زورگیری، اخاذی، گروگانگیری و... ازجمله حوادثی است که بیشتر ما در زندگی از رویارویی با آن واهمه داریم.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۱

چراکه می‌دانیم تمامی این حوادث به غیر از بحث مالی نتیجه‌ای جز زخمی شدن، آسیب دیدن و در نهایت مرگ برای ما ندارد، اما جالب است بدانید که در این کشمکش همیشه این مجرم نیست که پیروز می‌شود چراکه گاهی بخت با قربانی یار بوده و وی موفق به فرار و نجات جان خود می‌شود. این هفته سراغ تعدادی از گروگانگیری‌های عجیب رفته‌ایم.

نوزاد متولد نشده‌ای که ربوده شد

میشل ویلکینز، زن 27 ساله کلرادوئی است که در هشتمین ماه بارداری‌اش در فوریه 2016 هنگامی که گمان می‌کرد بازاریاب لباس زنانه را به خانه‌اش راه داده است، با ضربات چاقوی آشپزخانه مورد حمله این بازاریاب تقلبی قرار گرفت. این مهاجم وحشی که دینل لین نام دارد، برنامه داشت که با پاره کردن شکم میشل، جنین او را با خود ببرد.

اگرچه خوشبختانه میشل از این حمله مرگبار نجات یافت، اما با این حال فرزند کوچک و نارسش را از دست داد. ماریا برکن کاتر قاضی پرونده می‌گوید: «این جنایت بسیار وحشیانه و بی‌رحمانه صورت گرفته و انگیزه حمله بسیار مسخره و غیرقابل باور است.

شوهر این قاتل گویا ماه‌ها قبل از وقوع این جنایت به دلیل پاره‌ای از مشکلات او را ترک کرده بود .به همین دلیل دنیل برای بازگرداندن همسرش به او گفت که باردار است. چند ماه بعد از این دروغ، وی برای واقعی نشان دادن دروغش تصمیم می‌گیرد تا با نقشه‌ای از پیش تعیین شده وارد خانه قربانی شود و با پاره کردن شکم او فرزندش را با خود ببرد و آن را به جای نوزاد تازه متولد شده خودش به همسرش نشان دهد! اما متاسفانه نوزاد این حمله را تاب نیاورده و پس از بیرون آمدن از بدن مادرش می‌میرد ولی مادر این نوزاد را به بیمارستان انتقال می‌دهند و از مرگ نجات می‌یابد.»

میشل در اظهارات خود ماجرای جنایت را این گونه توصیف کرد: «او دست‌های مرا زیر پاهایش گرفته بود و قصد داشته با بستن راه تنفسم مرا خفه کند. خوشبختانه همان جا از هوش رفتم و متوجه باقی بلایایی که بر سرم آورد نشدم.»

در نهایت دنیل به دلیل ارتکاب به این جنایت وحشیانه به 100 سال زندان محکوم شد.

آدم‌ربایی که در وطنش به دام افتاد

چندی پیش در مارس 2016 پلیس اسلواکی با همکاری پلیس اسکاتلندیارد، موفق شد تا یک متجاوز فراری را دستگیر و به انگلستان بازگرداند. این تبهکار 22 ساله که تاک نام دارد یک ماه پیش در حال پیاده‌روی در غرب یورکشایر بود که ناگهان دچار جنون شد و بدون دلیل خاصی به دختر 18 ساله‌ای حمله کرد و او را مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار داد. متهم پس از ارتکاب جرم از صحنه گریخت، اما دوربین‌های مداربسته آن منطقه از لحظات این حمله، فیلم و عکس گرفته و به این ترتیب پلیس به‌راحتی توانست این مجرم را شناسایی کند. براساس این مستندات پلیس گزارش داد: «جوان مهاجم هنگامی که متوجه مقاومت قربانی در مقابل خودش شد، سنگ بزرگی برداشت و با آن بارها به سر دخترک نگونبخت کوبید. این قربانی نوجوان که بنا به درخواست خانواده‌اش هویتش فاش نشده، اکنون تحت عمل جراحی قرار گرفته و در بیمارستان بستری است.

پلیس اسکاتلندیارد می‌گوید: «متهم پس از این حمله برای فرار از دست پلیس به سرزمین مادری خود اسلواکی سفر کرده بود،غافل از این که نیروهای ما با همکاری پلیس اسلواکی وی را بازداشت کرده و به انگلستان بازمی‌گردانند.»

گرچه حکم این مهاجم هنوز مشخص نیست، اما قاضی پرونده می‌گوید: «رفتار این متهم بسیار وحشیانه بوده و او باید بسزای اعمال خشونت‌آمیزش برسد. در این حمله دختر 18 ساله دچار صدمات جدی شده است.»

پزشک تبهکار

در ژانویه 2016 پزشکی 38 ساله به نام «مارتین پیتر ترنبورگ» با تهیه قرارداد مخوفی زنی30 ساله با هویت نامشخص را مجبور کرده بود که باوجود میل خود قدم در یک مخفیگاه عایق صدا بگذارد. این پزشک سوئدی متهم است که قربانی‌اش را در استکهلم ربوده و با انتقال و حبس در یک طویله در نقطه‌ای دورافتاده و خالی از سکنه، او را هدف آزار و اذیت وحشیانه‌ قرار داده است. وی همچنین متهم است که با تنظیم قراردادی غیرانسانی زن جوان را مجبور کرده که اقرار کند به میل خود قدم در اسارتگاه گذاشته و به قربانی به شرطی که از او شکایت نکند قول تخفیف در مدت اسارت داده بود. براساس تحقیقات پلیس این پزشک آدم‌ربا اسارتگاه مخوف خود را ظرف پنج سال ساخته و با تجهیز داخلی آن و ساخت یک حیاط سرپوشیده امکان خروج زن جوان را غیرممکن ساخته بود. این آدم‌ربایی زمانی فاش شد که پزشک به عنوان یابنده، گروگان خود را نزد پلیس برد ولی با رفتارهای عجیب زن جوان، ماجرای ربوده شدن او توسط پزشک روانی فاش شد.

ترنبورگ طعمه‌اش را سال‌ها قبل در یک قرار ملاقات دیده و سرانجام او را به اسارتگاه مخوفش کشانده بود. این زن جوان به پلیس گفته پزشک گروگانگیر وقتی برای اجرای نقشه شیطانی‌اش سراغش می‌آمد دو نوع ماسک مختلف به صورتش می‌زد. زن جوان که هویتش فاش نشده، درباره اسارت شش روزه‌اش در مخفیگاه پنهانی این تبهکار به دادگاه گفت: این مرد به من گفت این خانه دورافتاده است و حتی اگر فریاد هم بکشی کسی صدای تو را نمی‌شنود و من تنها کسی هستم که قادر به باز کردن قفل درها هستم. پس اگر تصمیم به قتل من بگیری سال‌ها با یک جسد در اینجا خواهی ماند.

وکیل مدافع ترنبورگ معتقد است موکلش برای رفع تنهایی‌اش زن جوان را ربوده و هرگز قصد صدمه زدن به او را نداشته است. گرچه پس از اظهارات زن ربوده شده ترنبورگ مجبور به پذیرفتن اتهام آدم‌ربایی شد، اما با این حال اتهامات مربوط به تجاوز را به هیچ وجه نپذیرفت و زیر بار آن نرفت. متخصصان روانی در معاینه این تبهکار که با دستور قاضی انجام دادند، وی را از نظر وضعیت روانی سالم تشخیص دادند.

با این حال این پزشک بنا بر رای قاضی به پرداخت 30 هزار پوند غرامت به قربانی و 10 سال حبس محکوم شده است.

سلفی با آدم‌ربایان

28 دی 94 بود که فردی سراسیمه به کلانتری 150 تهرانسر مراجعه و اعلام کرد که فردی ناشناس پسر شانزده ساله‌اش به نام علی را گروگان گرفته است و در برابر آزادی وی مبلغ پنج میلیارد تومان پول درخواست کرده است.

پدر علی، پس از حضور در اداره پلیس در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «28 دی، پسرم مانند هر روز منزل را به مقصد مدرسه ترک کرد؛ طبق روال، وی همیشه ساعت 3 بعدازظهر به منزل بازمی‌گشت، اما در این روز پسرم به منزل نیامد! تا این که در ساعت 16 و 30 دقیقه فرد ناشناسی با من تماس گرفت و گفت مبلغ پنج میلیارد تومان باید به او پرداخت کنیم و در صورت عدم پرداخت پول، آنها پسرم را خواهند کشت یا دست راست او را قطع می‌کنند؛ آنها دو روز به من مهلت دادند تا پول درخواستی را تهیه و به آنها تحویل دهم.»

در پی این اظهارات کارآگاهان، در تحقیقات از بستگان و اطرافیان شاکی به مردی به نام ابراهیم 34 ساله که بتازگی از زندان آزاد شده بود مشکوک شدند. با بررسی سوابق ابراهیم مشخص شد که او بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف ضرب و جرح عمدی، کلاهبرداری، ایراد صدمه عمد بدنی، صدور چک بلامحل و... دستگیر و روانه زندان شده است.

در نهایت یکم بهمن، ابراهیم در شهرک ولیعصر، سوار بر یک دستگاه خودرو سواری سمند سفید رنگ دستگیر و در بازرسی از خودرو نیز یک قبضه سلاح کمری همراه گلوله‌های جنگی کشف شد. ابراهیم در اظهارات اولیه منکر هر گونه اطلاع از موضوع آدم‌ربایی شد، اما در ادامه تحقیقات به ناچار لب به اعتراف گشود و عنوان کرد که از چند ماه پیش ویلایی را در شهرستان اسلامشهر اجاره کرده و در حال حاضر قربانی به همراه دو نگهبان در آنجا نگهداری می‌شود.

با شناسایی مخفیگاه ربایندگان، بلافاصله چند تیم عملیاتی از کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ به شهرستان اسلامشهر اعزام شده و در نهایت نوجوان ربوده شده آزاد و دو متهم دیگر پرونده به نام‌های مهدی 29 ساله و امیر 35 ساله نیز دستگیر شدند.

گروگان نیز در پایان با عکسی سلفی از خودش و آدم‌ربایان، سعی کرد این خاطره تلخ را فراموش کند.

دینا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها