شاید ترکیب (غذانورد) یکی از عجیب و غریب‌ترین اسم‌هایی باشد که تا به حال برای یک صفحه مربوط به صبحانه، ناهار، شام، دسر، نوشیدنی، رستوران و... دیده باشید، اما از آنجا که ما ایرانی‌ها از ابتدای تاریخ در کشف و شهود و ایجاد سبک‌های مختلف زندگی و آشپزی معروف بوده‌ایم، تصمیم گرفتیم در این صفحه تغییراتی ایجاد کنیم.
کد خبر: ۹۰۶۷۹۰

با احترام به همه اسلوب کهن آشپزی و سلایق و فوت و فن‌هایی که از باتجربه‌ترها به ما به ارث رسیده، من در آشپزی به کشف‌های جدید علاقه خاصی دارم، مثلا در آشپزخانه ما موقع درست کردن کوکوی سبزی دانه انار به آن اضافه می‌شود، افزودن دانه‌های انار به کوکوی سبزی طعم جدیدی را به ذائقه شما معرفی می‌کند که ممکن است فقط برای یک بار امتحان کردن از آن خوشتان بیایید، اما احتمال دیگری هم هست و آن این که امتحان کنید و خوشتان بیاید و به افزودنی سرشار از آنتی‌اکسیدان و اکسیر جوانی در سبک غذایی‌تان تبدیل شود.

این روش ما (غذانوردان) است؛ استفاده از تجربیات و فوت و فن‌های خانگی که از قدیمی‌ترها به ارث رسیده و اضافه کردن خلاقیت و تجربه‌های جوانی. ما کاشفان طعم‌های متفاوت غذایی هستیم

با ما همراه شوید و فوت و فن‌های کوزه‌گری و روش‌های جدید طبخ‌تان را به نشانی شبکه‌های اجتماعی ما بفرستید تا با نام خودتان از آنها استفاده کنیم: اینستاگرام، تلگرام، پیامک، تلفن و ایمیل.

صبحانه با بهار

اسموتی توت‌فرنگی یا توت سیاه

این خوشمزه‌های قرمز بهاری سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان، بهترین میوه‌های توصیه شده برای کسانی است که دارای قند خون بالایی هستند و به حفظ تعادل قند خونشان کمک می‌کند. اگر سرماخورده باشید هم توت‌فرنگی از غنی‌ترین منابع منابع ویتامین C و درمان شماست. قند موجود در توت نیز برخلاف قند انگور برای دیابتی‌ها ضرر ندارد.

برای تهیه این نوشیدنی غنی و سالم به این مواد احتیاج دارید:

شیر: یک لیوان

ماست شیرین خامه‌ای یا بستنی وانیلی: یک لیوان

موز رسیده: 2 عدد

توت سیاه: یک فنجان

توت‌فرنگی: 2 لیوان

عسل: برای شیرینی طبیعی

عسل را روی موز وتوت‌فرنگی و توت سیاه خرد شده‌تان بریزید تا سطح میوه‌هایتان به این شیرین‌کننده طبیعی آغشته شود. بعد ظرف میوه‌ها را حدود 2 ساعت در فریزر بگذارید تا یخ بزند. بعد از یخ زدن از فریزر بیرون بیاورید و همراه ماست خامه‌ای در مخلوط‌کن بریزید و کاملا مخلوط کنید.

شیر آخرین ماده‌ای است که به اسموتی اضافه می‌شود تا به اندازه‌ای که لازم داریم اسموتی‌مان را رقیق کنیم. اضافه کردن کمی خامه و شکلات خرد شده باعث خوشمزه‌تر شدن اسموتی می‌شود، اما میزان کالری آن را نیز بالا می‌برد. اگر در رژیم لاغری خاصی نیستید کمی خامه و شکلات خرد شده طعم بهتری به اسموتی شما می‌دهد.

ناهار با بهار

خورشت بامیه عربی

بهار و بامیه؛ بهترین دوست کلسترولی‌ها. موسیلاژ یک نوع فیبر موجود در بامیه است که از طریق متصل شدن با نمک‌های صفراوی و اسیدهای چرب، باعت کاهش کلسترول خون می‌شود و برای بیماران قلبی و کسانی که کلسترول بالا دارند بسیار مفید است. بهترین بامیه سال را اواخر بهار می‌توانید تهیه کنید و اگر مثل من از طعم خوش بامیه لذت می‌برید کمی هم در فریزر برای فصل سرد سال نگه دارید.

خورشت لذیذ بامیه به سبک عربی طعم کمی تند و ترش تری دارد که دنیایی جدید از طعم‌ها را به ذایقه تان معرفی می‌کند.

بامیه ریز: یک و نیم کیلوگرم

گوشت خورشتی: نیم کیلوگرم

گوجه فرنگی: یک کیلو (یا رب گوجه فرنگی؛ 3 قاشق غذاخوری)

تمبر هندی: 300 گرم (یک بسته)

گشنیز: یک قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ: 2 عدد

سیر: یک بوته

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

ادویه جنوبی (کاری، دارچین و فلفل قرمز): یک قاشق مرباخوری

پیازها را پوست گرفته و بعد از شستن به صورت خلالی خرد کنید. گوشت خرد شده را هم بشویید و داخل سبدی بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آن خارج شود. در این فاصله بوته سیر را داخل کاسه‌ای حاوی آب سرد خیس کنید. در یک قابلمه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را داخل روغن ریخته و اجازه دهید طلایی شود. زرد چوبه را به آن اضافه کرده و بعد از تفت دادن، تکه‌های گوشت را بیندازید و همراه با پیاز تفت دهید.

تمبر هندی را در ظرف دیگری ریخته، روی آن آب جوشیده سرد شده بریزید و اجازه دهید تا خیس بخورد. بامیه‌ها را بشورید و برای آن که له نشود، آنها را به صورت کله قندی برش دهید. بعد از آن که گوشت پخته شد، بامیه‌ها را داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا همراه گوشت و سیر و پیاز و گوجه‌فرنگی و کمی گشنیز بپزد. در مراحل آخر پخت، تمبر هندی را از صافی عبور دهید و شیره صاف شده را داخل خورشت بریزید و بعد از آن که خورشت جاافتاد، شعله را خاموش کنید. در ضمن از تمبر هندی‌ای استفاده کنید که رنگ آن روشن باشد در غیر این صورت رنگ خورشت تیره می‌شود. این خورشت نباید خیلی آبکی باشد؛ پس از اضافه کردن آب زیاد خودداری کنید.

شام با بهار

کوکوی لوبیا سبز تبریزی

اگر در خانواده‌ای تبریزی به دنیا آمده باشید (که از قضا من این طورم) کوکوی لوبیا سبز (همراه سوپ البته) جزو جدا نشدنی سفره مهمانی‌های شماست. ارادت ویژه شمال غربی‌نشینان ایران زمین به لوبیا سبز به قدری است که به انواع و اقسام روش‌ها در خورشت‌ها، کوکوها و... لوبیا سبز را می‌پزند و نوش‌جان می‌کنند. لوبیا سبز منبع غنی پتاسیم و دوست خوب مفاصل شماست. سیلسیوم موجود در آن علائم یائسگی در زنان را کم می‌کند و استخوان‌های شما را استحکام می‌بخشد. اواسط اردیبهشت و خرداد در همه میوه‌فروشی‌ها و میدان‌های تره‌بار لوبیا سبز و باقالی تازه پیدا می‌شود. این بار که برای خرید میوه رفتید لوبیا سبز بخرید و با این دستور پخت تبریزی کوکوی جدیدی تهیه کنید:

لوبیا سبز خرد شده: 400 گرم، هویج خرد شده: 2 عدد متوسط ، سیب‌زمینی خرد شده: یک عدد متوسط، تخم‌مرغ: 3 عدد متوسط، مغز گردوی خرد شده: 2 قاشق غذاخوری، زعفران دمکرده: یک قاشق غذاخوری، پیاز داغ: یک قاشق غذاخوری، زرشک: یک قاشق غذاخوری، بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری، زردچوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم

لوبیا سبز، هویج و سیب‌زمینی را پوست بگیرید و به مکعب‌های کوچک یک سانتی‌متری خرد کنید. لوبیا را با یک لیوان آب و یک قاشق چایخوری مخلوط نمک و زردچوبه به مدت 10 دقیقه بپزد. سپس هویج را اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر مواد را بپزید. حرارت را زیاد نکنید که آب آن کشیده نشود. کمی بعد سیب‌زمینی نگینی خرد شده را بیفزایید. بعد از پخت صبر کنید تا مواد سرد شوند که موقع هم زدن له نشوند.

تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی دیگر شکسته و هم بزنید و گردو و زعفران و زرشک و پیازداغ و بکینگ پودر و نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سبزیجات پخته را به این مواد اضافه کنید و آرام هم بزنید تا مخلوط یکنواختی به دست آورید. مخلوط را در تابه‌ای که قبلا روغن در آن داغ کرده‌اید بریزید و صبر کنید یک طرف کوکو طلایی شود و بعد آن را برگردانید. البته این کوکو همراه با گوشت چرخ کرده نیز به صورت دورنگ تهیه می‌شود که روش طبخ آن را در هفته‌های بعدی خواهیم نوشت. می‌توانید برای زیباتر شدن کار مقداری از سیب‌زمینی‌های نگینی را سرخ کنید و قبل از گرفتن کامل یک سمت کوکو به آن اضافه کنید که موقع برگرداندن قیافه شیک‌تری به شام خوشمزه بهاری‌تان بدهد.

سالاد بهاری

سالاد ریواس و اسفناج

ریواس بهاری‌ترین ریشه ضدافسردگی است که می‌تواند شادی فصل بهار را برایتان دوچندان کند. همچنین به کم کردن قند و کلسترول خون کمک می‌کند و باعث تصفیه خون می‌شود. پس تا این ریشه بهاری در دسترس است از خوردن آن غافل نشوید. روش‌های زیادی برای خوردن آن به صورت خام و پخته و حتی شربت وجود دارد که من تهیه سالاد ریواس را پیشنهاد می‌کنم.

برای تهیه سالاد ریواس به این مواد نیاز دارید:

ریواس تازه خرده شده: 2 ساقه ، برگ جوان اسفناج: 100 گرم، کنجد: یک قاشق غذاخوری، لوبیا سفید پخته: 2 قاشق غذاخوری، توت‌فرنگی: 6 عدد، پنیر فتای خرد شده: 30 گرم

مواد لازم برای تهیه سس:

آب نارنج: 4 قاشق غذاخوری، روغن زیتون بدون بو: 2 قاشق غذاخوری، نمک، پاپریکا و آویشن: به مقدار لازم

ریواس‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید و 5 دقیقه در آب جوش روی حرارت ملایم بگذارید تا اندکی نرم شوند، برگ اسفناج، توت‌فرنگی نصف شده و لوبیا سفید را در ظرف سالادتان ریخته و ریواس‌های نیم پز وکنجد و پنیر فتا را روی سالاد بریزید. مواد سس را با هم مخلوط کنید و به سالاد اضافه کنید. سالاد را در یخچال بگذارید که سس به خورد سبزیجاتتان برود. می‌توانید به جای آب نارنج از سرکه بالزامیک هم استفاده کنید.

سرآشپز: الهام لایقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها