نشست جنجالی پارلمان عراق سرانجام با حضور 200 نماینده و به ریاست «سلیم الجبوری» آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۹۱۶۸
آغاز نشست جنجالی پارلمان عراق به ریاست سلیم الجبوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاریها، نشست پارلمان عراق که امروز با تهدید از سوی نمایندگان متحصن مواجه بود، سرانجام به ریاست «سلیم الجبوری» و حضور 200 نماینده از 328 نماینده آغاز شد.

بر اساس این گزارش، الجبوری پس از ورود به صحن پارلمان در جایگاه ریاست قرار گرفت تا دستور آغاز نشست را صادر کند، وی از نمایندگان خواست وارد صحن پارلمان شوند تا جلسه را آغاز کند.

الجبوری پیشتر از همه نمایندگان برای شرکت در نشست امروز با هدف نجات کشور عراق دعوت کرده بود. دستورکار نشست امروز بررسی موضوع برکناری ریاست مجلس، حضور حیدرالعبادی نخست وزیر برای معرفی کابینه تعدیل شده و نیز بررسی چندین قوانین و گزارش اعلام شده است.

این در حالی است که حنین قدو از اعضای فراکسیون پارلمانی بدر گفته بود حیدرالعبادی نخست وزیر عراق امروز اسامی چهار وزیر پیشنهادی خود را در چارچوب تغییر کابینه به پارلمان معرفی خواهد کرد که شامل وزارتخانه‌های بهداشت، کار و امور اجتماعی، آموزش و منابع آبی هستند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان فراکسیون‌های المواطن،‌الاحرار، الفضیله، ائتلاف کردستان عراق و اتحاد القوی وارد صحن پارلمان شده‌اند.

یک منبع پارلمانی گفت تعداد نمایندگانی که در جایگاه‌های خود در صحن مجلس مستقر شده‌اند به 200 نماینده رسیده است.

این منبع افزود نمایندگان اعتصاب کننده در محل برگزاری نشست حضور نیافته‌اند و در کافی‌شاپ پارلمان تجمع کرده‌اند.

از سوی دیگر رئیس پارلمان عراق از نمایندگان خواست با ثبت اسامی خود، حضورشان در جلسه ثبت شود، زیرا کسانی که در بیرون از پارلمان تظاهرات کرده‌اند، منتظر برگزاری این نشست هستند.

اولین اظهارنظر الجبوری پس از آغاز نشست فراگیر

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق پس از اعلام آغاز نشست فراگیر گفت تمام نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان بر اساس قانون و آیین‌نامه داخلی، قابل احترام و تقدیر است.

الجبوری پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را برای گفت‌وگو با نمایندگان اعتصاب کننده با هدف اطلاع یافتن از درخواست‌های آنها داده است و خواستار ورود آنها به صحن مجلس شده است.

وی خطاب به نمایندگان اعتصاب کننده گفت ملت خواهان دستاورد است نه تعطیلی جلسات پارلمان.

این در حالی است که الفرات از احتمال توقف برگزاری نشست پارلمان به مدت نیم ساعت برای انجام رایزنی خبر داده است.

خبر دیگر این‌که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق برای معرفی اعضای کابینه تعدیل یافته خود وارد صحن مجلس شده است.

نمایندگان اعتصاب کننده وارد صحن مجلس شده و شروع به سر دادن شعار کردند.یک منبع پارلمانی گفت نمایندگان اعتصاب کننده تلاش کردند مانع ورود حیدرالعبادی به داخل سالن شوند، آنها همچنین به سر دادن شعار پرداختند. این در حالی است که نشست هم اکنون با حضور 173 نماینده به ریاست سلیم الجبوری در حال برگزاری است.

توقف جلسه به مدت نیم ساعت

الفرات گزارش داد هیئت رئیسه پارلمان عراق تصمیم گرفت جلسه را به مدت نیم ساعت تعطیل کند تا با اعتصاب کنندگان وارد بحث و گفت‌وگو شوند و کمیته گفت‌وگو با آنها تشکیل شود. این در حالی است که نمایندگان اعتصاب کننده خواستار پایان نشست شده‌اند.

ابودعاء العیساوی معاون جهادی مقتدی صدر به کسانی که در برابر برگزاری جلسه پارلمان مانع‌تراشی کنند، هشدار داد و بر ادامه اعتصابات و تظاهرات تا زمان رای‌گیری درباره بسته اصلاحی ادامه خواهد یافت.

وی در جمع طرفداران مقتدی صدر که دست به تظاهرات زده‌اند، گفت تصمیم‌گیری در اختیار پارلمان است تا درباره کابینه وزارتی رای‌گیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها