آشپزخانه

دلمه برگ مو با سرکه شیره

مواد لازم:گوشت چرخ کرده یا قیمه‌ای ریز خردشده: 300 گرم.
کد خبر: ۹۰۲۰۶۵

برنج: 4 پیمانه

برگ مو: 400 گرم

پیاز: 2 عدد متوسط

سبزی دلمه: شامل پیازچه، شوید، گشنیز، ترخون، مرزه، تره و جعفری 700 گرم

لپه: یک پیمانه

نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه دلمه، ابتدا برنج و لپه را از قبل خیس کنید و بعد بپزید و چلو کش کنید و آن را کنار بگذارید. برگ مو را هم بشویید و دسته آنها را بگیرید. دقت کنید برگ‌هایی که پهن هستند و کمتر شیار دارند را انتخاب کنید. پیاز را خرد کنید و آن را سرخ کرده و گوشت را به آن افزوده و تفت دهید. فلفل، زردچوبه و نمک را به همراه سبزی‌های خرد کرده به گوشت اضافه کنید و همه مواد را خوب تفت دهید. برنج و لپه را هم اضافه کرده و در این مرحله، چاشنی مورد نظر که سرکه و شکر است را به همراه مقداری روغن به مواد بیفزایید. کف قابلمه را چرب کرده و از مواد روی برگ مو بریزید و آن را بقچه‌ای بپیچید و در قابلمه چیده و روی دلمه‌ها را یک شیء سنگین بگذارید و مقداری آب و روغن روی آن بریزید و دلمه را دم بگذارید. حرارت را کم کنید تا به آرامی دلمه آماده شود.

خوراک بادمجان با غوره

مواد لازم:

بادمجان: 6 تا 8 عدد

گوشت چرخ کرده: 250 گرم

پیاز سرخ شده: 4 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم

غوره پاک کرده: 1.5 لیوان

طرز تهیه:

بادمجان‌ها را پوست گرفته و آنها را ورقه‌ای برش بزنید و در آب و نمک قرار دهید تا هم تلخی آنها کشیده شده و برای سرخ کردن، روغن کمتری استفاده شود. دو قاشق از پیاز داغ را در یک ماهیتابه بریزید و گوشت را به همراه مقداری روغن، فلفل، زردچوبه و نمک تفت دهید و کنار بگذارید. بادمجان‌ها را از آب و نمک درآورید، خشک کرده و سرخ کنید. بعد از خنک شدن، ورقه‌‌های سرخ شده بادمجان را به صورت بعلاوه روی سطح صاف بگذارید و یک قاشق از مواد سرخ شده گوشتی را روی آن بریزید و بقچه‌ای آنها را پیچیده و با یک خلال محکم کنید و در قابلمه مناسبی بچینید. هر ردیف که کامل شد، روی آنها را غوره بریزید. همین‌طور ادامه دهید تا مواد تمام شده و روی آنها را مقداری غوره و زعفران آب کرده ریخته، در ظرف را بسته و بگذارید با بخار غوره‌ها پخته و غذا آماده شود. بعد از تبخیر شدن آب، آنها را در دیس بگذارید و اطراف آنها را با زیتون و سبزی تازه تزئین کنید. این غذا را با نان تازه یا کته میل کنید.

خورش غوره مسما

مواد لازم:

گوشت: 450 گرم

غوره: 400 گرم

پیاز بزرگ: یک عدد

جعفری و نعنا: 800 گرم

نمک، فلفل، زرد چوبه و روغن: به میزان لازم

زعفران آب‌کرده: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را خرد کرده و سرخ کنید. گوشت را هم به قطعات منظم برش بزنید و با پیاز سرخ کنید و سه لیوان آب روی آن بریزید و با حرارت ملایم بپزید. سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید. نسبت جعفری به پیاز، چهار به یک است. آنها را خرد کنید و تفت دهید و به همراه نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به گوشت اضافه کنید. غوره‌ها را از خوشه جدا کنید. حتما از غوره بدون هسته استفاده کنید. آنها را هم در خورش بریزید و صبر کنید تا خورش کاملا جا افتاده و به روغن بیفتد. خورش غوره را با پلو زعفرانی میل نمایید.

سالاد مرغ یا سزار

مواد لازم:

مرغ فیله شده: 150 گرم

نان تست: 3 عدد

روغن زیتون: یک فنجان

کاهو: یک بوته متوسط

آبلیمو: یک قاشق غذا خوری

سرکه بالزامیک: 4 قاشق غذاخوری

سس مایونز: 2 قاشق غذاخوری

زرده تخم‌مرغ: یک عدد

قارچ دکمه‌ای: 50 گرم

نمک و فلفل قرمز: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا برای تهیه سس سالاد، زرده تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید. سیر رنده شده، نمک، فلفل، سرکه و آبلیمو را به آن اضافه کنید و با همزن مخلوط کنید. بعد قطره‌قطره روغن زیتون را افزوده و به هم زدن ادامه دهید تا به غلظت ماست برسد. سس مایونز را به این مخلوط بیفزایید. سس این سالاد آماده شده و آن را در یخچال بگذارید.

نان تست‌ها را با روغن زیتون چرب کنید و حبه‌ای خرد کنید و آنها را تفت دهید. مرغ را هم مکعبی به اندازه نان تست‌ها خرد و سرخ کنید. کاهو را هم خرد کنید و به همراه قارچ‌ها در یک ظرف مناسب بریزید و مرغ‌ها و نان تست‌های سرخ شده را به کاهو اضافه کرده و سس را روی مواد بریزید و میل کنید. سالاد سزار، یک وعده غذای سبک و کم‌کالری است که با کم و زیاد کردن سس آن می‌تواند، غذای رژیمی و سیرکننده هم باشد.

آبغوره خانگی

مواد لازم:

غوره و نمک به میزان لازم

طرز تهیه: برای تهیه آبغوره از هر نوع غوره‌ای می‌توانید استفاده کنید، ولی غوره عسکری بدون هسته آب بیشتری دارد. همچنین قرمز خوش‌رنگ و شفاف می‌شود. غوره‌ها را دانه کنید و بشویید. چنانچه تمایل دارید آبغوره شما خام باشد، آب آنها را با آب میوه‌گیری گرفته و بعد دوباره در یک پارچه تمیز یا کیسه نخی بریزید و ظرفی را زیر سبد قرار داده و کیسه محتوی آبغوره را در سبد بگذارید و صبر کنید تا کاملا آب آن چکیده و صاف شده و به آن نمک زده و در شیشه بریزید و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا تغییر رنگ داده و آماده استفاده شود. روش دیگر این‌که غوره‌ها را در یک قابلمه بریزید و فقط یک لیوان آب روی آنها بریزید و بجوشانید. غوره خیلی زود پخته و له می‌شود. اول آن را در سبد بریزید و تفاله را از آب جدا کنید.

بعد آب آن را در کیسه نخی بریزید و مانند روش قبل صاف کنید و مجددا آب آن را بجوشانید. برای شفاف شدن این آبغوره باید پس از جوش آمدن، یک سفیده تخم‌مرغ و مقداری نمک را در آن بریزید و بعد آن را صاف کنید. پس از سرد شدن در شیشه خشک و عاری از میکروب بریزید و در آنها را ببندید و هواگیری کنید و در جای خنک نگهداری نمایید. این آبغوره غلیظ‌تر از نوع اول است.

طرز تهیه غور غوره

مواد لازم:

غوره عسکری بدون هسته: یک کیلو

آبغوره: یک لیتر

نمک به میزان لازم

طرز تهیه: غوره‌ها را دانه کنید و بشویید و حتما آنها را در پارچه‌ای بریزید و خشک کنید و بعد در شیشه ریخته و نمک و آبغوره را روی آن بریزید و در شیشه را ببندید و در جای خنک نگه دارید. غور غوره را با انواع غذا‌ها می‌توانید مصرف کنید.

شربت سکنجبین و خیار

مواد لازم:

سکنجبین: دوسوم لیوان

لیمو ترش: 3 عدد

خیار: 2 عدد

عرق نعنا: 2 قاشق غذاخوری و چند برگ نعنا

گلاب: نصف فنجان

طرز تهیه:

برای تهیه این شربت، ابتدا لیمو‌ها را پوست گرفته و فیله کنید. خیار‌ها را هم خرد کرده و همراه لیمو، عرق نعنا و گلاب در مخلوط‌کن بریزید و به مدت یک تا 2 دقیقه آن را مخلوط کرده و بعد سکنجبین را به آن افزوده و با چند تکه یخ آن را خنک کنید و در چهار لیوان بریزید و به آن کمی آب افزوده و برای زیبا جلوه دادن آن را با چند برش نازک خیار و یک برش لیمو ترش و دو برگ نعنا تزئین کنید و از دوستان خود پذیرایی کنید. این شربت برای رفع عطش در فصل گرما بسیار مفید است. در ضمن نوشیدنی مناسبی برای ایام ماه رمضان در سفره افطار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها