با این ایده کنکوری‌ها می‌توانند آنلاین رقابت کنند

نبرد در میدان آزمون

اکنون که این مطلب را می‌خوانید یا سال‌ها از کنکورتان گذشته و استرس روزهای پرفشار پیش از آزمون به یک خاطره تبدیل شده یا پشت کنکوری هستید و زمان اندکی تا شرکت در این ماراتن نفسگیر سنتی باقی مانده است. در هر صورت نزدیک به نیم قرن است جوانان ما با کنکور سروکار دارند و در برهه‌ای از زندگی‌شان درگیر آن شده‌اند.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۹

تلاش‌های زیادی شد کنکور حذف شود و مسئولان زیادی نوید از میان برداشتن آن را دادند، اما همچنان این امتحان به قوت خود پابرجاست، هرچند دیگر آن شور و حرارت گذشته را ندارد. کنکور از بین نرفت، اما یک تیم جوان استارت‌آپی، ایده‌ای را برگزیده تا جامعه گسترده پشت کنکوری‌های کشور آسوده‌تر از این سد بگذرد. دوئل نام اپلیکیشن و در آینده نزدیک یک پلتفرم جامع است که قصد دارد با ابزار ارتباطی و چندرسانه‌ای، آموزش و آزمون کنکور را سهل کند. دانش‌آموز با این سرویس می‌تواند از طریق وب و اپلیکیشن کتاب‌های کنکوری را بخواند، آزمون بدهد، در کسری از ثانیه از نمره‌ خود باخبر شود و جایگاه خود را نسبت به رقبایش بسنجد. تلاش این هفته، گفت‌و‌گوی کلیک با مهدی کاظمی، یکی از موسسان این ایده است.

از بازی‌سازی تا آزمون‌سازی

مهدی می‌گوید: «حدود شش سال بود که در دبیرستان و دانشگاه برنامه‌نویسی تدریس می‌کردم.» یک روز کاملا اتفاقی با یک اپلیکیشن اطلاعات عمومی آشنا می‌شود که سوال و جواب دارد. اپلیکیشن جذابیت دارد و با آن می‌توان اطلاعات عمومی را افزایش داد، اما این جرقه در ذهن مهدی می‌خورد که با استفاده از این اپ کارهای بزرگ‌تری می‌توان انجام داد، برای مثال آموزش مطالب درسی. البته سابقه تدریس شش ساله‌اش در شکل‌گیری این تصمیم بی‌تاثیر نیست؛ مهدی می‌گوید: «در تمام مدت تدریس احساس می‌کردم به یک ابزار جدید و تعاملی نیاز است تا بتوان آموزش را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر و موثرتر کرد. دانش‌آموز با استفاده از روش‌های تعاملی و جذاب می‌تواند در 15 دقیقه دو برابر حالت عادی یادگیری داشته باشد.»

او در مراسمی که کارآفرین‌ها دور هم جمع می‌شوند با شرکای آینده‌اش آشنا می‌شود. همگی شور و شوق راه انداختن استارت‌آپ و کارآفرینی دارند و به این نتیجه می‌رسند یک بازی بسازند. مهدی علت تغییر مسیرش را این گونه شرح می‌دهد: «اول قصد داشتیم یک بازی بسازیم، اما کمی بعد نظرمان عوض شد، زیرا بازی نیروهای زیادی می‌خواهد که ما نداشتیم. همچنین طول عمر بازی‌ها کوتاه است و نمی‌توان برای آینده بلندمدت روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.» مهدی معتقد است حتی بهترین بازی‌ها بیشتر از یک سال عمر ندارند و این دلایل باعث شده بازی نسازند.

ایده تغییر می‌کند

اکنون که چراغ ایده خاموش شده، مشعلی دیگر در ذهن مهدی برافروخته می‌شود. مهدی دوستانش را مجاب می‌کند روی یک ایده آموزشی کار کنند. او فکر می‌کند موبایل دستگاهی قدرتمند برای برآورده کردن نیازهای آموزشی است و می‌توان از آن کسب و کاری ساخت که آینده‌دار است. مهدی می‌گوید آدم‌ها معمولا از تحصیل کردن فراری هستند، اما جذابیت‌هایی وجود دارد که افراد را به درس خواندن تشویق می‌کند.

ایده نهایی می‌شود و کار را شروع می‌کنند. مهدی می‌گوید جایی برای کار کردن نداشته‌اند و از یک اتاق ده متری در پارکینگ خانه‌شان شروع کرده‌اند. به گفته این موسس ایده دوئل، کار کردن در چنین فضایی آسان نبوده و گاهی از شدت سرما نمی‌توانسته‌اند کار کنند. مهدی تعریف می‌کند: «عصرها به باشگاه می‌رفتیم تا از شدت کار و فعالیت بدن‌مان آسیب نبیند.» فقدان سرمایه‌گذار و پول‌هایی که از جیب خرج کرده‌اند باعث می‌شود وقتی یک نفر دیگر به تیم‌شان اضافه می‌شود از پارکینگ به دانشگاه نقل مکان کنند، زیرا جای کافی برای اضافه شدن نفر جدید ندارند. مکان جدید طبقه‌های زیرین دانشگاه امیرکبیر است که مهدی خاطرات جالبی از آنجا تعریف می‌کند. او می‌گوید: «چون نمی‌خواستیم دانشگاه متوجه بشود آنجا کار می‌کنیم، بچه‌ها مجبور بودند از درهای مختلف دانشگاه وارد شوند و هر دفعه بهانه‌هایی برای ورود بیاورند.» با این حال این ترفندها چندان پایدار نیست و مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید. مهدی می‌گوید گاهی دوستان‌شان به شوخی گفته‌اند به طبقات بالای دانشگاه هم سر بزنید تا کمی آفتاب بخورید! مهدی از اسم underground (به معنای زیرزمین) که روی گروهشان گذاشته‌اند از خاطره همان دوران یاد می‌کند. حدود دو ماه و نیم هم با این شرایط مخفیانه در دانشگاه کار می‌کنند تا این‌که دو هفته مانده به کنکور پس از چهار ماه تلاش اپلیکیشن دوئل را منتشر می‌کنند. پس از این انتشار دو نفر از هم‌تیمی‌ها کار را رها می‌کنند و پنج ماه طول می‌کشد تا مهدی و شریکش افراد دیگری را پیدا کنند و وارد مرکز شتابدهی شوند.

وقت‌تان را تلف نکنید

مهدی در توضیح اپلیکیشن دوئل می‌گوید: «با دوئل پشت کنکوری‌ها می‌توانند در درس‌های عمومی با بقیه کنکوری‌های سراسر کشور مسابقه دهند و مهم‌تر از همه این‌که نکته‌های مهم درس‌ها یک بار دیگر در قالب چالش برای فرد مرور می‌شود.» این قابلیت، ویژگی اولیه دوئل است که ‌اکنون وجود دارد، اما مهدی به آن قانع نیست و فکرهای بزرگ‌تری را در سر می‌پروراند. او می‌گوید قصد دارند کتاب‌های آموزشی کنکوری را نیز وارد اپلیکیشن کنند و آن را توسعه دهند. به همین منظور برایمان تعریف می‌کند سراغ انتشاراتی‌های کتاب‌های کنکوری رفته‌اند، اما یکی از آنها گفته وقت‌تان را تلف نکنید، زیرا دانش‌آموزان از چنین سرویسی استفاده نمی‌کنند. با این تفاصیل از مهدی درباره آمار استفاده از دوئل می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد تاکنون اپلیکیشن دوئل 13 هزار بار دانلود شده و 150 هزار نفر هم در این برنامه با یکدیگر رقابت کرده‌اند و بیش از یک میلیون و 700 هزار سوال روی اپ جواب داده شده است.

چه کسی برنده دوئل می‌شود؟

از مهدی درباره آینده دوئل و آنچه برایش در نظر گرفته‌اند می‌پرسیم. او می‌گوید روی پلتفرمی کار می‌کنند که افراد می‌توانند با آن روی تست‌ها کار کرده و مرحله به مرحله پیشرفت کنند. این پلتفرم در حال حاضر فقط یک اپلیکیشن است، اما به گفته مهدی، بزودی وبسایت دوئل نیز آماده می‌شود. از طریق وبسایت دانش‌آموزها و دانشجویان می‌توانند به‌صورت تعاملی در امتحان شرکت کرده و نتیجه و پیشرفت خود را قدم به قدم مشاهده کنند. این همان نقطه قوت دوئل است که مهدی روی آن تاکید می‌کند و می‌گوید تست‌های سنتی قابلیت تعامل ندارد و حتی در بهترین حالت دانش‌آموزان پس از 10 ساعت از شرکت در آزمون نتیجه نمره خود را دریافت می‌کنند. مهدی تعریف می‌کند دانش‌آموزان بیش از 25 درصد کتاب‌هایی را که برای کنکور می‌خرند نمی‌خوانند، زیرا از کتاب خسته می‌شوند، در حالی‌که با استفاده از این سرویس قابلیت تعامل دارند و بابت جواب‌های درست یا غلط تشویق یا تنبیه می‌شوند.

مهدی همچنین می‌گوید قصد دارند کتاب‌های درسی و آموزشی آزمون‌های کنکور و همچنین زبان‌های خارجی همچون تافل یا آیلتس را وارد پلتفرم‌ خود کنند، البته نه به‌صورت PDF، بلکه این کتاب‌ها نیز قرار است تعاملی باشند. برای مثال شخص نکات درسی را با ابزار مالتی مدیا (چندرسانه‌ای) می‌آموزد. وقتی به مهدی می‌گوییم نرم‌افزارهای مشابه‌ای سال‌هاست در بازار وجود دارند پاسخ می‌دهد مزیت رقابتی پلتفرم‌شان این است که به‌روز و آنلاین است و همچنین قابلیت تعاملی بیشتری از آن نرم‌افزارها دارد. او همچنین می‌گوید دسترسی افراد در سراسر کشور به این سرویس بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر از نرم‌افزارهای مشابه است. نحوه درآمدزایی از دوئل به گفته مهدی، فروش حق عضویت برای شرکت در آزمون‌ها و فروش کتاب‌های آموزشی خواهد بود. یکی دیگر از برتری‌های سرویس‌شان این است که افراد می‌توانند با هم در امتحان‌ها رقابت کنند. او می‌گوید جامعه هدفشان حدود یک میلیون نفر دانش‌آموز پشت‌کنکوری است که عمدتا هم در خارج از تهران و شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و دسترسی درست و حسابی به منابع ندارند.

او در پایان صحبت‌هایش یک توصیه به کارآفرینانی مانند خودش دارد و می‌گوید روی نمونه اولیه محصول‌شان خیلی کار کنند تا حسابی ارزش داشته و عملی باشد. مهدی می‌گوید هر محصول زیبا و عالی الزاما کاربرپسند نیست و باید براساس تحقیق و نیاز کاربران محصول را توسعه داد.

نام ایده: دوئل

سایت: bit.ly/1TkAPTN

مهدی کاظمی، یکی از موسسان ایده دوئل

مهدی 27 سال دارد و مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی محض از دانشگاه امیرکبیر گرفته است. او در اوقات فراغت تایپ می‌کند و عاشق یادگیری زبان است.

رامین فتوت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها