تقویم سینمایی

یک بازیگر متعهد

محمد کاسبی، بازیگر (متولد 4 خرداد 1330): داستان مردی که دلبسته کامیون قرمزرنگش است و خوش ندارد حتی یک خط روی آن بیفتد، زمانی طرفداران زیادی داشت و مردم را پای تلویزیون‌ها می‌نشاند. محمد کاسبی با جدیت و ملاحتی توامان، شخصیتی دیدنی و دوست‌داشتنی از تقی خوش‌رکاب ارائه کرد و بعدا در «خوش‌غیرت» به این کاراکتر ابعاد دیگری هم بخشید.
کد خبر: ۹۰۷۴۰۲

کاسبی بازیگری با پیشینه تئاتری است و عشقش به هنر تئاتر و بازیگری به اندازه‌ای بود که باوجود قبولی در رشته پزشکی انصراف داد و پس از پشت سرگذاشتن خدمت سربازی، بار دیگر در کنکور شرکت کرد و این بار در رشته بازیگری و کارگردانی سینما قبول شد و به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت.

این بازیگر یکی از پایه‌گذاران حوزه اندیشه و هنر اسلامی در ابتدای انقلاب بود که بعدها به حوزه هنری تغییر نام داد. کاسبی بخشی از بهترین فعالیت‌هایش را در نمایش‌ها و فیلم‌های حوزه هنری انجام داد. توبه نصوح، استعاذه، زنگ‌ها و بایکوت برخی از مهم‌ترین فیلم‌های او در آن دوره است.

یکی از بهترین بازی‌های کاسبی در سینما مربوط به نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «پدر» ساخته مجید مجیدی در سال 74 است که به خاطر آن برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد چهاردهمین جشنواره فیلم فجر شد. او در این فیلم نقش ژاندارمی را به عهده دارد که با زنی بیوه ازدواج می‌کند، اما پسر زن سر ناسازگاری با او می‌گذارد. همسفر، پناهنده، براده‌های خورشید، دنیای وارونه، مریم مقدس و عزیزم من کوک نیستم برخی دیگر از فیلم‌های سینمایی کاسبی است.

کاسبی به عنوان کارگردان فیلم خوبی به نام «شنا در زمستان» را هم در کارنامه دارد که قصه حضور یک معلم در یکی از مناطق محروم کشور را روایت می‌کند. کاسبی به خاطر نوشتن فیلمنامه و ساخت این فیلم تحسین شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها