آشپزخانه

کباب ترکی

مواد لازم: گوشت مغز ران گوساله یا گوسفند: 700 گرم ، پیاز: یک عدد بزرگ، روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری، گوجه فرنگی: 5 تا 6 عدد، فلفل کبابی: 4 عدد، نمک و آویشن و فلفل و روغن مایع: به میزان لازم، پودر سیر: یک قاشق چایخوری، سیر: 4 حبه
کد خبر: ۹۰۴۴۴۴

طرز تهیه: ابتدا گوجه‌ها، پیاز، سیر و 2 عدد از فلفل‌ها را رنده کنید. پودر سیر و آویشن و فلفل و روغن زیتون را به آنها اضافه کرده و کنار بگذارید. این سس را برای طعم‌دار کردن گوشت استفاده کنید.

گوشت را شسته و برش‌های نازک و ورقه‌ای بزنید. این برش‌ها را به اندازه 10 تا 15 سانتی‌متر آماده کنید و در سس گذاشته و به مدت 2 الی 3 ساعت در یخچال قرار دهید. با این روش هم گوشت طعم‌دار شده و هم ترد می‌شود.

بعد آنها را لایه‌لایه روی ورق آلومینیوم چیده و به‌صورت رول شده، بپیچید و در فریزر گذاشته تا کاملا یخ بزند و فرم گرفته شود و بعد از فریز در آورید و آن را برش عرضی بزنید و مانند رولت حلقه حلقه ببرید و در روغن داغ سرخ کنید. گوشت‌های سرخ شده را درون نان باگت بریزید و مقداری خیار شور و پیاز برش داده شده و گوجه فرنگی و فلفل برش داده شده و سس کچاپ روی آنها بریزید و میل نمایید. دقت کنید نمک را در مرحله آخر به مواد بپاشید. وجود نمک از ابتدا، موجب سفت شدن و دیر پز شدن گوشت می‌شود. همچنین می‌توانید مواد سس را بعد از بیرون آوردن گوشت بجوشانید و به جای سس کچاپ از آن استفاده کنید.

آش گوجه سبز

مواد لازم: سبزی آش: شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج و شوید و چند برگ سیر تازه یک کیلو

گوشت چرخ کرده: 200 گرم ، برنج: 5‌/‌1 لیوان ، گوجه سبز: 500 گرم، لپه: نصف لیوان ، پیاز: یک عدد

نخود: نصف لیوان، نعنا داغ: 3 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زرد چوبه: به میزان لازم ، پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: نخود و لپه را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. بعد با پنج لیوان آب روی حرارت بگذارید و بپزید. برنج را بشویید و به همراه سبزی‌های خرد کرده به آنها اضافه کنید و بگذارید به آرامی پخته شوند. پیاز را رنده کنید وبا گوشت چرخ کرده و نمک و فلفل مخلوط کنید و ورز داده تا چسبنده شود و با آن کوفته‌قلقلی تهیه کنید و آنها را سرخ نمایید. 15 دقیقه قبل از پخت کامل آش، گوجه سبز‌ها را به آش اضافه کنید و بگذارید آش جا بیفتد. مقداری فلفل و نمک به آش اضافه کنید و آن را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ و کوفته قلقلی سرخ شده تزئین کرده و میل نمایید.

دلمه سیرابی و پاچه گوسفند

مواد لازم: سیرابی: یک عدد، پاچه گوسفندی : 4 عدد ،پیاز: 2 عدد، برنج: 2 پیمانه، گوشت قیمه‌ای خرد شده: 200 گرم، لپه و کشمش: از هر کدام یک فنجان، پیاز سرخ شده: 3 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زرد چوبه: به میزان لازم، سبزی دلمه: شامل ترخون، شوید، پیازچه، جعفری و گشنیز: 300 گرم خرد شده، آبلیمو: نصف فنجان

طرز تهیه: ابتدا سیرابی را به ابعاد تقریبی 12 سانت برش بزنید و در آب و نمک به مدت 3 ساعت بخوابانید تا بوی آن گرفته شود. گوشت را ریز خرد کنید. پیاز را خلال کرده و سرخ نمایید. گوشت را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سبزی و کشمش را به آن اضافه کرده و آنها را با هم تفت دهید.

برنج و لپه را بشویید و از قبل خیس کرده و بعد آن را صاف کنید و به مواد سرخ شده بیفزایید و آنها را هم کمی تفت دهید. نمک و فلفل و زرد چوبه را افزوده و مواد را کنار بگذارید. سیرابی‌ها را از آب و نمک در آورید و از مواد دلمه مقداری روی آنها بریزید و بعد دلمه را بقچه‌ای بپیچید و با نخ و سوزن محکم بدوزید تا هنگام جوشیدن مواد بیرون نریزد.

پاچه‌ها را در یک قابلمه مناسب بگذارید و یک عدد پیاز را خرد کنید و حدود 8 لیوان آب جوش روی آن بریزید و بگذارید بجوشد. دلمه‌ها‌ی دوخته شده را در آن انداخته و در ظرف محتوی پاچه و دلمه سیرابی را ببندید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید 3 ساعت، با حرارت کم و ملایم پخته شوند. در انتهای پخت، مقداری نمک و فلفل و دارچین اضافه کنید و برای چاشنی هم، آبلیمو را به آن افزوده و با نان سنگک و سیر ترشی میل نمایید.

سکنجبین خانگی

مواد لازم: سرکه: یک لیوان، آب: 2 لیتر ، شکر: 2 کیلو، گلاب: یک فنجان، نعنا تازه: چند شاخه

طرز تهیه: ابتدا، آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از این‌که مقداری جوشید، آن را صاف کرده و مجددا روی حرارت بگذارید. نعنا را درون شربت بیندازید و بگذارید شهد قوام بیاید و غلیظ شود. نعنا را آن‌قدر بجوشانید تا کاملا شربت طعم نعنا به خود بگیرد و بعد آنها را در آورید و سرکه و گلاب را در شهد بریزید و بگذارید کمی بجوشد و روی آن حباب بزند.

سکنجبین آماده را در شیشه بریزید و در جای خنک نگهداری کنید. این سکنجبین با کاهو بسیار خوشمزه است. در ضمن اگر به عنوان شربت از آن استفاده می‌کنید یک عدد خیار را خرد کنید و چند تکه یخ، به آن اضافه کنید. این شربت برای جلوگیری از عطش در فصل گرما بسیار مفید است.

خورش گوجه سبز و مرغ

مواد لازم: مرغ: ران و سینه 600 گرم، پیاز: یک عدد ، سیر: 2 تا 3 حبه

گوجه سبز: 500 گرم، شوید ریز خرد شده: نیم کیلو، نمک و فلفل و زرد چوبه و روغن: به میزان لازم، زعفران آب کرده: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا مرغ‌ها را بشویید و خشک کنید و در ماهیتابه سرخ کرده. شوید را خرد نمایید.

پیاز را هم نگینی کرده و در همان روغن سرخ کنید و در ادامه شوید و سیر رنده شده را اضافه کرده و همه را تفت داده و با دو لیوان آب بگذارید تا پخته شوند. در 15 دقیقه آخر پخت، گوجه سبز‌ها را به خورش افزوده و نمک و فلفل و زعفران را هم اضافه کرده و بگذارید خورش جا افتاده و به روغن بیفتد. چنانچه بخواهید، طعم خورش ملس باشد، 3 قاشق شکر به آن بیفزایید. این خورش خوشمزه را با پلو زعفرانی میل نمایید.

سوپ تره‌فرنگی

مواد لازم: بلغور جو یا گندم: 2 پیمانه ، ساقه کرفس: 4 عدد، تره فرنگی: 3 بوته متوسط، هویج: 3 عدد، گوجه فرنگی: 5 تا 6 عدد متوسط، جعفری و گشنیز: خرد شده یک لیوان، زنجبیل رنده شده: یک قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زرد چوبه: به میزان لازم، آبغوره یا آب نارنج: نصف لیوان، نعنا داغ: 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: برای تهیه این سوپ، ابتدا بلغور را از قبل خیس کرده و بعد با 4 تا 5 لیوان آب روی حرارت بگذارید تا بپزد.

ساقه‌های کرفس را ریز خرد کنید و با نمک و فلفل به بلغور اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا به آرامی بجوشد. تره فرنگی و هویج و سبزی خرد شده و زنجبیل رنده شده را هم به سوپ افزوده و بگذارید سوپ پخته و جا افتاده شود.

گوجه‌ها را در مخلوط کن ریخته و له کنید و به سوپ اضافه نمایید. در انتها آبغوره یا آب نارنج را بیفزایید و بگذارید سوپ لعابدار و جا افتاده شود و آن را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با نعنا داغ تزئین کرده و میل نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها