پخش نمایشنامه‌های فاخر از رادیو، یکی از برنامه‌های پرطرفدار این رسانه است و خبر خوب این‌که نمایشنامه معروف «دکتر جکیل و مستر هاید» توسط میکائیل شهرستانی برای پخش در رادیو آماده می‌شود.
کد خبر: ۹۰۱۶۲۸

این مجموعه به دنبال چند‌ مجموعه دیگر از شاهکارهای آثار کلاسیک ادبیات جهان ازجمله بینوایان، دن کیشوت، شاهزاده و گدا، الیور توئیست و آرزوهای بزرگ ضبط می‌شود که در نوع خود کاری کم‌نظیر و ارزشمند برای آشنایی شنوندگان با آثار کلاسیک جهان است. دکتر جکیل و مستر هاید در واقع نام رمانی است با همین عنوان که نخستین بار توسط نویسنده مشهور اسکاتلندی، رابرت لویی استیونسن به رشته تحریر در آمد و ‌سال 1886 میلادی در شهر لندن به چاپ رسید.

این اثر به دلیل درونمایه خاص‌اش بارها در مباحث فلسفی، روان‌شناختی و ادبی به عنوان شاهد مثال، مورد استفاده قرار گرفته و چند‌ فیلم سینمایی و اجراهای متعدد نمایشی بر مبنای آن به منصه ظهور رسیده‌اند. ‌درونمایه داستان، نزدیکی زیادی با «تراژدی فاوست» اثر گوته و «تصویر دورین‌گری» نوشته اسکار واید دارد و تکیه اصلی هر سه این آثار بر وجود دو طبیعت خیر و شر در درون آدمی است. دو طبیعت متضادی که همواره در ستیز با یکدیگرند.

اما نکته جالب در مورد استیونسن این است که او سال‌ها پیش از آن‌که فروید روی اصول روانکاوی این مبحث دست بگذارد و آنها را به عنوان کنشگران فعال درونی شامل «نهاد، فرا خود و خود» به جامعه بشری بشناساند، به صورت شهودی آنها را یافته و در رمان دکتر جکیل و مستر هاید به چالش کشیده است.

در این داستان، دکتر هنری جکیل، پزشک میانسال، موجه و خیر‌خواهی است که پس از اتفاقاتی، به وجود همزمان خیر و شر در درون آدمی پی‌ برده و سودای جدا‌سازی کامل خیر و شر نهفته در درون انسان را در سر می‌پرورد. در واقع اگر بخواهیم از نگاه فروید به مساله نگاه کنیم، دکتر جکیل می‌خواهد نهاد و فرا خود را از هم جا کند که در‌نهایت پس از تحقیقات فراوان، موفق شده و اکسیر را می‌سازد. دکتر جکیل با نوشیدن اکسیر به انسانی زشت‌رو‌، بی‌رحم و شرور به نام ادوارد هاید تبدیل می‌شود که تجسم همه امیال شیطانی و پلید پنهان شده در وجود اوست.

تهیه‌کننده نمایش رادیویی دکتر جکیل و مستر هاید، محمود احمدی است و مهین نصری در نقش ماری، بهرام ابراهیمی در نقش آترسون، محمد‌حسن عشقیان در نقش آن فیلد، امیر فرحان‌نیا در نقش رابرت، اسماعیل بختیاری در نقش پل، شیوا رفیعیان در نقش آلیش و بهرام سروری‌نژاد در نقش کارآگاه در آن بازی می‌کنند. عباس شادروان، شیما جان‌قربانی، راضیه مومی‌وند، حمیدرضا هدایتی، امین بختیاری و عزیز محمدی، از دیگر نقش‌آفرینان این مجموعه خواهند بود. ‌میکائیل شهرستانی نیز قرار است در نقش دکتر جکیل و مستر هاید نقش‌آفرینی ‌کند. افکتور این مجموعه، نرگس موسی‌پور بوده و صدابرداری آن را علی حاجی‌پور به عهده خواهد داشت. ‌نمایشنامه دکتر جکیل و مستر هاید از بیست‌و‌دوم اردیبهشت در شش قسمت 30 دقیقه‌ای، ضبط و آماده پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها