با هم بخندیم به داعش

نخستین استندآپ کمدی مستقل ایران در حوزه هنری روی صحنه رفت تا حوزه هنری نخستین گام‌ها را برای عملی کردن وعده خود مبنی بر خلق طنز پاک برای خانواده‌ها بردارد. «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» نام این استندآپ است که با اجرای امیر کربلایی‌زاده روی صحنه رفته و تا 12 خرداد به اجرای خود در تماشاخانه مهر حوزه هنری ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۹۰۷۲۹۳

به گزارش جام‌جم، استندآپ کمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» اولین استندآپ کمدی مستقلی است که با متنی از کاوه مهدوی و کارگردانی امیر کربلایی‌زاده در حوزه هنری روی صحنه رفته است. این استندآپ کمدی مستقل است، از آن جهت که تماشاگران، بلیت تهیه می‌کنند تا به تماشای آن بنشینند. آن‌طور که کربلایی‌زاده کارگردان این اثر می‌گوید، در این اجرا تماشاگر با مفاهیم و مسائلی نظیر صلح، تروریسم و خطر داعش به زبان طنز آشنا می‌شود و بعد از این‌که یک ساعت از ته دل خندید با تلنگری که به ذهنش‌ خورده سالن را ترک می‌کند.

در آیین افتتاحیه این استندآپ کمدی جواد رضویان بازیگر شناخته شده طنز حضور پیدا کرد و زنگ آغاز آن را به صدا درآورد. او در این آیین گفت: استندآپ کمدی، ظرفیت‌‌های بسیار بالایی دارد و کار کردن در آن بسیار سخت و تخصصی است که امیر کربلایی‌زاده بسیار کوشا و جدی آن را پیگیری می‌کند و امیدوارم بتواند با موفقیت یک made in iran (ساخت ایران) خوشگل روی استندآپ کمدی بکوبد!

نمایش‌هایی برای خانواده‌ها

پیش از این حوزه هنری قول داده بود وارد عرصه ساخت آثار طنز سالم و پاک برای خانواده‌های ایرانی شود که می‌توان گفت با روی صحنه رفتن این استندآپ کمدی نخستین گام‌ها را برای عملی کردن وعده‌اش برداشته است. محمود صابری، نماینده‌ مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به ضرورت توسعه نمایش‌های کمدی سالم اظهار کرد: نمایش‌های طنز پاک از منظر حوزه هنری، نمایش‌هایی است که متناسب با فرهنگ خانواده‌های ایران اسلامی‌ باشد. چرا که عناصر طنز به فراخور هر جامعه‌ای قابل ارزشگذاری هستند و ممکن است در برخی جوامع از عناصری در طنز استفاده شود که هنرمندان ما از آن عناصر کمتر استفاده کنند یا حتی اصلا استفاده نکنند.

او بیان کرد: خانواده‌های ایرانی توقع دارند هنرمندان ما توجه بیشتری در اجرای نمایش‌های کمدی داشته باشند تا با فراغ بال بتوانند در کنار عزیزان خود از این آثار استفاده کنند و لذت ببرند.

کربلایی‌زاده هم در این باره گفت: استندآپ کمدی، شیوه‌ای نمایشی برای نقد مسائل روز جامعه است. اجراگر با خلق فضا و موقعیت، دغدغه‌های انسان معاصر را بر صحنه با طعم کمدی و طنز به چالش می‌کشد و مهم‌تر آن‌که او را به تفکر وا می‌دارد.

او افزود: در ایران استندآپ کمدی، هنری نوپاست و هنوز زمان زیادی نیاز دارد تا به جایگاه واقعی خود برسد. نکته‌ای که باید روی آن تاکید شود این است که استندآپ کمدی، قصد تمسخر کردن ندارد؛ بلکه زبان نقدی است که با احترام به عرف جامعه، مشکلات را به رخ می‌کشد. در این شیوه نمایشی به سراغ شکستن خط قرمزها نمی‌رویم بلکه با زبان طنز به یک نیاز اجتماعی پاسخ می‌دهیم. طرح موضوعات دینی و سیاسی در استندآپ کمدی، نیازمند گذر زمان است. سعی من بر آن است تا به سمتی بروم که براحتی بشود با مشاوره گرفتن از کارشناسان مذهبی، موضوعات دینی را هم به این شیوه اجرا کرد.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» در سه اپیزود آماده شده است. اپیزود اول از صلح می‌گوید و این‌که اگر در درون خودمان به آرامش و صلح برسیم، می‌توانیم آن را در جهان پیرامون‌مان هم جستجو کنیم. در اپیزود دوم، شازده کوچولو نامه‌ای کنا‌یه‌آمیز به دولتمردان جهان می‌نویسد و از کارهای کرده و نکرده ایشان انتقاد می‌کند. اپیزود سوم نیز داستان یک تروریست را بازگو می‌کند که در افکار پوچش گرفتار شده است. «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» پیش از اجرا در حوزه هنری، در شهر اصفهان هم روی صحنه رفته و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

خندوانه و استندآپ کمدی

استندآپ کمدی اکنون یک گونه نمایشی پرطرفدار است که بسیاری از مردم آن را می‌شناسند و دوستش دارند. هر چند هنرمندانی در این عرصه فعالیت می‌کردند، اما اغلب افراد استندآپ را با برنامه خندوانه می‌شناسند. هنرمندان و چهره‌های مختلف در این برنامه حضور پیدا کردند و به اجرای استندآپ‌هایی پرداختند که حالا مردم را با آن آشنا و علاقه‌مند کرده است. جا دارد سهم رسانه ملی و رامبد جوان را هم در زنده شدن این ‌گونه نمایشی در نظر گرفت و قدردان بود.

زینب مرتضایی‌فرد - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها