همزمان با آغاز به کار مجلس دهم، جام‌جم از نقش رسانه ملی گزارش می‌دهد

حلقه تعامل مردم و مجلس

زاویه دید

رسانه ملی، صدای پیروزی مردم

پیشکسوت رادیو و اولین مدیر رادیو جبهه رسانه ملی و به طورخاص رادیو در سال‌های 58 تا 62 به نحوی و از آن زمان تا پایان دوره دفاع مقدس به گونه‌ای دیگر در حال عبور از آزمون‌های سخت بود و توانست به لطف خدا از هر دو مرحله سربلند عبورکند.
کد خبر: ۹۰۷۰۶۵

نشانه این توفیق همین است که امروز نمی‌توان فردی آشنا به اوضاع آن ایام را یافت که از عملکرد رسانه ملی چه در جنگ و چه مسائل جامعه در آن سال‌ها ناراضی باشد. در آن زمان دستورکار اطلاع‌رسانی، اقناع افکار عمومی در حوزه‌های داخلی و تقابل با جنگ روانی با تاکید بردفاع و صلح‌طلبی و انزجار از جنگ‌افروزی بود و این مهم به ایام جنگ اختصاص نداشت.

رادیو مرجع اصلی رسانه‌ای مورد اعتماد مردم و نظام بود که حضور در آن، گاهی مانند حضور در ستاد فرماندهی، گاهی شبیه حضور در خط مقدم جبهه و در همه حال، حضور در قلب توجه و توقع مردم و مسئولان بود.

آزادی خرمشهر درسال 61 نقطه عطف و شاخصی است که می‌توان روند تبلیغات و پیام‌رسانی جنگ در رادیو به‌طور اخص و در دیگر رسانه‌ها مانند تلویزیون و مطبوعات را واقع‌بینانه‌تر ارزیابی کرد. هنگامی که طلیعه‌های فتح خرمشهر پس از 578 روز اشغال به عنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس نمایان شد، مسئولان رادیو، ناباورانه در مقابل آزمونی قرار گرفتند که در نهایت به موفقیت و افتخاری بزرگ برای رادیو و رسانه ملی منجر شد. رزمندگان اسلام برای تثبیت مواضع و رادیو برای کسب آمادگی لازم و طراحی اجرای یک عملیات رسانه‌ای واقعی و همه‌جانبه نیازمند این فرصت بودند. پس از هماهنگی‌های لازم، در ساعت 3 بعدازظهر روز دوم خرداد سال 61 برنامه‌های عادی رادیو قطع و مارش نظامی به مدت چند دقیقه از رادیو پخش شد. سپس آقای ناصرکاشانی، گوینده خبر چندبار اعلام‌کرد: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید: خونین شهر، شهر خون آزاد شد» سپس مارش ادامه پیدا کرد و به دنبال آن آقای محمود کریمی‌علویچه، گوینده اصلی پخش رادیو میکروفن را در اختیارگرفت و این جمله معروف را گفت: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید خرمشهر، شهر خون و حماسه آزاد شد.»

دوران هشت ساله دفاع مقدس به مثابه یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت، همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان خواهد درخشید. نقش محوری رسانه ملی در طول سال‌های دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف انکارناپذیر است و رسالت این رسانه در ارتباط با جنگ هنوز پایان نیافته است. نقشی که رسانه ملی و رادیو در تحکیم ارزش‌هایی که بر سر آنها جان‌های عزیزانی از دست رفته، نمی‌تواند کمتر از قبل باشد. از این‌رو باید با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از تجارب پیشینیان، زمینه‌های لازم را برای پررنگ نگه داشتن این ارزش‌ها و معرفی مطلوب آن به نسل جوان جامعه مهیا کرد. همچنین با استفاده از مدل‌های نوین رسانه‌ای در نمایش جذاب و تاثیرگذار این رویداد عظیم که با انقلاب ما پیوندی ناگسستنی دارد، اهتمام بیشتری داشت.

حمیدرضا خزایی - موسس و اولین مدیر رادیو جبهه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها