نگاهی به کنفرانس سالانه Google I/O 2016

نوبرانه‌ بهاری گوگل

شرکت گوگل، هر سال در کنفرانس Google I/O از آخرین دستاوردها و رویکردهای تازه اش برای گستره‌ای از خدمات و سیستم‌های خود رونمایی می‌کند.
کد خبر: ۹۰۸۴۶۴

این کنفرانس اهمیت فراوانی دارد، زیرا گوگل به‌عنوان سازنده و پشتیبان سیستم‌عامل اندروید، سهم بزرگی در بازار جهانی دستگاه‌های هوشمند و نرم‌افزارهای آنها دارد. همچنین این شرکت از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان فناوری‌های نوین به شمار می‌رود و در نتیجه اخبار و راهبردهای اعلام شده توسط آن نیز می‌تواند برای دیگر رقبا و نیز تمام مصرف‌کنندگان حائز اهمیت باشد. کنفرانس امسال گوگل نیز هفته گذشته در کالیفرنیا برگزار شد و ساندار پیچای، مدیرعامل این شرکت در یک جلسه دو ساعته، جدید‌ترین محصولات و خدمات گوگل و برنامه آن برای سال آینده را تشریح کرد. اما نگاهی به آمار کاربران نسخه‌های مختلف اندروید نشان می‌دهد هنوز گوگل نتوانسته راهی برای چندپارگی یا همان فرگمنت سیستم‌عامل خود پیدا کند و اندروید جدید هر قدر هم شگفت‌انگیز باشد، فقط برای گروهی کوچک قابل استفاده است که تعدادشان تا شش ماه بعد هم به 10 درصد نمی‌رسد.

دستار باهوش‌تر و اهل گفت‌و‌گو

کنفرانس امسال با معرفی نسخه جدید دستیار دیجیتال گوگل آغاز شد. این دستیار هوشمند که در اپلیکیشن Google Now به‌عنوان یک دستیار جستجو و برنامه‌ریز شخصی فعالیت می‌کرد (و به دلیل در دسترس نبودن آن در ایران برای بسیاری از کاربران ایرانی اندروید آشنا نیست)، در نسل جدید بیشتر شبیه یک اپلیکیشن پیام‌رسان شده‌‌ است. دستیار جدید گوگل که Google Assistant نام دارد ابزاری قدرتمند و دارای درک شهودی است که نه‌تنها می‌تواند نتایج جستجوی موردنظر کاربر را بهتر به او ارائه‌ کند، بلکه قادر است جستجوهای احتمالی مرتبط را نیز بهتر حدس بزند. در صورت انجام جستجو با استفاده از این دستیار تنها مجموعه‌ای از نتایج نمایش داده نمی‌شود، بلکه گروهی از پرسش‌های احتمالی مرتبط نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و هوش مصنوعی گوگل مجموعه‌ای از پرسش‌ و پاسخ‌های صحیح را نیز به او ارائه می‌کند.

این دستیار با اپلیکیشن پیام‌رسان جدید این شرکت که Allo نام دارد یکپارچه شده و می‌تواند مانند یک ربات پیام‌رسان عمل کند. برای مثال در صورتی که با دوست خود درباره قرار ملاقات مشغول صحبت باشید، دستیار گوگل با بررسی گفت‌وگوی شما می‌تواند فهرستی از نزدیک‌ترین کافه‌ها یا رستوران‌ها را پیشنهاد دهد.

خانه‌هایی برای آینده

فناوری‌های معرفی شده در کنفرانس امسال به دنیای اندروید و موبایل محدود نبود و شرکت گوگل با معرفی چند محصول و سرویس جدید نشان داد در پی ورود به بازار رقابت‌های نو است. در کنفرانس امسال، جدید‌ترین دستیار خانگی گوگل که Home نام دارد، معرفی‌ شد. این بلندگوی هوشمند که به میکروفن‌های همیشه فعال مجهز است، می‌تواند خود را با گستره وسیعی از خدمات و فناوری‌ها یکپارچه کند. این ابزار، عملکردی مشابه دستیار هوشمند Echo از شرکت آمازون دارد و با استفاده از فناوری یکپارچه شده Google Assistant می‌تواند بهتر به پرسش‌های کاربر پاسخ دهد. این دستگاه بر مبنای استاندارد Chromecast توسعه داده ‌شده و به شما امکان می‌دهد محتوای رسانه‌ای را به دیگر بلندگوها یا نمایشگرهای سازگار با این فناوری انتقال دهید، به‌صورت متمرکز از سرویس‌هایی مانند Spotify استفاده کرده و نور یا دمای اتاق‌ها را به وسیله دستگاه‌های هوشمند Nest کنترل کنید. هنوز API مرتبط با سرویس Home در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار نگرفته‌ است.

جایی برای خیالبافی

شاید یکی از جالب‌ترین خبرهای کنفرانس امسال، معرفی پلتفرم جدید واقعیت مجازی شرکت گوگل با نام Daydream یا خیالبافی باشد. شرکت گوگل پیش‌ از این نیز با Cardboard وارد این بازی شد، اما این فناوری جدید از گوشی‌های هوشمند برای ایجاد تصاویر واقعیت مجازی با کیفیت بالا استفاده می‌کند و گوگل مدعی است با ورود آن به بازار در پاییز امسال، صدها میلیون کاربر اندروید قادر خواهند بود تجربه جدیدی از فناوری واقعیت مجازی داشته باشند. این پلتفرم بهینه‌شده شامل یک هدست برای اتصال گوشی و یک کنترل هوشمند برای بهبود تجربه کاربری واقعیت مجازی است و می‌تواند باعث ایجاد تحولی در بازار دستگاه‌های واقعیت مجازی باشد. البته این پلتفرم به‌صورت یکپارچه در نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید نیز حضور دارد و طراحی استاندارد هدست و کنترل دستی که احتمالا با سازندگان طرف ‌سوم و مستقل به اشتراک گذاشته خواهد شد، همراه مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها تا پاییز امسال در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت، هرچند هنوز برای نتیجه‌گیری درباره موفقیت یا شکست این پلتفرم کمی زود است.

پوشیدنی‌ها ادامه دارد

با افزایش محبوبیت تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی و گسترش استفاده از آنها، به‌روزرسانی و توسعه قابلیت‌های سیستم‌عامل تجهیزات پوشیدنی گوگل اجتناب‌ناپذیر بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، خبر ارائه نسخه بعدی این سیستم‌عامل که Android Wear 0.2 نام دارد اعلام ‌شد، هرچند قابلیت‌های عنوان‌شده برای آن از پیش‌بینی‌های بسیاری از کارشناسان فراتر رفت. این سیستم‌عامل جدید به تجهیزات پوشیدنی که از آن استفاده می‌کنند امکان می‌دهد به‌صورت مستقل از گوشی‌های هوشمند کار کنند، درنتیجه اپلیکیشن‌ها برای عملکرد صحیح به ارتباط با یک دستگاه دیگر نیاز ندارند. حتی در صورتی که گوشی را جا بگذارید یا باتری آن تمام شود، تجهیزات هوشمند شما به کار خود ادامه می‌دهد و حتی در صورت وجود ارتباط اینترنتی وای‌فای یا داده می‌توانند پیام ارسال کنند. همچنین علاوه بر کیبورد لمسی، دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل از قابلیت شناسایی دستخط کاربر به‌عنوان ورودی برخوردار هستند.

اپلیکیشن‌های فوری

در کنفرانس امسال همچنین از مفهومی جدید در اکوسیستم اندروید رونمایی شد. این قابلیت جدید که Instant Apps نام دارد، به کاربران اندروید امکان می‌دهد بدون دانلود و نصب یک اپلیکیشن، از قسمتی یا تمام امکانات آن استفاده کنند و در واقع اپلیکیشن را مانند یک صفحه وب باز کنند. خبر خوب دیگر این‌که این قابلیت فقط مختص نسخه‌های جدید اندروید نخواهد بود و حتی دستگاه‌هایی که از Jelly Bean استفاده می‌کنند نیز با آن سازگار خواهند بود.

تحولی در پیام‌رسانی

یکی دیگر از محصولات جالب معرفی‌شده، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل با نام‌های Allo و Duo است که به‌ترتیب برای ایفای نقش پیام‌رسان متنی و تماس تصویری ساخته شده‌اند. اپلیکیشن Allo با قابلیت استفاده یکپارچه از دستیار گوگل مانند دیگر برنامه‌های پیام‌رسان، امکان ارتباط با افراد موجود در فهرست مخاطبان را ایجاد می‌کند. این برنامه قابلیت پیش‌بینی پاسخ‌های کاربر را دارد و رفته رفته با بررسی رفتار کاربر پاسخ‌های از پیش‌ آماده مناسب را به او پیشنهاد می‌دهد. همچنین پشتیبانی همه‌جانبه از ربات‌های پیام‌رسان نیز در این اپلیکیشن وجود دارد و کاربران می‌توانند کارهای بسیاری از جمله رزرو بلیت سینما یا رستوران را بدون خارج شدن از برنامه انجام دهند. برنامه دوقلوی Allo که Duo نام دارد می‌تواند مانند FaceTime شرکت اپل یا Skype به کاربر امکان برقراری تماس ویدئویی بدهد. هر دوی این اپلیکیشن‌ها از رمزنگاری دوطرفه استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد گوگل بالاخره متوجه اهمیت امنیت برای کاربران شده ‌است. این دو اپلیکیشن‌ تا پایان تابستان در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

یک اسم مجهول

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کنفرانس I‌/‌O هر سال، معرفی نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید است‌؛ زیرا نشان‌دهنده قابلیت‌هایی است که می‌توان از بهترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی سال آینده انتظار داشت. هرچند بررسی بیشتر قابلیت‌های این نسخه جدید در این مقاله نمی‌گنجد، اما به اختصار برخی از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های موجود در آن را شرح خواهیم داد.

اول از همه باید به بهبود‌های قابل ملاحظه‌ای که به دلیل استفاده از Vulkan API در زمینه گرافیک و عملکرد سیستم‌عامل ایجاد شده، اشاره کنیم که ازجمله می‌توان به پشتیبانی از نمایش چند پنجره به‌صورت همزمان اشاره‌ کرد. همچنین اندروید N از سیستم رمزنگاری فایل‌محور به جای رمزنگاری بلوک‌محور استفاده می‌کند که باعث می‌شود این نسخه نسبت به اسلاف خود از امنیت بسیار بهتری برخوردار باشد. ‌علاوه‌براین، اندروید N از سرویسی با نام Safety Net بهره خواهد ‌برد که داده‌های میلیون‌ها اپلیکیشن را پایش کرده و از بروز رفتارهای بدافزاری جلوگیری می‌کند. امکانات صرفه‌جویی در مصرف باتری و قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. این سیستم‌عامل قادر خواهد بود به‌صورت خودکار به‌روزرسانی‌های مرتبط را دریافت و نصب کند و به دلیل یکپارچه شدن دستیار گوگل و قابلیت‌های پیشرفته تشخیص گفتار می‌تواند رقیبی جدی برای جدیدترین نسخه‌های iOS باشد. هرچند این تمام قابلیت‌های این نسخه آزمایشی نیست و باید تا ارائه نسخه نهایی منتظر باشیم.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها