بهتر نیست که مرد همیشه خنده فروش دوربینهای ورزشی، اینبار مُشت دوم خود را باز کند تا بازی گل یا پوچ کامل اجرا شود؟ شاید در این مُشت پوچ، برگی از قرارداد 160 میلیاردی تبلیغات دور زمین باشد! شاید هم تابلوی ورود ممنوع دوربینهای صداوسیما باشد! شاید هم ... اصلا بگذریم، ای عوام، آقایان دوست دارند گل یا پوچ بازی کنند، کی گفته گل یا پوچ بازی بدی است؟ تازه خیلی هم برای ضریب هوشی و تقویت چشمبندی خوب است.
در همینحال، روابطعمومی رسانه ملی در پی انتشار مطلبی با عنوان «درآمد میلیاردی صداوسیما از فوتبال» در خبرگزاری ایسنا و متعاقب آن انتشار اطلاعیه فدراسیون فوتبال در موضوع حق پخش، توضیح داد.
خبرگزاری ایسنا در تاریخ پنجم اردیبهشت 95 مطلبی را با عنوان «درآمد میلیاردی صدا و سیما از فوتبال درست است؟» منتشر کرد که مدیرکل بازرگانی صدا و سیما به آن پاسخ داد. فدراسیون فوتبال نیز روز هفتم اردیبهشت در اطلاعیهای مجددا به طرح موضوع حق پخش پرداخت که در برخی خبرگزاریها و روزنامهها منتشر شد. با توجه به طرح برخی موضوعات در هر دو مطلب، ادارهکل روابط عمومی رسانه ملی ذکر توضیحات زیر را برای تنویر افکار عمومی ضروری میداند:
1ـ براساس اسناد و مصوبات قانونی، حقی بهنام «حق پخش» که رسانه ملی را ملزم به پرداخت وجهی به فدراسیون فوتبال یا باشگاهها کند، وجود ندارد. طبق نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرگونه پرداخت به فدراسیونها باید از محل بودجههای دولتی تامین شود و اگر در گذشته، صداوسیما برای حل مشکل فدراسیون فوتبال با AFC مساعدتی کرده از ردیف بودجه سازمان نبوده، بلکه بر اساس کمک مالی دولت وقت به سازمان انجام شده است. در واقع، این اقدام صرفا بهمنظور ایجاد راهکار قانونی در زمینه پرداخت حق پخش مسابقات بر اساس توصیه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبه کمیته سه نفره (رئیس صدا و سیما، وزیر کشور، وزیر ورزش و جوانان) بوده است. از سویی نیز مقرر شده بود که دولت درخصوص حق پخش به ایجاد ردیف مستقلی در بودجه صداوسیما اقدام کند که این امر محقق نشد. بنابراین، از آنجا که سازمان صداوسیما به عنوان دستگاه حاکمیتی از نظر قانون محاسبات عمومی، یک شرکت دولتی محسوب میشود، لذا اجازه پرداخت هیچگونه وجهی را از محل اعتبارات مصوب قانونیاش به بخش خصوصی ندارد.
2ـ گزارش ایسنا گزارشی کاملا یکسویه و چنان طلبکارانه نگارش یافته که گویی ریشه تمام مشکلات ورزش فوتبال، صداوسیماست و اطلاعیه فدراسیون فوتبال نیز با این که مسئولان محترم فدراسیون از نقش رسانه در موفقیتهای ورزش کشور آگاهی دارند، تهدیدی را در خود دارد که به هیچوجه برازنده این فدراسیون نیست. به نظر میرسد مدیر مستعفی فدراسیون پیش از رفتن میخواهد منافع و مصالح فدراسیون فوتبال را فدا کند؛ ظاهرا باید برای مشکلات فدراسیون و ورزش فوتبال بهانهای تراشید و توپ را به زمین کسی یا سازمانی انداخت.
برخی حقایق ناگفته را بیان میکنیم تا مخاطبان محترم، ارزیابی دقیقتری از واقعیتها کنند: اولا باید گفت صداوسیما به ورزش فوتبال و دیگر ورزشها به لحاظ وظایف رسانهای کمکهای زیادی کرده است که در این مقال نمیگنجد، اما به لحاظ مالی نیز از سوی رسانه ملی کمک فراوانی به ورزش فوتبال شده است؛ به عبارتی، درآمد 18 میلیاردی آنها از تبلیغات محیطی اطراف زمین به 80 میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر شرکتهای تجاری به دادن تبلیغات محیطی اطراف زمین مسابقه رغبت دارند، نه به واسطه حضور تماشاگران، بلکه به واسطه پخش آن از تلویزیون است و این در حالی است که سازمان صداوسیما هیچ مبلغی بابت این تبلیغات دریافت نمیکند.
ثانیا سامانههای پیامکی9090 و3090 که پیش از این درآمدی برای باشگاهها نداشتهاند، تبلیغات رسانه ملی از این شمارهها باعث شده که درآمد 35 میلیاردی برای سامانه 3090 و درآمد 24 میلیاردی برای سامانه 9090، عاید تیم ملی و باشگاههای استقلال و پرسپولیس شود. به عبارتی، سازمان صداوسیما از طریق نشاندادن تبلیغات محیطی و همچنین معرفی سامانههای پیامکی در قالب زیرنویس و از زبان مجریان برنامههای ورزشی رادیویی و تلویزیونی، مجموعا حدود 140 میلیارد تومان کمکرسانی کرده است.
3ـ در خصوص مطلب عنوان شده در اطلاعیه فدراسیون فوتبال مبنی بر تامین حقوق فوتبال از طریق IPTV باید یادآوری کرد که: اولا زیرساختهای IPTV در مرحله آمادهسازی است و این پروژه به مرحله بهرهبرداری نرسیده و فعلا درآمدی از آن محل برای سازمان صداوسیما کسب نشده است. ثانیا و مهمتر از آن این که، تفاهمنامه همکاری صدا و سیما و فدراسیون فوتبال در موضوع IPTV، با نگاه حمایتی به ورزش فوتبال بحث و بررسی شده است و نه به رسمیت شناختن حق پخش تلویزیونی.
بدیهی است مسالهای مانند فوتبال یک تبادل دوسویه میان رسانه ملی و فدراسیون فوتبال کشور است که سودآوری آن فقط یکطرفه نیست و این گونه نیست که صدا و سیما به واسطه پخش این بازیها صرفا آنتن خود را پر میکند. قطعا کارشناسان فوتبال اذعان دارند که پخش مسابقات فوتبال از صداوسیما چقدر در رونق این ورزش، هم از حیث اقتصادی و هم اجتماعی موثر است. از این رو، این جمله تهدیدآمیز فدراسیون فوتبال که: «برای فصل بعد جای فوتبال را پرکنید»، نه تنها هیچ کمکی به ورزش کشور و بخصوص فوتبال نمیکند، بلکه هیچ تهدیدی برای صداوسیما نخواهد بود.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر