مسجد جامع اردستان یکی از باشکوه‌ترین مساجد تاریخی حاشیه کویر مرکزی ایران است. این مسجد تاریخی که از نظر معماری در نوع خود بی‌نظیر است در میان باغ‌های انار اردستانی‌ها جای گرفته است.
کد خبر: ۹۰۷۸۰۲

مسجد جامع اردستان چنان شکوه و عظمتی دارد که در میان شهرهای حاشیه کویر مرکزی ایران اردستان را شاخص کرده است. اردستان شهری در شمال اصفهان و در حاشیه کویر است.

در این شهر اولین چیزی که به چشم می‌خورد ساختمان با شکوه و زیبای مسجد جامع این شهر است که در میان باغ‌های شهر قرار گرفته است. مسجد جامع شهر اردستان در مرکز محله‌ای به نام «محال» قرار گرفته است. این محله یکی از قدیمی‌ترین محلات شهر اردستان است. البته مسجد جامع در واقع جزئی از مجموعه‌ای است که علاوه بر مسجد مدرسه حاج حسین نورالدین، حمام پایین مسجد جامع، حسینیه، آب انبار، کاروانسرا و بازارچه را در خود جای داده است. در واقع در اینجا هم هوشمندی معماری اسلامی ـ ایرانی را می‌توان دید. مسجد جامع در مرکزیت تمام کارکردهای زیستی مردم محله قرار گرفته است. در اطراف مسجد جامع هر نوع نیاز مردم تأمین می‌شده. در واقع مسجد جامع یک نوع مرکزیت داشته است. در کنارش هم باغ‌های زیبای انار اردستان به چشم می‌خورد که فضای اطراف مسجد را مصفا و دلپذیر کرده است. بنای این مسجد از گچ و آجر بوده، اما در برخی موارد نیز در بعضی از نقاط مسجد از خشت و گل استفاده شده است. معماران کهن ایرانی و مسلمان صدها سال قبل چنان دانشی داشتند که موقعیت جغرافیایی و نحوه بنا نهاد مسجد را به درستی محاسبه کرده بودند. به صورتی که مسجد جامع اردستان را یک متر از سطح زمین بالاتر ساخته‌اند. مسجد از جانب شمال به کوچه باغ زیبای انار و مدرسه قدیمی حاج حسین نورالدین می‌رسد. در طرف جنوب مسجد نیز آب انبار حاج حسن قرار دارد. در شرق میدان محله محال حسینیه‌ای قرار دارد که دقیقا به مسجد متصل شده است. در ایام عزاداری و بویژه عاشورا از این حسینیه در کنار مسجد برای برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین استفاده می‌شود. در کنار این حسینیه کوچه‌ای است که انتهای آن به بازارچه می‌رسد.

مسجد جامع اردستان چهار ایوان و شش ورودی دارد. در این میان شاید شبستان بزرگ این مسجد که درست در زیر گنبد قرار گرفته یکی از زیباترین شبستان‌ها در این نوع از مساجد محسوب شود. این مسجد مثل بسیاری از مساجد تاریخی تک‌مناره‌ای است. مناره مسجد جامع اردستان در گوشه شمال غربی مسجد قرار گرفته است. این مسجد علاوه بر این که هم‌اکنون به عنوان قطب گردشگری شهر اردستان محسوب می‌شود هنوز هم کارکرد اصلی خود یعنی محلی برای عبادت را حفظ کرده است. در مسجد جامع اردستان مراسم نماز جمعه و دیگر نمازهای جماعت برگزار می‌شود. مردم اردستان تمام عیدهای مذهبی و مراسم عزاداری عاشورا را در این مسجد برگزار می‌کنند.

فواد شمس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها