رکوردشکنی دادگاه‌های مصر در نقض حقوق بشر

245 دانشجو کشته شدند

آرزوی مصری‌ها برای رسیدن به آزادی در دوران پسامبارک، که عده‌ای آن را دوران پسافرعونیسم در این کشور می‌خواندند، خیلی زود به یأس تبدیل شد.
کد خبر: ۹۰۵۲۶۸

روی کار آمدن نظامیان در مصر که تحت حمایت آل‌سعود، مخالفان خود را سرکوب کردند، حالا حتی متحدان غربی قاهره را هم وادار به اعتراف به این نکته کرده که دوران حکمرانی نظامیان مصری، نتوانسته به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور کمک کند. در همین راستا یک سال قبل، ده سازمان حقوقی بین‌المللی با امضای بیانیه‌ای مشترک، نقض گسترده حقوق بشر در مصر و صدور حکم اعدام برای «محمد مرسی» و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین را محکوم کردند.

این بیانیه، واکنشی به یک اتفاق عجیب در مصر بود. اتفاقی که نوعی رکوردشکنی در نقض حقوق بشر محسوب می‌شود، چراکه دادگاه مصری تنها در چند ساعت، 682 عضو و هوادار اخوان‌المسلمین و رهبر این گروه را به مرگ محکوم کرد. چند ماه پیش از این هم برای بیش از 500 عضو دیگر همین گروه رأی به اعدام صادر شده بود که سرانجام رای حدود 30 نفر از آنها تایید شد و الباقی به حبس ابد و حبس‌های طولانی‌مدت محکومیت قطعی یافتند.

با وجود این که در واکنش به احکام اعدام عجیب دادگاه‌های مصری، فعالان حقوق بشر در آمریکا با راه‌اندازی کمپینی ضمن تأکید بر این‌نکته که شکنجه و اعدام فعالان مصری اساس و پایه‌های دموکراسی را متزلزل و زمینه گرایش جوانان به گروهک‌های تروریستی را افزایش خواهد داد، از سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواستند تا به اعدام‌های دسته‌جمعی در مصر پایان دهند، اما سیاستمداران غربی و دولتمردان اروپایی و آمریکایی نه فقط اقدامی عملی برای مقابله با روند نقض حقوق بشر در مصر صورت ندادند، بلکه با افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور، به حمایت از قاهره پرداختند.

البته نقض حقوق بشر در مصر تنها محدود به دوره السیسی نیست. پیش از او در دوره حسنی مبارک نیز نقض حقوق بشر در این کشور چنان شدت گرفت که سرانجام به انقلاب مردم مصر انجامید. اعلام وضعیت فوق‌العاده در مصر، همواره بهانه‌ای بوده برای سرکوب مردم و سانسور رسانه‌ها در مصر که هرچند طی دوره کوتاهی پس از انقلاب متوقف شد، ولی بار دیگر با کودتای نظامیان علیه دولت قانونی این کشور ادامه یافت و در حال حاضر مصر، بار دیگر در شرایطی قرار گرفته که با کمک دلارهای سعودی و سرکوب مخالفان دولت اداره می‌شود.

افزون بر هراسی که فعالان جامعه مدنی مصر از نظامیان این کشور دارند، نفوذی که بتازگی تروریست‌ها در این کشور پیدا کرده‌اند، بسیاری از فعالان سیاسی مصری را نگران کرده که مبادا در میانه خشونت‌های دولت و درگیری با مخالفان، به دامان تروریسم فروغلطند. با این همه، به‌نظر می‌رسد که سوءاستفاده از ترسی که مردم مصر از تروریست‌ها دارند، عملا باعث شده تا نظامیان حاکم بر این کشور، خشونت‌های خود علیه شهروندان مصری را توجیه کنند. خشونت‌هایی که حتی صدای دیده‌بان حقوق بشر را نیز درآورده و این نهاد بین‌المللی اعلام کرده که ارتش مصر با نقض قوانین بین‌المللی، اقدام به تخریب گسترده خانه‌ها می‌کند. همچنین شورای حقوق بشر مصر اعلام کرده است که تعداد دانشجویانی که از سال 2013 یعنی از زمان برکناری محمد مرسی تاکنون در مصر کشته شده‌اند، به 245 دانشجو می‌رسد.

عدم برگزاری انتخابات آزاد، سانسور رسانه‌ها، اعدام گروهی مخالفان، سرکوب احزاب مصری، برخورد با فعالان مدنی و وابستگی مصر به رژیم آل‌سعود، همه و همه باعث شده است تا کشوری که زمانی مهد بهار عربی خوانده می‌شد، این روزها تبدیل به سرزمینی شود که بار دیگر به دوران حکمرانی فرعون بازگشته است. هرچند هنوز حسنی مبارک در بازداشت است، اما استبدادی که او در مصر پایه گذاشته بود، همچنان تهدیدی برای آزادی مصر به‌شمار می‌رود.

مصطفی انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها