پیروزی حزب کارگر در پایتخت انگلستان

انتخاب اولین شهردار مسلمان لندن

به دنبال حمایت رهبر این حزب از «مقاومت» صورت گرفت

فشار لابی‌ صهیونیستی بر حزب کارگر انگلیس

در حالی که انتخابات محلی انگلیس فردا (پنجشنبه) برگزار می‌شود و نمایندگان محافظه‌کاران و حزب کارگر رقابت شدیدی با یکدیگر دارند، فشارها و انتقادها علیه اعضای حزب کارگر بیشتر شده و لابی‌های صهیونیستی سعی می‌کنند با بازی رسانه‌ای در مورد اظهارات ضداسرائیلی اعضای این حزب، جرمی کوربین رهبر این حزب را بیش از پیش تحت‌فشار بگذارند. ادامه این فشارها باعت تعلیق تعدادی از اعضای این حزب طی چند هفته گذشته شده است.
کد خبر: ۹۰۱۳۹۹

حال خبر می‌رسد روند این تعلیق به صورت محرمانه ادامه داشته و تعداد این افراد بسیار بیشتر از آن چیزی است که رسانه‌ها تاکنون اعلام کرده بودند. به گزارش پرس‌ تی‌وی، یکی از مقامات ارشد حزب کارگر با اشاره به این‌که پس از روی کار آمدن جرمی کوربین به عنوان رهبر این حزب، اظهارات یهودی‌ستیزانه [ضداسرائیلی]در میان اعضای این حزب بیشتر مطرح شده است، به دیلی تلگراف گفت: این مشکل اکنون بسیار فراتر رفته و این حزب در دو ماه اخیر در واقع 50 نفر از اعضایش را به حال تعلیق درآورده است. به گفته وی، فقط در دو هفته اخیر بیش از 20 نفر از اعضای حزب کارگر به‌دلیل طرح اظهاراتی مشابه تعلیق شده‌اند. این در حالی است که از ماه اکتبر (پاییز 94) تاکنون، فقط نام 13 نفر از اعضای حزب کارگر که تعلیق شدند، رسما اعلام شده است.

سونامی تعلیق

سونامی تعلیق اعضای ضدصهیونیستی حزب کارگر از هفته گذشته و با تعلیق خانم نازشاه به سبب اظهارات ضداسرائیلی‌اش آغاز شد. لابی صهیونیست مدعی شد که وی پیش از آن‌که نماینده مجلس شود در صفحه فیسبوک خود «راه‌حل پایان مناقشات فلسطین و اسرائیل را انتقال اسرائیلی‌ها به خاک آمریکا دانسته است».

به فاصله یک روز کن لیوینگستون، شهردار پیشین لندن و از اعضای قدیمی و برجسته حزب کارگر نیز ضمن حمایت از خانم نازشاه و مرتبط‌دانستن هیتلر و صهیونیسم، از حزب کارگر معلق شد.

شهردار پیشین لندن عنوان کرده بود که آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در سال 1932 در توافقی با رهبران صهیونیسم با مهاجرت یهودیان آلمانی به فلسطین موافقت کرده بود.

کن لیوینگستون با وجود اعتراض‌های صورت گرفته، حاضر نشده است بابت سخنانش که آنها را «حقایق تاریخی» می‌خواند، ابراز تأسف کند.

هجمه علیه شهردار سابق لندن در حالی است که اسناد مربوط به همکاری هیتلر با رهبران صهیونیست‌ها در اروپا کاملا در اسناد جنگ جهانی دوم و کتاب‌ها مشهود است؛ اسنادی که «مورخین تجدیدنظر طلب» اروپایی و آمریکایی بسیار درباره آن نوشته‌اند.

دوشنبه شب نیز منابع خبری انگلیس از تعلیق دو عضو دیگر حزب کارگر به نام‌های الیاس عزیز و سلیم ملا به‌دلیل اظهارات ضداسرائیلی تا پایان انجام تحقیقات در این موضوع خبر دادند. منابع انگلیسی می‌گویند: الیاس عزیز عضو شورای شهر ناتینگهام، از اعضای حزب کارگر در گذشته با ارسال مطلبی از یهودیان خواسته بود به مکیدن خون مردم غزه پایان دهند. وی در اظهارات دیگری گفته بود «از ابتدا باید اسرائیل درون خود آمریکا که به‌اندازه کافی بزرگ است، ساخته می‌شد اما هنوز دیر نشده و می‌توان اسرائیل را به درون آمریکا انتقال داد.» این منابع همچنین می‌گویند؛ به فاصله یک ساعت پس از تعلیق آقای عزیز، سلیم ملا شهردار پیشین منطقه بلکبرن نیز به دلیل اظهارات ضداسرائیلی‌اش از عضویت حزب کارگر معلق شد.

گفته می‌شود سلیم ملا، ماه آگوست سال گذشته تصاویری را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک گذاشته که در آن نوشته «کشورهای فرانسه و بلژیک به‌دلیل حمایت از فلسطینیان هدف حملات تروریستی قرار گرفتند.»

فشارهای داخلی و خارجی بر کوربین

این اتفاقات باعث شده فشارها علیه رهبر حزب کارگر در آستانه برگزاری انتخابات محلی شدت بگیرد. چهره‌های برجسته حزب کارگر اکنون درباره اختلاف‌نظر در این حزب بسیار نگران و معتقدند که ممکن است پس از برگزاری همه‌پرسی درباره اتحادیه اروپا، کودتایی در این حزب روی دهد.

گفته می‌شود نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلیس در صورتی که پس از انتخابات شرایط بخوبی پیش نرود تا قصد کودتا و برکناری کوربین را دارند تا به جای وی جان مک دانل را به رهبری این حزب برسانند.

این بحث‌ها به حدی مطرح شده است که مک دانل دوشنبه شب ادعاها درباره حمایت وی از کودتا و برکناری کوربین را رد کرد.

از سوی دیگر، هر چند کوربین در ابتدا سعی در مقاومت در برابر فشار لابی صهیونیستی داشت و پس از درخواست مقامات ارشد صهیونیست مبنی بر محکوم کردن گروه حماس و حزب‌الله حاضر به این کار نشد و این دو گروه را «دوست» خطاب کرد، اما به نظر می‌رسد اعمال فشار از درون حزب و همچنین لابی صهیونیست از خارج باعث شد که به‌منظور حفظ شانس پیروزی در انتخابات آتی، با این اقدام تا اندازه‌ای از فشارهای موجود بکاهد. در همین راستا، وی دوشنبه شب برای اولین بار اذعان کرد که مشکلاتی در این حزب وجود دارد، اما در عین حال تاکید کرد این اختلافات «خیلی زیاد» نیست.

وضعیت خطرناک حزب کارگر در انتخابات

نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌ها طی چند روز گذشته از احتمال شکست سخت حزب کارگر در انتخابات فردا حکایت داشته باشد. نظرسنجی‌های انجام شده طی چند روز گذشته حاکی از این است که این حزب بیش از صد کرسی را در این انتخابات از دست می‌دهد. این جنجال‌های رسانه‌ای حتی روی طرفداران حزب کارگر نیز اثر گذاشته است. اِما تامپسون، یکی از هواداران پیشین حزب کارگر اذعان کرد وی در انتخابات آتی شهرداری‌ها به این حزب رای نخواهد داد زیرا دیگر این حزب را بیانگر نظراتش نمی‌داند.

با تمام این اوصاف، جرمی کوربین روز گذشته در یک سخنرانی تبلیغاتی برای حزب متبوع خود، با قاطعیت اعلام کرد که حزب کارگر کرسی‌های موردنیاز خود را کسب خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها