jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۹۰۴۵۵۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

جالب است! شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد، حرفه بازیگری غیر از صحنه تئاتر و پرده سینما در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون هم تجلی و مصداق پیدا کند. البته قاب تلویزیون، پیش از این بازیگری را در ساختارهای تله‌فیلم یا سریال بازنمایی کرده بود، اما بازیگری در تبلیغات بازرگانی این رسانه، مقوله و تجربه تازه و متفاوتی محسوب می‌شود.

واقعیت این است که اگر سینما و تلویزیون را صرفا رسانه فرض کنیم و سویه‌های هنری آن را در نظر نگیریم، تبلیغات بازرگانی به عنوان یکی دیگر از وجوه کارکرد رسانه‌ای امروزه چنان با هنر نمایش و تصویر درهم تنیده شده که می‌توان آن را هم نوعی دیگر از روایت سینمایی یا دست‌کم ذیل سینمای مستند طبقه‌بندی کرد.

امروزه متخصصان علوم ارتباطات و تبلیغات، بشدت از هنر نمایش در تولید ابژه‌های تبلیغی بهره می‌برند و اساسا این با ماهیت نمایشی تبلیغات و کارکردهای آن نسبت معنایی نزدیکی دارد.

اگر تبلیغات را هنر به نمایش گذاشتن کالاها و خدمات بدانیم، سویه زیبایی‌شناختی آن به ابزارهای سینمایی پهلو می‌زند و از کاربرد تکنیک‌های سینمایی در پردازش تبلیغاتی استفاده زیادی می‌شود.

مبتنی بر این رویکرد، تبلیغات بازرگانی به سمت نوعی ساختار دراماتیک پیش می‌رود و گاه به یک مستند یا فیلم کوتاه بدل می‌شود. بسیاری از تبلیغات بازرگانی، شبیه داستانک‌های تصویری هستند که واجد قصه، تعلیق، شخصیت‌پردازی و پایان‌بندی و پیام هستند و در یک شمایل فشرده می‌توان عناصر درام را در آن بازشناسی کرد. یکی از این ابزارهای دراماتیک، حضور افراد یا شخصیت‌هایی است که به بازی در این تیزرها و تبلیغات تلویزیونی می‌پردازند.

برخی از این افراد به‌واسطه قابلیت‌های فردی مثلا نوع چهره یا صدا و گویش خود، از قدرت تاثیرگذاری تبلیغی خوبی برخوردارند و واجد نوعی کاریزمای تبلیغاتی هستند.

جالب این که برخی از این افراد در آگهی‌های مختلف بازرگانی از آگهی‌های مربوط به بانک گرفته تا تبلیغات لوازم خانگی حضور دارند و بتدریج به بازیگر تبلیغاتی بدل می‌شوند یا مثلا یک شخصیت تبلیغی ثابت است و در تیزرهای مختلفی که یک شرکت خاص مثلا یک کارخانه تولید بستنی یا پفک تولید می‌کند در شمایل و موقعیت‌های گوناگون حضور می‌یابد. سال‌ها پیش مرد چاقی که صورت بامزه و کمیکی داشت،‌ به بازیگر ثابت تبلیغات یک شرکت تولید لبنیات بدل شده بود و به شهرت هم رسید. تماشای او هر جای دیگری و در هر نقشی برای مردم، یادآور محصولات لبنی کارخانه مدنظر بود.

بازیگری تبلیغات یا بازیگری در تبلیغات، امروزه به دلیل پیشرفت در متدهای تبلیغاتی و نقش و تاثیر آنها در فروش کالا می‌تواند به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک سبک یا گونه جدید بازیگری شناخته شود یا حتی ستاره‌های خاص خود را پرورش دهد. این البته با حضور بازیگران سینما در آگهی‌های تبلیغاتی متفاوت بوده، به عنوان یک حوزه مستقل بازیگری قابل تامل است.

سیدرضا صائمی

جام‌جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی بر اساس تحلیل و واقع‌نگری خود متوجه شدند یکی از مهم‌ترین دلایل و ریشه‌های معضلات کشور، سلطه خارجی و وابستگی رژیم شاه به دولت‌های دیگر بود به همین دلیل در اولین و شاید مهم‌ترین خواست خودشان؛ استقلال را انتخاب کردند.به این معنی که با دیگر کشورها بدون کمترین وابستگی ارتباط داشته باشیم و بیشتر بر امکانات خودمان تمرکز و اتکا کنیم.

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

اصولا سبك زندگی، مجموعه به هم پیوسته‌ای است كه هم شامل زندگی فردی و اجتماعی و همچنین مدیریت می‌شود. نمی‌توان سبك زندگی مدیریتی را از زندگی فردی و خانوادگی جدا كرد.

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

وزیرکشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که همین روزها تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان سال گذشته را اعلام خواهند کرد. این سخنان خوب است اما سوال این است که علت تاخیر بسیار در این زمینه چیست؟

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

همیشه وقتی یک آتش‌سوزی وسیع در پهنه‌های جنگلی کشورمان رخ می‌دهد، بحث‌هایی تکراری درباره لزوم تامین امکانات، بالگرد و بودجه مطرح می‌شود و نهادهای مختلف نیز تقصیر را بر گردن هم می‌اندازند و چند روز بعد از خاموش شدن آتش نیز همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

مانیفست مجلس جوان

مانیفست مجلس جوان

اولین نطق رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را می‌توان به‌نوعی مانیفست و خط‌مشی اصلی این دوره در چهارسال پیش‌رو قلمداد کرد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر