1ـ امسال یکی از سال‌های بی‌نظیر سینمای ایران است و فیلم‌ها با استقبال خیلی خوبی از سوی مردم مواجه شده‌اند. کیفیت خود فیلم‌ها مهم‌ترین دلیل این استقبال است. برخلاف سال‌های گذشته، اغلب با فیلم‌هایی مواجه‌ایم که به مخاطب خود احترام می‌گذارند و ایده و قصه‌های جذاب و پرداخت‌شده‌ای دارند. آرامش موجود در جامعه هم تاثیر مهمی در این زمینه دارد؛ ضمن این‌که تبلیغات تلویزیونی و از طرفی دهان به دهان و شفاهی هم در جذب مخاطبان جدید بی‌تاثیر نیست. متاسفانه محصولات فرهنگی ما خوب معرفی نمی‌شود، در حالی که اگر این اتفاق بیفتد، شاهد موقعیت‌های خوبی برای آنها خواهیم بود. تلویزیون جایگاه ویژه‌ای دارد و حمایت این رسانه تاثیر بسزایی در معرفی سالن‌های سینما و افزایش شناخت مردم از فیلم‌ها خواهد داشت؛ چون خیلی از مردم نمی‌دانند کدام فیلم و با چه موضوع و محتوایی اکران شده و اگر معرفی شوند شاید علاقه‌مندانی باشند که از این آثار دیدن کنند.
کد خبر: ۹۰۵۸۳۷

2ـ فیلم باید قصه داشته باشد، محتوا و داستان فیلم بسیار موثر است. مساله مهم این است که ساختش چگونه باشد. همه این عوامل در موفقیت و پرفروش بودن فیلم موثر است؛ فیلمبرداری، موسیقی، هنرپیشه و کارگردان. یک سری از تماشاگران می‌آیند از نظر تخصصی فیلم را می‌بینند، اما بیشتر مردم می‌آیند تا دو ساعت سرگرم شوند. عده‌ای علاقه‌مند به بازیگران محبوبی هستند و برای دیدن آنها به سینما می‌آیند یا کارگردان را دوست دارند. اینها شاخصه‌های موردتوجه قرارگرفتن فیلم است. وقتی فیلم خوب باشد، موفق می‌شود. شما ابد و یک روز را ببینید، با این که اولین فیلم سینمایی یک کارگردان جوان است اما زیباست و داستان جذابی دارد و یک لحظه نمی‌شود از فیلم چشم پوشی کرد. تقریبا همه تماشاگران فیلم را دوست داشتند. داستان فیلم روشن و بدون پیچیدگی است و مثل خیلی از فیلم‌های سینمای ایران گنگ نیست.

3ـ مردم ما بیشتر عاشق فیلم‌های کمدی هستند. نمونه‌اش همین فیلمِ «من سالوادور نیستم». به نظرم رضا عطاران خوب خودش را میان مردم جاانداخته است و وقتی اسمش می‌آید،خیلی‌ها به سینما می‌آیند. این فیلم بتازگی از اکران برداشته شده، اما مردم همچنان به سینماها می‌آیند و سراغ این فیلم را می‌گیرند و معترضند که چرا آن را برداشته‌ایم. آیین‌نامه شورای صنفی می‌گوید که فیلم نمی‌تواند بیشتر از ده هفته روی اکران باشد، ولی این از آن فیلم‌ها بود که پس از پایان ده هفته اکران همچنان در اوج بود.

به هر حال ما مقرراتی داریم و تصمیمی که در شورای صنفی گرفته می‌شود برای کلیت سینمای ایران است. این قانون، خواهان عدالت و دیده شدن برای همه فیلم‌هاست. اما این نظر و پیشنهاد شخصی من است که استثناهایی مثل «من سالوادور نیستم» نباید از روی اکران برداشته شوند و باید ساعات و سئانس‌هایی در روز برای آنها درنظر گرفته شود تا باز هم موقعیت دیده شدن را داشته باشند. این مساله به رونق گیشه سینما کمک می‌کند.

از سوی دیگر می‌دانم که مسائلی چون تعداد فیلم‌های پشت خط اکران، عدالت و تعداد کم سالن‌ها این مساله را ناگزیر می‌کند و ما باید تابع آیین‌نامه و مقررات باشیم.

محمدقاصد اشرفی

رئیس انجمن سینماداران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها