دنیای امروز سرعت بالایی گرفته و مشغله‌هایی که برای افراد جامعه رخ می‌دهد باعث شده افراد با سرعت زیادی کارهای خود را انجام دهند و حتی زمان زیادی را نیز برای غذا خوردن اختصاص نمی‌دهند و لقمه‌های غذا را جویده یا نجویده، فرو می‌برند.
کد خبر: ۹۰۲۰۷۲

مطالعات اخیر حاکی از آن است که جویدن آهسته غذا در داخل دهان علاوه بر این که مانع از خوردن حجم بالای غذا می‌شود، مانع از اضافه وزن در کودکان می‌شود. گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری دانشگاه ملی مکزیکو معتقدند که فرآیند سیری و ارسال سیگنال‌هایی مبنی بر سیری از معده به مغز تقریبا 15 دقیقه طول می‌کشد، ولی امروزه معمولا افراد کمتر از این مدت زمان غذای خود را تمام می‌کنند. آنها عادت غذایی 54 کودک مکزیکی بین 6 تا 17 سال را به مدت یک سال مورد بررسی قرار دادند و آنها را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه که به درخواست محققان آهسته غذا می‌خوردند و گروه دیگری که هیچ آموزشی نسبت به این کار ندیده بودند. گروه اول که غذا را آهسته می‌جویدند، قبل از صرف غذا یک لیوان آب خورده و هر لقمه غذا را پیش از فروبردن، تا 30 ثانیه می‌جویدند. بنابراین زمان کافی برای ارسال سیگنال‌ سیری از معده به مغز وجود داشت.

به گفته محققان، زمان 30 ثانیه‌ای تا لقمه بعدی، به کودک زمان می‌دهد که احساس سیری را سریع‌تر تجربه کند و همین کار از پرخوری جلوگیری می‌کند و به مرور مانع از اضافه وزن می‌شود. در گروهی که آهسته غذا می‌خوردند، بعد از شش ماه، وزن کودکان بین 2 تا 7/5 درصد و بعد از یک سال بین 4/3 تا 8/4 درصد کاهش وزن داشتند. در مقابل، گروهی که آموزشی نسبت به آهسته خوردن غذا به آنها داده نشده بود، بعد از شش ماه بین 4/4 تا 8/5 درصد و بعد از یک سال 3/8 تا 6/12 درصد اضافه وزن پیدا کردند. در نتیجه محققان بر این باورند که تداوم روند آهسته غذا خوردن در طول زندگی و آموزش آن به فرزندان می‌تواند سبک زندگی سالم‌تری را برای آنها به ارمغان بیاورد و فرزندان سالم‌تری را تحویل جامعه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها