بازنشستگی با توجه به این که زمان اتمام کار و فعالیت افراد شاغل است، پایان چیزی نیست؛ بلکه می‌تواند شروع یک فرصت طلایی برای رسیدگی بیشتر به خود و خانواده باشد؛ فرصتی برای دورهم بودن و مسافرت رفتن و ورزش کردن. همه اینها می‌تواند امید به زندگی را در افراد بازنشسته بالا ببرد.
کد خبر: ۹۰۴۴۵۰

حرف بازنشستگی که به میان می‌آید، بسیاری از افراد به فکر فرو می‌روند و به روزهای از دست‌رفته‌ای نگاه می‌کنند که مثل برق و باد سپری شده است. انگار ناخودآگاه احساس پیری می‌کنند. خیلی از افراد بازنشسته تصور می‌کنند حالا که زمان کار کردن آنها به اتمام رسیده و خانه‌نشین شده‌اند، باید انتظار مرگ را بکشند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که در مقایسه با دیگران زودتر بازنشسته می‌شوند، زودتر از افرادی که در سنین بالاتر بازنشسته می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر افراد بالای 65 سالی که حتی یک سال بیشتر مشغول به کار هستند، 11 درصد کمتر در معرض مرگ قرار دارند.

محققان دانشگاه «زوریخ» اتریش نیز ارتباطی را بین بازنشستگی زودهنگام و مرگ افراد پیدا کردند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد مردانی که پیش از 67 سالگی بازنشسته می‌شوند، بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند. درواقع یک سال بازنشستگی زودهنگام، خطر مرگ را تا 4/2 درصد افزایش می‌دهد. همچنین بازنشستگی زودهنگام خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد.

محققان دانشگاه آتن با بررسی تأثیر بازنشستگی زودهنگام روی بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و سکته نشان دادند که خطر مرگ و میر افراد بازنشسته بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها تا 51 درصد بیشتر است که در این میان، میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی درصد بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد، اما در این میان، محققان معتقدند که تداوم فعالیت و کار کردن افراد بعد از بازنشستگی تأثیر بسیار زیادی روی روحیه و سلامت آنها بجا می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازنشستگی در زنان معمولا باعث بروز افسردگی، عصبانیت و ناراحتی می‌شود. البته این عوارض ممکن است گریبانگیر بسیاری از مردان بازنشسته نیز شود، اما داشتن برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی می‌تواند به مدیریت بهتر این دوره کمک کند.

با بازنشسته‌ها چگونه رفتار کنیم؟

بیشتر خانواده‌ها در خانه حداقل یک فرد بازنشسته دارند. این افراد معمولا بلافاصله بعد از بازنشستگی احساس خلأ می‌کنند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. آنها احساس می‌کنند به موجوداتی اضافه در خانه تبدیل شده‌اند که به درد هیچ کاری نمی‌خورند و مهارت‌های آنها به هدر می‌رود. بازنشسته‌ها احساس طرد شدن از جامعه دارند، به طوری که تصور می‌کنند دیگر قادر به استفاده از مهارت‌های خود نیستند و به فردی بی‌مصرف در جامعه تبدیل شده‌اند؛ بنابراین آموختن نحوه صحیح برخورد با افراد بازنشسته از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند آنها را به زندگی امیدوار کند.

بازنشستگی درواقع انتقال از یک دوره به دوره دیگری از زندگی محسوب می‌شود و فرد می‌تواند از فرصت‌های تازه‌ای که در مسیر زندگی‌اش قرار می‌گیرد، استفاده کند. از سوی دیگر، این باور را به افراد بازنشسته بدهید که آنها بعد از بازنشستگی به افرادی بی‌استفاده و اضافه تبدیل نمی‌شوند؛ بلکه در این دوره نیز می‌توانند همان‌قدر بامهارت و بااستعداد باشند و از مهارت‌های خود نهایت استفاده را ببرند و حتی می‌توانند با مهارتی که دارند، به یک کارآفرین تبدیل شوند و بازار کاری نیز برای دیگران فراهم کنند.

از بیان جمله «پیر شده‌ام» خودداری کنید. این کار نه‌تنها مانع از شکوفا شدن استعدادهای شما می‌شود، بلکه باعث می‌شود بیشتر احساس پیری و ضعیف بودن کنید. گذراندن اوقات فراغت در کنار دوستان و استفاده از کتابخانه می‌تواند پیشنهاد خوبی برای دوران بازنشستگی باشد.

از دانش زمان فعالیت خود استفاده کنید. افراد بازنشسته در دوران اشتغال دانش زیادی کسب کرده‌اند و در کار خود حرفه‌ای شده‌اند، بنابراین می‌توانند این دانش را در اختیار افرادی قرار دهند که به آن نیاز دارند. آموختن به دیگران نه‌تنها رضایت شما را بالا می‌برد، بلکه می‌تواند دانش قشری از جامعه را نیز بالا ببرد. این کار همچنین باعث می‌شود که شما به دنبال اطلاعات و دانش بیشتری بروید تا دانش شما همیشه به‌روز باقی بماند.

کارهای اجتماعی و گروهی انجام دهید. افراد بازنشسته می‌توانند در قالب گروه‌های خیرخواهانه و انجمن‌ها و گروه‌های آموزشی مشغول به فعالیت شوند و از این طریق علاوه بر بالا بردن دانش فردی، پیرامون موضوعات مختلف می‌توان به دیگران هم کمک کرد. به عنوان مثال می‌توانند در گروه‌هایی عضو شوند که هدف آنها جلوگیری از آلودگی هوا و کمک به کاهش آن در حد امکان است یا می‌توانند در قالب گروه به افراد افسرده یا کسانی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند، کمک کنند.

شادی را پخش کنید. افراد بازنشسته بهتر است به گونه‌ای رفتار کنند که عامل شادی‌ و امید در زندگی افراد باشند. اطمینان داشته باشید که امیدی که شما با لبخند خود به دیگران می‌دهید، می‌تواند به آنها کمک کند تا توانمندی و قدرت خود را ببینند. بنابراین می‌توانید منبعی از شادی در زندگی اطرافیانتان باشید.

منبع: گاردین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها