مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص ضمانت وام بانکی ، قتل غیرعمد ،ادعای خلاف واقع و تهدید به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۹۰۵۲۷۱

پدر من ضامن وام 40 میلیونی یکی از آشنایان شد که متاسفانه وام‌گیرنده هیچ‌کدام از قسط‌ها را تا الان پرداخت نکرده است. با توجه به این‌که مبلغ وام و اقساط ماهانه بالاست، پدرم از وام‌گیرنده چک گرفته بود و زمانی که چک را به بانک برد، گفته شده که در چک قید شده این چک برای ضمانت است و پدرم نمی‌تواند آن را وصول کند. آیا در قوانین ما هیچ قانونی برای این‌که وام‌گیرنده خودش را مسئول بداند نیست؟

در پاسخ به سوال شما باید گفت که پدر شما با قبول ضمانت در مقابل بانک مسئول پرداخت بدهی شناخته می‌شود.به عبارت دیگر ایشان ‌‌باید اقساط را پرداخت کند؛ ولو مدیون اصلی از پرداخت بدهی خودداری کند. از طرف دیگر چک ضمانت مطابق قانون تحت شرایطی قابل مطالبه خواهد بود؛ لذا بانک صلاحیت این را نخواهد داشت که اعلام کند چک قابل وصول یا غیرقابل وصول می‌باشد.‌از طرف دیگر پدر شما به عنوان ضامن بدون توجه به چک ضمانت و شرایط قانونی مربوط به آن، حق رجوع به مدیون اصلی را خواهد داشت؛ البته پس از پرداخت دین اصلی.

اگر شخصی نارنجکی را به قصد قتل فرد به داخل اتاقی در هتل بیندازد که فردی در آن تنها در حال استراحت است و آن فرد با دیدن نارنجک سریع آن را به بیرون اتاق یعنی پیاده‌رو بیندازد و نارنجک منفجر ‌شود و در پیاده‌رو قتلی رخ ‌دهد، کدام‌یک مسئول قتل هستند؟ نوع قتل را مشخص کنید.

شخصی که نارنجک را پرتاب می‌کند چون هم قصد قتل داشته و هم عملش کشنده بوده و بر اثر اقدام او شخص دیگری در پیاده رو کشته می‌شود قاتل در قتل عمد محسوب می‌شود.

مدیر یک ساختمان هستم. مدتی قبل یک نفر خود را به دروغ مستاجر یکی از واحدها معرفی کرد. آیا ادعای خلاف واقع مثل این مورد جرم است؟و اگر هست ذیل کدام یک از مفاد قانونی جای می‌گیرد؟

صرف گفتن دروغ در اینجا جرم نیست، اما اگر شخص با آن دروغ خودش را مالک عین یا منفعت مال معرفی کند و آن مال یا منفعت را منتقل کند مرتکب جرم انتقال مال غیر شده و براساس قانون مجازات انتقال مال غیر، قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

همسرم چندی پیش زنی را صیغه کرد وقتی مخالفت خود را با این کار اعلام کردم و تقاضای طلاق دادم، مرا تهدید کرد اگر بخواهم پیگیر طلاق باشم، مرا خواهد کشت. آیا به خاطر تهدید می‌توانم از ایشان شکایت کنم؟

تهدید کردن دیگران مطابق قانون جرم است و در صورتی که این کار به هر طریقی برای قاضی محرز شود ـ که یکی از راه‌های آن هم علم قاضی به موضوع است ـ مجازات آن تا دوسال حبس خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها