چای یک نوشیدنی دلچسب است که در تمام فصول و حتی در اوج گرم‌ترین روزهای سال هم در میان ما ایرانی‌ها طرفداران پر و پا قرص دارد. به همین دلیل همیشه در خصوص چای پرسش‌های زیادی مطرح است. در این نوشتار به چند پرسش درباره چای پاسخ می‌دهیم.
کد خبر: ۹۰۲۰۵۳

1ـ چرا برخی می‌گویند چای آرام‌بخش و رفع‌کننده خستگی است و بعضی‌ها بر این باورند که چای محرک اعصاب است؟

وقتی چای به خوبی دم بکشد تمام کافئین از برگ‌های چای خارج می‌شود و مصرف متعادل دمنوش چای می‌تواند آرام‌بخش و رفع‌کننده خستگی باشد. البته هر چه از زمان دم کشیدن چای بگذرد چون کافئین آزاد شده چای با دیگر مواد آن واکنش نشان می‌دهد از خواص آرامبخشی این نوشیدنی کاسته می‌شود. اما این را هم بدانید اگر مصرف روزانه چای بسیار زیاد باشد کافئین چای برعکس عمل کرده و با تحریک سیستم عصبی در برخی افراد موجب ایجاد حالاتی مانند بی‌‌قراری، تنش، استرس، عصبانیت و بی‌خوابی می‌شود.

2ـ آیا چای یبوست‌آور است؟

در انواع چای سیاه هر چه چای پودری‌تر، رنگ تیره‌‌تر و مزه تلخ‌‌تری داشته باشد یبوست‌آورتر است. ضمن این‌که هر چه از تازه دمی چای بگذرد به دلیل خروج مواد تاننی از برگ‌های چای بر میزان قابض بودن و یبوست‌آوری این نوشیدنی افزوده می‌شود. لازم است بدانید برخی از انواع اسانس‌های مصنوعی که به چای‌های معطر می‌زنند هم منجر به یبوست‌زایی می‌شود. اگر قصد نگهداری چای دم کشیده را دارید تفاله چای را از آن جدا کنید.

3ـ چگونه بفهمیم چای حاوی مواد رنگی است؟

تا چای را دم نکنید نمی‌توانید متوجه تقلبی بودن آن شوید. اگر چای سریع رنگ دهد و پس از مدتی رنگ آن تغییر کند، یعنی رنگ چای کدر، تیره و مات شود آن چای حاوی مواد رنگی و بی‌کیفیت است. ضمن این‌که رنگ غلیظ و عطر و طعم قوی چای نشان‌دهنده مصنوعی بودن آن است. چای سیاه همچون سایر دمنوش‌های گیاهی نمی‌تواند رنگ غلیظی داشته باشد.

4ـ چای را چگونه درجه‌بندی می‌کنند؟

هر چه برگ‌های چای کوچک‌تر، پرزدارتر و لطیف‌تر باشد اسانس و عطر بیشتر و طعم گس‌تری دارد و چای درجه1 یا چای اعلا محسوب می‌شود. برگ‌های کمی درشت‌تر، چای درجه 2 به شمار می‌رود و چایی که از برگ‌های بزرگ، پیر و ضخیم پایینی بوته تهیه شده باشد چای درجه 3 نامیده می‌شود که کافئین بیشتری دارد.

5 ـ این درست است که گفته می‌شود در کشورهای چای‌خیز همچون سریلانکا و هند بیش از ایران از ترکیبات آفت‌کش برای بوته چای استفاده می‌شود؟

با توجه به این‌که سطح زیر کشت چای در کشورهای چای‌خیز بیشتر است این امکان وجود دارد که از سموم و آفت‌کش‌ها بیشتر استفاده شود، اما آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و نمی‌توان گفت چای خارجی ناسالم است. اما چای ایرانی کارخانه‌ای از نظر رعایت موازین بهداشتی و تازگی در اولویت مصرف قرار دارد. لازم است بدانید اغلب چای‌های خارجی چندین ماه پس از تولید به ‌دست مصرف‌کننده می‌‌رسد.

6ـ عطر چای از چه به دست می‌‌آید؟

عطر چای به صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود. عطرهای طبیعی از پودر میوه کاج و گیاهی با نام برگاموت تهیه می‌شود و انواع عطرهای سنتزی از ترکیبات شیمیایی و در کارخانه تولید می‌شود که مصرف زیاد و مستمر آن برای سلامت کبد مضر است.

7ـ کدام چای باکیفیت است؟

چایی که روی بسته‌بندی آن لفظ شکسته، برگی و قلمی نوشته شده باشد، بهترین انواع چای سیاه هستند. چای کله مورچه و باروتی، چای درجه 3 هستند که خرده‌ها و پودر کهنه چای را رنگ و اسانس می‌زنند و فرم داده و به شکل گلوله درمی‌آورند. بدترین نوع چای هم کیسه‌ای است که از خاکه‌های بی‌کیفیت چای به همراه عطر و رنگ شیمیایی تهیه می‌شود. ضمن این‌که چای بهاره در مقایسه با چای پاییز و زمستان بهترین و خوش‌طعم‌ترین چای است که معمولا بر روی بسته‌بندی چای، فصل برداشت محصول هم نوشته می‌شود و این روزها در بازار یافت می‌شود.

8 ـ آیا مصرف لیموترش، لیموعمانی و دارچین به همراه چای توصیه می‌شود؟

بله. به دلیل حاوی بودن آنتی‌اکسیدان، خاصیت ضدسرطانی چای را دو برابر می‌کنند. لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن 70 تا 80 درصد خواص آن باقی می‌ماند به جز ویتامین C که مقدار آن در لیموی تازه بیشتر است. دمکرده لیموعمانی به همراه چای و گل‌گاوزبان در کاهش فشار، چربی و کلسترول خون موثر است و می‌تواند از تصلب شرایین جلوگیری کرده و گرفتگی عروق را بهبود بخشد.

فاخره بهبهانی / مهندس علوم و صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها