سوژه‌یابی و تهیه خبر یکی از اهداف غایی و اساسی وسایل ارتباطی است و رسانه‌های جمعی اساساً همراه با خبر راه اندازی و ادامه حیات می‌دهند. انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی، در شکل‌گیری چهره یک رسانه ارتباطی اهمیت ویژه‌ای دارد. لذا رسانه‌های ارتباطی به عنوان نخستین هدف، انتشار اخبار را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده اند و می‌کوشند تا نیازهای خبری مخاطبان خود را تأمین کنند.
کد خبر: ۹۰۳۲۱۶

برای خبر تعاریف متعددی ارائه شده است از آن جمله؛ خبر عبارت است از گزارشی عینی از واقعیت‌ها که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده و احتمالاً تحت تأثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل گرفته است. خبر، انتشار منظم جریان وقایع و آگاهی‌ها و دانش‌های انسانی و نقل عقاید و افکار عمومی است. خبر، اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است. خبر، گزارش بی‌طرفانه، دقیق و در عین حال، صحیح و عینی از یک رویداد است. در نهایت خبر عبارت است از اطلاعات تازه‌ای در مورد رویدادهای مهم که بر شنوندگان و بینندگان تأثیر می‌گذارد و مورد علاقه آنها واقع می‌شود.

رادیو عمری طولانی‌تر از تلویزیون دارد و چندین نسل از انسان‌ها، اخبار و رویدادهای خود را رادیو دریافت کرده و می‌کنند. با این‌که امروزه انواع تلویزیون‌ها، ماهواره‌ها، سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری دیگر به امر اطلاع‌رسانی اشتغال دارند اما هنوز رادیو جایگاه خود را نه‌تنها حفظ کرده بلکه خویش را با تغییرات تکنولوژیک به روز می‌کند تا مخاطب خود را حفظ و بلکه افزایش دهد.

اداره کل پخش اخبار رادیو در رسانه ملی وظیفه تهیه و پخش اخبار و نظارت بر چگونگی و کیفیت محتوای اخبار پخش شده را از رادیو به عهده دارد. به عبارت دقیق‌تر، در حال حاضر 105 بخش خبری در رادیو فعال است. این اداره‌کل وظیفه تولید و پخش خبر 8 شبکه رادیویی اعم از رادیو ایران، فرهنگ، تهران، جوان، پیام، ورزش و... را به عهده دارد. به عبارت دیگر در یک شبانه‌روز5/12 ساعت خبر رادیویی تولید و پخش می‌شود. این رقم تقریباً 2 برابر تولید خبر در تلویزیون است. اقبال مخاطبان به اخبار رادیو مطابق با تازه‌ترین نظرسنجی‌ها برابر با 28 درصد است که این رقم 12 درصد رشد مخاطب نسبت به سال 91 را نشان می‌دهد.

در بخش خبر، حساسیت و استرس جزء جدانشدنی و همیشگی کار است. فعالیت 24 ساعته اخبار رادیو، حضور مداوم همکاران، سرعت بالای خبررسانی، دقت در صحت و سلامت اخبار و گستره وسیع پوشش خبری باعث شده تا رادیو جایگاه ویژه‌ای در بین رسانه‌های جمعی نزد مخاطبان داشته باشد.

از طرف دیگر بواسطه زنده بودن پخش اخبار رادیو، کوچک‌ترین سهل‌انگاری در امور فنی، اشتباه ویرایشی در تحریریه، بیان و تلفظ غلط گوینده و ... می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. بنابراین جلب اعتماد مخاطب و حفظ این اعتماد عمومی نیازمند وجود احساس مسئولیت بالا، هوشمندی و هوشیاری در کارکنان پخش اخبار رادیو است.

مهدی شهاب‌تالی

مدیرکل پخش اخبار رادیو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها