از این هفته در این ستون به بررسی و تحلیل توصیه‌های پزشکی و سلامت که در شبکه‌های اجتماعی رد‌و‌بدل می‌شود، خواهیم‌پرداخت.
کد خبر: ۸۹۹۹۵۱

بیشتر افراد با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی، سراغ ویتامین C می‌روند. خیلی‌ها هم با بروز علائم اولیه این بیماری تا جایی که می‌توانند قرص جوشان و آب پرتقال می‌خورند تا از بروز سرماخوردگی پیشگیری کنند؛ اما واقعا ویتامین C تاثیری در پیشگیری و حتی درمان این بیماری دارد یا این موضوع یک شایعه است؟ بد نیست بدانید در بیشتر افراد، مصرف منظم ویتامین C هیچ تاثیری بر کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی ندارد.

البته نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این ویتامین نقش مهمی در بالا بردن سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و مصرف آن فقط کمی دوره بیماری را کوتاه‌تر خواهد کرد.

در واقع قرص ویتامین C یا مواد غذایی حاوی آن، دوره سرما خوردگی را در بزرگسالان تا 8 درصد و در کودکان تا 14 درصد کوتاه‌تر می‌کند. در این میان یادتان باشد خانم‌ها به 75 میلی‌گرم و آقایان به 90 میلی‌گرم ویتامین C در روز نیاز دارند؛ بنابراین اگر یک لیوان آب پرتقال طبیعی یا یک فنجان کلم بروکلی بخارپز مصرف کنید نیاز شما به این ویتامین رفع می‌شود، اما در صورت مصرف بیش از 2000 میلی گرم در روز دچار علائمی مثل تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات معده خواهید شد و در معرض خطر سنگ کلیه قرار می‌گیرید. از طرفی گر چه مصرف بیش از حد ویتامین C خطرناک است، اما مقدار توصیه شده آن را به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از مشکلات ناشی از کمبود آن باید روزانه دریافت کنید. شاید این پرسش برایتان پیش بیاید پس مکمل‌های ویتامین C برای چه افرادی مناسب است؟ باید گفت این مکمل‌ها به سلامت سالمندان یا مثلا افرادی که سال‌هاست سیگار می‌کشند، کمک می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها