پس از یک شروع توفانی در آغاز سال، سینمادارها با نگرانی از ادامه اکران فیلم‌های پرفروش صحبت می‌کنند

هراس از رکود در گیشه سینما

احتمالا شما هم شنیده‌اید که می‌گویند: «با یک گل بهار نمی‌شه» حالا حکایت این ضرب‌المثل را شاید بتوان به اکران فیلم‌های سینمایی در سال 95 ارتباط داد که با یک گل خوشرنگ و خوشبوی نوروزی همراه بود، اما این‌که آیا می‌توان به این گل سینمایی دل خوش کرد یا نه و این‌که روند خوب فروش فیلم‌ها ادامه خواهد داشت یا نه، موضوعی است که برخی سینماداران و کارشناسان گیشه با دیده تردید و هراس از رکود به آن می‌نگرند. به گزارش جام‌جم، نوروز امسال یک شروع تاریخی برای سینمای ایران محسوب می‌شد، اما این روند در اکران دوم بهاری با آن قدرت ادامه پیدا نکرد و اگر رسوایی مسعود ده‌نمکی نبود شاید باید اکران دوم را تقریبا شکست خورده می‌دانستیم.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۵

ضربه به اکران بهار

سیدعلی احمدی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر که چهار پردیس ملت، تماشا، راگا و رازی را در زیرمجموعه خود دارد، با ابراز خرسندی از فروش بهاری سینماها می‌گوید: فیلم‌های اکران نوروزی امسال با فروش قابل توجهی در پردیس‌های ملت، تماشا، راگا و رازی روبه‌رو بوده است، به طوری‌که بعد از گذشت دو ماه از اکران فیلم‌هایی مانند «ابد و یک روز» و «بادیگارد» حداقل هر شب دو سئانس فوق‌العاده در پردیس سینمایی ملت به این دو فیلم اختصاص داده می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به آیین‌نامه شورای صنفی نمایش و قانون سقف اکران ده هفته برای هر فیلم در سینماها، ناچار مجبور به حذف فیلم‌های پرفروش از برنامه پردیس‌ها شدیم که البته گرچه به دلیل تعدد فیلم‌های در صف اکران ناگزیر به انجام این‌کار هستیم، اما به هر حال حذف این فیلم‌ها به فروش سینما ضربه خواهد زد.

بی‌تدبیری در حذف زودهنگام برخی فیلم‌ها

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس آزادی هم با ابراز رضایت از فروش فیلم‌های نوروزی می‌گوید: در 9 سالی که مدیر پردیس سینمایی آزادی هستم، نوروز امسال یکی از بهترین نوروزهایی بود که به لحاظ گیشه داشتیم و متاسفانه با وجود این‌که این فیلم‌ها هنوز قابلیت اکران را داشتند، اما از پرده سینماها پایین کشیده شدند! در حال حاضر فیلم پرفروش نداریم و چشم‌مان به ادامه روند اکران است، پیش‌بینی می‌کنم فیلم سینمایی «دراکولا» با وجود این‌که در جشنواره فجر اکران نشده، فروش خوبی داشته باشد و البته فیلم «بارکد» و «رسوایی» هم که تقریبا فروش خود را دارد. چنانچه وزارت ارشاد با اداره اماکن هماهنگی‌های لازم را انجام دهد که مانند سال‌های گذشته در ماه رمضان تا سحر اکران داشته باشیم، می‌توانیم به گیشه پررونق در این ماه هم امیدوار باشیم.

محمد قاصد اشرفی، رئیس هیات‌مدیره انجمن سینماداران هم که مدیریت پردیس سینمایی ماندانا را به عهده دارد به خبرنگار ما می‌گوید: اواخر سال 94 درصدد نگارش آیین‌نامه مدونی در شورای صنفی برای سال 95 برآمدیم و از آنجا که حجم تولیدات آثار سینمای ایران زیاد است، دغدغه داشتیم که حداقل عدالت در اکران فیلم‌ها به‌وجود بیاید و برای تمام فیلم‌های ساخته شده حداقل امکان اکران مهیا باشد. ازاین رو، برنامه‌ریزی به این شکل شد که اکران نوروزی برای سرگروه‌ها هفت هفته و برای سینماهای زیر مجموعه ده هفته باشد. این در حالی بود که در سال‌های گذشته اکران نوروزی برای سرگروه‌ها تا ده هفته بود، اما مساله اینجاست که تولیدات سینمایی ما بسیار زیاد است. آن‌هم در شرایطی که بعضا در سال‌های گذشته شاهد بودیم که کیفیت بسیاری از فیلم‌ها به قدری پایین است که اصلا فروشی هم ندارد، اما در اکران بهاری امسال ثابت شد که اگر کیفیت فیلم‌ها بالا باشد، سینماها قدرت اکران و فروششان را دارند. دغدغه ما فروش فیلم در سینماست. وقتی فیلمی می‌فروشد، چرخ سینما می‌چرخد و خواسته اهالی سینما نیز همین است.

وی ادامه می‌دهد: با این‌که خودم در تدوین آیین‌نامه شورای صنفی برای اجرا در سال 95 حضور داشتم و الان هم نظرم را در شورای صنفی مطرح کردم، به نظرم کار عاقلانه‌ای نبود فیلم‌هایی که همچنان فروش داشتند را از چرخه اکران پایین بیاوریم و به جای آنها فیلم‌هایی را اکران کنیم که قدرت فروش ندارند. مگر دغدغه سینما فروش فیلم‌ها نیست؟ پس این کار با این دغدغه تناقض دارد. من این برنامه را قبول نداشتم و آن را مطرح کردم که توجهی به آن نشد. بهتر بود حداقل برای پردیس‌ها که دارای چند سالن هستند در دو سئانس هم که شده اکران این فیلم‌ها را تا ماه رمضان ادامه می‌دادند که چراغ سینماها همچنان پرفروغ می‌ماند. متاسفانه الان هراس از رکود در گیشه در میان سینماداران وجود دارد.

نگرانی از رکود

یوسف زند، مدیر پردیس زندگی در غرب تهران هم با بیان این‌که بیش از 75 درصد فروش گیشه همچنان مربوط به فیلم‌های اکران نوروزی است، با دیده تردید به ادامه روند فروش خوب سینماها نگاه می‌کند و می‌گوید: تا وقتی فیلم‌هایی مثل «دراکولا» و «بارکد» روی پرده نیاید، قطعا دچار رکود در گیشه خواهیم شد. شرایط ما به گونه‌ای است که حتی اگر فیلم نداشته باشیم شاید ناچار شویم یک سالنمان را از چرخه نمایش حذف کنیم. وی تاکید می‌کند: با توجه به فروش خوب نوروزی، درست‌تر این بود که اجازه می‌دادند حتی شده در یک سئانس این فیلم‌ها همچنان روی پرده باشند. الان ظرفیت سینماها خالی است و در صورت ادامه اکران فیلم‌های نوروزی، هم به نفع آمار گردش سینماها بود و هم سینمادارها. اکران نوروزی ما بسیار خوب بود و نسبت به سال‌های گذشته سه برابر فروش داشتیم. در ایام نوروز چند فیلم پرفروش همزمان با هم اکران شد و عملا می‌توان گفت تمام آنها پرمخاطب بود. به قدری که بعضا به سئانس فوق‌العاده هم می‌رسیدند، اما این روند متاسفانه ادامه پیدا نکرده است.

ساناز قنبری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها