کریم باقری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با جام‌جم

پرسپولیس شیک بازی می‌کند

اشاره: کریم باقری؛ او با واقعیاتی که در فوتبال، در لیگ برتر و در پرسپولیس افتاده است خیلی منطقی روبه‌رو می‌شود. می‌گوید دوست داشتند قهرمان شوند اما نشد، چون از بین آنها و استقلال خوزستان فقط یک تیم باید جام قهرمانی را بالای سر می‌برد! آقا کریم که معمولا کم حرف می‌زند اصلا اهل حاشیه نیست حتی اگر از او سوالات حاشیه‌ای پرسیده شود. دستیار برانکو در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم درباره قهرمان نشدن پرسپولیس، شرایط این روزهای تیم، نقل و انتقالات و تجربه کار در کنار برانکو حرف زده است. وقتی از او پرسیدیم تیم شما این شانس را دارد که در لیگ برتر شانزدهم قهرمان شود، گفت: «چیزی مشخص نیست. امسال تا یک قدمی قهرمانی رفتیم و نشد. فصل بعد هم هنوز شروع نشده است، اما هواداران از ما انتظار دارند. کارمان سخت است، خیلی سخت...»
کد خبر: ۹۰۷۶۳۴

در مجموع شرایط فصل را چطور دیدید؟

در مجموع رقابت خوبی در لیگ برتر حاکم بود. ابتدای فصل رفتن بازیکنان، تغییرات کادر فنی و... در تیم ما طبیعی بود. به همین دلیل مشکلات زیادی داشتیم و باید بیشتر هماهنگ می‌شدیم. بازیکنان ما یک سری جوان بودند که نیاز به تجربه داشتند. شاید یکی از دلایلی که نتیجه نمی‌گرفتیم همین مسائل بود. با این حال هفته به هفته بهتر شدیم. مهم این بود که با حمایت هواداران توانستیم روزهای خوبی را تجربه کنیم. اگر آنها حمایت نمی‌کردند نمی‌توانستیم مسیر خودمان را پیدا کنیم. ما هفته به هفته بهتر شدیم به صدر جدول رسیدیم. حتی می‌توانستیم قهرمان هم شویم که این اتفاق نیفتاد.

قهرمان نشدن به خاطر تفاضل گل برای شما حسرت بار نیست؟

این یک رقابت بود که از ابتدای فصل شروع شد.بالاخره یک تیم باید قهرمان می‌شد. دوست داشتیم پرسپولیس قهرمان شود ولی نشد. قشنگی‌های فوتبال به همین چیزهاست. باید قبول کنیم که قهرمان نشده‌ایم. این اتفاق برای هواداران جوان و نوجوان ما سخت است.

در این ناکامی خیلی‌ها تلاش کردند که دروازه‌بان‌های شما را مقصر جلوه بدهند. خودتان تا چه اندازه این اتفاق را قبول دارید؟

در کل اشتباهات زیادی کردیم که منجر به از دست رفتن قهرمانی شد. اما باید بگویم که در این ناکامی نمی‌توان یکی دو نفر را مقصر دانست. این اصلا منصفانه نیست که بگوییم یک یا دو نفر مقصرند.

اما قبول دارید اگر گلر بهتری داشتید می‌توانستید ....

پرسپولیس تیم بزرگی است که همه روی آن زوم می‌کنند تا یک حاشیه‌ای از آن استخراج کنند. خیلی از بازیکنان ما با تجربه هستند و خودشان را با شرایط وفق می‌دهند اما یک سری جوان‌ترها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. می‌خواهم بگویم که هیچ عمدی در کار نبوده است. حرف من این نیست که در این زمینه رسانه‌ها مقصرند و بازیکن خوب است. اتفاقا در این راه حمایت رسانه‌ها خیلی خوب بود به دلیل این‌که تیم خوب بازی می‌کرد و آنها هم واقعیات را می‌نوشتند.

پرسپولیس فصل بعد شانسی برای قهرمان شدن دارد؟

خوشبختانه اسکلت اصلی تیم حفظ شده است و شاید یکی دو نفر از جمع ما جدا شوند. البته اگر چند نفر هم به جمع ما اضافه شوند خیلی از مشکلات بر طرف می‌شود.تیم ما هماهنگی خوبی دارد و بازیکنان به خوبی همدیگر را پیدا می‌کنند. اما از الان نمی‌شود درباره آینده حرف زد. باید نقل و انتقالات تیم‌های دیگر را هم ببینیم. اما انتظارات از پرسپولیس خیلی بالاست.

نظر شما درباره انتقال طارمی به اروپا چیست؟ اگر از شما مشورت بگیرد به او چه می‌گویید؟

به نظرم اگر پیشنهاد دارد باید برود. چرا که نه؟ هم به پیشرفت خودش کمک می‌کند و هم افتخاری است برای فوتبال ایران. اگر می‌خواهد برود باید زودتر برود تا خودش را در آن تیم‌ها جا بیندازد. این خوب نیست که ما فقط تیم را ببینیم و چشم‌مان را روی موفقیت بازیکن ببندیم.

او 16 تا گل زده، 8 تا پنالتی گرفته و در کل تاثیر زیادی روی پرسپولیس این فصل داشته است شاید ....

مهدی خوب بود و به تیم ما هم خیلی کمک کرد. پیدا کردن جایگزین بدون شک برای او سخت است. مهدی هوش فوق‌العاده‌ای دارد، خوب پنالتی می‌گیرد و توانایی‌هایش زیاد است اما اگر پیشنهاد داشته باشد باید کمکش کرد.

قبلا که با شما حرف می‌زدیم می‌گفتید یکی از اشتباهات شما این بود که زمانی که در آلمان شما را می‌خواستند قراردادتان را تمدید نکردید. حالا اگر طارمی برود چه توصیه‌ای به او دارید؟

شرایط ما فرق می‌کرد. ما جزو اولین نفراتی بودیم که به اروپا رفتیم. آن زمان تبلیغات نبود و تلویزیون بازی‌های ما را نشان نمی‌داد. الان کوچک‌ترین حرکت لژیونرها بازتاب دارد. اینترنت هست و آگاهی‌ها هم بالا رفته است. بازیکنان می‌توانند از سایر لژیونرها تجربه کسب کنند. 15 سال از زمانی که ما لژیونر شدیم می‌گذرد.

به نظر شما به نفع طارمی است که به کدام لیگ اروپایی برود؟

هر لیگی که باشد فرقی نمی‌کند. طارمی با استعداد است. سر می‌زند، با توپ به خوبی کار می‌کند و خیلی هم خوب گل می‌زند. به نظرم چندان فرقی ندارد که او در چه لیگی بازی کند.

امید عالیشاه چطور؟ او هم از اروپا پیشنهاد دارد اما تا به حال حرفی در این مورد نزده است.

آمارها را که نگاه می‌کردم دیدم که امید عملکرد خوبی داشته است. او قد کوتاهی دارد اما سرزن خوبی است. به نظرم امید هم می‌تواند در اروپا موفق باشد.

شما این طور می‌گویید اما هواداران به همین راحتی نمی‌توانند با جدایی ستاره‌هایشان کنار بیایند.

هوادار دوست دارد بازیکن وقتی که جا می‌افتد در همان تیم بازی کند. ولی ما باید بدانیم که این اتفاق افتخاری است برای فوتبال ایران. باید به آنها کمک کنیم تا این اتفاق برایشان بیفتد.

تجربه کار با برانکو چطور است؟

من چیزهای زیادی از او یاد گرفته‌ام اما فکر می‌کنم در عرصه مربیگری هرچقدر هم که یاد بگیرید باز هم کم است. برانکو خودش و توانایی‌اش را به خوبی نشان داده است. پرسپولیس طوری بازی می‌کرد که هواداران سایر تیم‌ها هم از آن تعریف می‌کردند.

منظور شما استقلالی‌ها هستند؟

به هر حال چیزی که من در جامعه می‌دیدم این طور بود.

به نظر برانکو دوست دارد که همکاری‌اش را با شما ادامه بدهد.

من مشکلی ندارم. باید ببینیم باشگاه چه تصمیمی می‌گیرد. کار کردن با برانکو برای من ارزشمند است اگر او بخواهد حتما در پرسپولیس می‌مانم.

فصل نقل و انتقالات است. بازیکنان تا پای میز مذاکره می‌آیند اما قراردادی را امضا نمی‌کنند.

اینجا نقش رسانه‌ها خیلی مهم است. نباید اخبار را طوری انعکاس بدهند که هواداران نگران شوند. باید مراقب باشند که انعکاس اخبار برای بازیکنان بازارگرمی‌ نباشد. به نظرم بازیکنی که می‌خواهد بیاید باید بیاید و قراردادش را امضا کند. هم برای خودش خوب است و هم برای مجموعه تیم. پرسپولیس تیم بزرگی است. به نظرم اصلا ایرادی ندارد که آنها در همان آغاز فصل نقل و انتقالات قراردادشان را امضا کنند.

علیرضا بیرانوند یکی از خریدهای ابتدایی پرسپولیس بود. حضور او تا چه اندازه می‌تواند به پرسپولیس کمک کند؟

او استعداد خوبی دارد و می‌تواند در پرسپولیس پیشرفت کند. بازی کردن در پرسپولیس فرهنگ پرسپولیسی می‌خواهد. بازیکن باید به بازی کردن در این تیم عادت کند. امیدوارم که او کارآیی لازم را داشته باشد.

تیم ملی بالاخره تمریناتش را شروع کرد. نظر شما درباره تیم ملی چیست؟

به خوبی می‌دانیم که همه تیم‌ها می‌آیند تا برای آرزویشان که همان رسیدن به جام جهانی است بجنگند. ما مدتی درگیر حواشی بودیم و حالا کار را شروع کرده‌ایم. باید تلاش کنیم و کی‌روش و تیمش را حمایت کنیم تا بدون دغدغه کارشان را انجام بدهند. کی‌روش از تیم ایران شناخت کافی را دارد و ماندن او به نفع این فوتبال است. راه سختی تا رسیدن به جام جهانی داریم و باید همه دست در دست هم در این راه قدم برداریم.

در نظرسنجی نود رقابت عجیبی بین کی‌روش و برانکو به راه افتاده بود. خیلی‌ها می‌گویند این شرایط باعث ایجاد جوی دوقطبی در فوتبال ایران شده است.

به نظرم شرایط باشگاهی با شرایط ملی فرق دارد. فلسفه کاری برانکو با کی‌روش فرق می‌کند. دقیقا بعد از این نظرسنجی چنین جوی به راه افتاده است اما از نظر من اصلا این قیاس‌ها جالب نیست. کی‌روش و برانکو هر دو مربیان خوبی هستند با سبک‌های متفاوت.

دیروز تولد مهرداد اولادی بود و پنجشنبه هم چهلمین روز درگذشتش است. نظر شما درباره این بازیکن چیست؟

خدا رحمتش کند. بازیکن بااستعدادی بود که به حقش نرسید. بعضی تصمیماتی که گرفت به نفعش نبود. به نظرم وقتی بازیکنی به اوج می‌رسد نباید تنهایش گذاشت. او از هم بازی‌های خوب من بود و حیف شد که خیلی زود از دنیا رفت.

پیام صادقیان چند روز است که در اینستاگرام پست می‌گذارد که پرسپولیسی‌ها به او یک فرصت بدهند. او دوست دارد برگردد.

من این حرف را جایی نگفته بودم اما در نیم فصل پیام با من حرف زد و گفت به برانکو بگویم به او یک فرصت بدهد. من با برانکو حرف زدم اما قبول نکرد. نظر او چیز دیگری بود. پیام استعداد خوبی دارد ولی باید روشش را عوض کند. آن هم نه با تغییر ماشین و لباس. پیام باید خودش را عوض کند. باید سرش را پایین بیاندازد و کار خودش را بکند. البته می‌دانم که این اتفاق کار سختی است.اما او باید قدر خودش را بداند.

آیا ممکن است دوباره با برانکو در این مورد حرف بزنید؟

نه دیگر. یک بار نتیجه نداد و دیگر جالب نیست که بخواهم بحث‌اش را مطرح کنم. آرزو می‌کنم او دوباره به اوج برسد و حقش را از این فوتبال بگیرد. البته این بستگی به نظر و تلاش خود پیام دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها