ورود طرفداران صدر به ساختمان مجلس

مقتدا صدر تهدید به سرنگونی دولت عراق کرد

در حالی که اعتراضات به اوضاع سیاسی عراق همچنان ادامه دارد در تازه‌ترین اقدام، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، از مردم این کشور دعوت کرد تا با برگزاری تظاهراتی میلیونی پارلمان این کشور را وادار به برگزاری جلسه و اجرای اصلاحات کنند.
کد خبر: ۸۹۸۴۶۶

مقتدی صدر گفت: برخی طرف‌های سیاسی از یک سو به دنبال برگزار نشدن جلسات مجلس نمایندگان و از طرف دیگر در پی از اکثریت انداختن و به حد نصاب نرسیدن آن هستند تا اصلاحات مورد نظر مردم محقق نشود.

رهبر جریان صدر تاکید کرد: تظاهرات، تمامی گروه‌های سیاسی را به برگزاری جلسه علنی پارلمان و رای‌گیری کاملا شفاف و آزادانه وادار می‌سازد و در نتیجه ملت خواهد دانست به چه کسانی برای انجام اصلاحات رای می‌دهند و چه کسانی از این کار خودداری می‌کنند.

روزنامه عربستانی عکاظ به نقل از یک منبع در پارلمان عراق نوشت: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق قصد دارد فهرست سومی از اسامی وزرای پیشنهادی‌اش را به پارلمان بدهد. العبادی تاکنون دو فهرست برای تائید به کابینه فرستاده که یکی از آنها کاملا تکنوکرات بود و از سوی نمایندگان رد شد و فهرست دوم نیز که در واقع توسط جریان‌های سیاسی به العبادی تحمیل شده هنوز به شکل رسمی مورد بررسی قرار نگرفته است.

این منابع می‌گویند، العبادی به فراکسیون‌های الدعوه و ائتلاف الوطنیه که تحصن‌ها در داخل پارلمان را رهبری می‌کنند، وعده داده در مقابل تضمین موافقت با فهرست کابینه جدید، به هر کدام یک وزارتخانه بدهد.این تحولات در حالی است که آیت‌الله مدرسی از مراجع تقلید عراق در سخنرانی خود به سیاستمداران و نمایندگانِ مجلس عراق سفارش کرد برای نجات کشور از بحران کنونی، دست به دامن علما باشند و از راه‌های پیچیده که به اصلاحات منجر نمی‌شوند، دوری ورزند. کشور عراق از هفته گذشته پس از اقدام نمایندگان پارلمان به برگزاری جلسه جنجالی و اعلام برکناری سلیم الجبوری وارد بحران سیاسی شده و الجبوری هم همه نشست‌‎ها و جلسات پارلمان را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

نمایندگان پارلمان که از مدت‌ها پیش تحصن کرده بودند، هفته گذشته با تشکیل جلسه‌ای به ریاست مسن‌ترین نماینده، سلیم الجبوری را از ریاست پارلمان عراق برکنار کردند. دامنه اعتراض‌های مردم عراق بویژه هواداران صدر به فساد و تاکید برلزوم اصلاحات سریع در کشور هم هر روز درحال گسترش است.

اما در رویدادی دیگر در فراسوی جبهه سیاسی، منابع خبری از وقوع انفجار تروریستی در شهر «هیت» واقع در استان الانبار عراق و کشته شدن «نصر عبدالجلیل غضبان» از فرماندهان ارشد ارتش این کشور خبر می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها