اقتصاد گردشگری ما را متحول خواهد کرد.

ابراهیم اسدی بشلی

رئیس انجمن توسعه صنعت گردشگری مجمع متخصصین ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها