اولین انیمیشن صنعتی ایران در صبا ساخته می‌شود

دلاوری‌های جلال‌الدین در «جوانمردان»

با تعامل شبکه 2 سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد

آموزش سبک زندگی با انیمیشن‌های وطنی

فصل امتحانات خرداد رسید و در پی آن تعطیلی مدارس و دوباره روزهای طولانی و گرم تابستان در پیش است. بسیاری از خانواده‌ها از هم‌اکنون برای فرزندان خود برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اند تا این تعطیلات و روزهای بلند برای بچه‌ها خاطره‌انگیز و آموزنده باشد؛ کلاس‌ها و برنامه‌های ورزشی و هنری مختلف و کار در مزارع، باغ‌ها و بسیاری از فعالیت‌هایی که برای خیلی از بزرگ‌ترها خاطره‌انگیز است، مانند فوتبال گل کوچک و توپ پلاستیکی و آب‌تنی و مسافرت و...
کد خبر: ۹۰۶۷۶۹
آموزش سبک زندگی با انیمیشن‌های وطنی

اما یک پای همیشگی تعطیلات تابستان، تلویزیون و برنامه‌های متنوع آن بوده و هست. شبکه دوی سیما با تعاملی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برقرار کرده، تابستانی پُر از کارتون‌های زیبا و دیدنی برای بچه‌های ایران تدارک دیده است. کنداکتور پُرگروه کودک و نوجوان شبکه دوی سیما در نیمه اول امسال بهانه‌ای شد تا روزنامه جام‌جم با مدیر این گروه درباره نوع تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت‌وگو کند.

فعالیت‌های همسو برای کودکان

مدیرگروه کودک و نوجوان شبکه دو معتقد است: تمام مراکز و سازمان‌هایی که برای کودکان کار می‌کنند اگر همسو با فعالیت‌های یکدیگر حرکت و نوعی هم‌افزایی ایجاد کنند، تبدیل به بُردارهایی هم جهت و موثر می‌شوند و می‌توانند اتفاق خوبی را برای دنیای کودکان رقم بزنند. براساس این نوع تفکر، شبکه دوی سیما برآن شد تا ضمن تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تولیدات انیمیشنی و فیلم‌های کوتاه آن کانون را به نمایش تلویزیونی گذارد. آذرمیدخت آذرهوش افزود: تاکنون 20 عنوان از تولیدات کانون پخش شده و تقریبا 30 عنوان دیگر هم در نوبت پخش قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود این تعامل برای پخش آثار نمایشی حوزه کودک و نوجوان تداوم داشته باشد و شامل تعداد بیشتری از آثار انیمیشن و حتی فیلم‌های کوتاه شود.

اهمیت انتقال مفاهیم در خردسالی

آذرهوش با اشاره به اهمیت انتقال مفاهیم سبک زندگی در سنین خردسالی، گفت: بسیاری از آثار پخش شده و در حال پخش کانون برگرفته از داستان‌ها و ادبیات کهن، آموزنده و با تکنیک دو بُعدی است. ویژگی بارز این داستان‌ها، تأکید بر امور اخلاقی، ارزشی و سبک زندگی است.

وی افزود: باید توجه داشت که پخش بیش از حد انیمیشن‌های خارجی، اثرپذیری سنین خردسال جامعه ما از ادبیات تولیدات خارجی را به‌دنبال دارد و به نوعی تهاجم فرهنگی برای سنین پایین محسوب می‌شود. بنابراین حمایت از تولید برنامه‌های فاخر در حوزه کودک و پخش تلویزیونی این آثار می‌تواند حضور محصولات خارجی را کمرنگ و برعکس موجب آشنایی بیشتر فرزندان ایران با فرهنگ ایرانی شود.

این برنامه‌ساز تلویزیونی با اشاره به پخش تولیدات مرکز صبا ادامه داد: تولیدات صبا نیز در دستورکار این گروه قرار دارد.

به همین منظور در بخش سیمای کودک از ساعت 15 تا 16 و سیمای نوجوان از ساعت 17 و 25 دقیقه تا 17 و 55 دقیقه، باکس ثابتی را به پخش آثار صبا اختصاص داده‌ایم.

لزوم نمایش عمومی آثار

ودکان و نوجوانان نیز تعامل با شبکه دوی سیما را فرصتی خوب و مغتنم توصیف کرد و گفت: با این تعامل دوسویه بسیاری از محصولات و تولیدات نمایشی کانون که از کیفیتی HD برخوردار است، در شبکه دو پخش می‌شود. بخش عمده‌ای از این تولیدات، فیلم‌های انیمیشن و بخشی هم فیلم‌های کوتاه هستند.

مناف یحیی‌پور افزود: این تعامل از ابتدای اردیبهشت آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان ادامه پیدا کند. البته امیدواریم با توجه به حجم قابل توجه تولیدات در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این همکاری تا پایان سال هم تداوم داشته باشد؛ لذا برخی از تولیدات نمایشی در حال ساخت نیز بزودی به شبکه دو ارائه خواهد شد.

وی گفت: بسیاری از تولیدات کانون که برای پخش تلویزیونی ارائه شده در جشنواره‌های مختلف علاوه بر نمایش، حائز جوایز و رتبه‌های مناسبی شده‌اند، شایسته نبود از نمایش عمومی مغفول بمانند، لذا مدیران شبکه دو با همکاری و استقبال بسیار خوب، پخش این‌گونه آثار را در کنداکتور شبکه قرار داده‌اند.

پیروی از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

یحیی‌پور تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی این آثار که برای پخش از تلویزیون انتخاب شده پیروی از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است. از آنجا که مخاطب این برنامه‌ها خردسالان، نونهالان و نوجوانان را شامل می‌شود؛ لذا پیام‌های سبک زندگی هم به فراخور این سنین تعریف شده است که شامل دوستی، احترام به بزرگ‌تر، اخلاق نیک، ادب، راستگویی، پرهیز از کلام و رفتار بد و دروغگویی، داستان و بسیاری دیگر.... است.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تمام پیام‌های آموزشی و سبک زندگی در قالب جلوه‌های هنری، شعر و ادبی تهیه می‌شود تا جذابیت‌های بصری و شنیداری آثار بتواند مقبولیت بیشتری نزد مخاطب خردسال داشته باشد. همچنین برخی تولیدات کانون جنبه مهارت‌آموزی داشته و انگیزه فنی و حرفه‌ای مخاطبان خود را ارتقا می‌دهد و بسیاری از آثار، ذوق و سلیقه هنری بچه‌ها را تقویت کرده و آن را افزایش می‌دهد. کارتون‌های باغ هزار دخترون، کشاورز و خروس، سلطان و آهو، آرزوی خیلی بزرگ، نقاش رومی، چشمه ماه، عبدو و دریای سبز، پیرچنگی، دیو دیگ به سر، کیمیاگر، کچل کفترباز و بسیاری دیگر از تولیدات کانون است که برای پخش از شبکه دو در نظر گرفته شده‌اند.

وی تابستان را فصل افزایش فعالیت‌های کانون عنوان کرد و گفت: در 935 مرکز کانون در سراسر کشور و کتابخانه‌های تابعه حدود 40 فعالیت برای تعطیلات تابستان تعریف شده، که براساس ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی آن استان تعریف شده است.

مثلث انتفاع فرهنگی

آذرهوش: این تعامل، سود و منفعتی سه جانبه را باعث می‌شود. از یک‌سو، کانون، تولیدات خود را از طریق یک شبکه تلویزیونی سراسری که مخاطبان بی‌شماری دارد، پخش می‌کند. از سوی دیگر، شبکه دو از تولیدات رسانه‌ای داخلی که محصول فکر و فرهنگ ایرانی است برخوردار می‌شود و بُعد سوم، فرزندان این مرز و بوم هستند که بسیاری از پیام‌های آموزشی، علمی، معنوی و اخلاقی را از طریق انیمیشن‌هایی مطابق با فرهنگ خویش دریافت می‌کنند.

محمد زندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها