با تهیه‌کننده و گوینده برنامه « انسان و طبیعت»

آشتی با دنیای پیرامون

رسانه نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد. در واقع به اندازه‌ای که رسانه می‌تواند خطرات زیست‌محیطی ر ا کاهش داده و نحوه درست مواجهه مردم با طبیعت را آموزش دهد، هیچ ابزار دیگری قادر نیست چنین کاری را انجام دهد. در این میان صدا و سیما به عنوان یک ابزار رسانه‌ای قدرتمند سهم بسزایی در انجام این مهم دارد.
کد خبر: ۸۹۷۵۰۷

رادیو به دلیل جایگاه ذاتی‌اش در طول این سال‌ها توانسته بخش قابل توجهی از اطلاعات و آموزش‌های هدفمند را در حوزه زیست‌محیطی به مخاطب عرضه کند و در این خصوص در زمره رسانه‌های پیشتاز قرار می‌گیرد.

یکی از برنامه‌هایی که با موضوع محیط زیست وتاثیر آن برزندگی جوامع انسانی روی آنتن شبکه رادیویی سلامت می‌رود، برنامه «انسان و طبیعت» است که به تهیه‌کنندگی «حسین فنایی» و گویندگی «فرشته قربانی»، روزهای پنجشنبه هر هفته از ساعت 13 و 30 دقیقه پخش می‌شود. همین بهانه‌ای شد به سراغ تهیه‌کننده و مجری این برنامه برویم و درباره این برنامه گفت‌وگوی کوتاهی انجام دهیم.

حسین فنایی، تهیه‌کننده، متولد 1351 و دانش‌آموخته رشته مبانی فقه و الهیات و فعال محیط زیست است. او از سال 72 به رادیو راه یافته و از سال 89 در رادیوسلامت مشغول برنامه‌سازی است. فنایی تهیه‌کنندگی آثاری همچون «سپهر دانش»، «پشت پلک صبح»، «صبح وزندگی»، «آرام جان»، «یادیاران»، «شوق انتظار»، «ره آورد»، «سفره ایرانی» و ویژه برنامه‌های مختلف را در کارنامه هنری خود دارد.

برنامه «انسان و طبیعت» مشخصا به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

همان طور که از اسم این برنامه پیداست، در این برنامه رادیویی به مباحث محیط زیستی می‌پردازیم؛ چراکه سلامت انسان‌ها به سلامت محیط زیست وابسته است و این امر در سیاست‌های شبکه رادیویی سلامت است؛ دراین برنامه به موضوعاتی همچون آثار محیط زیست سالم، علل تمیز نگهداشتن آن، بازیافت، آب، زمین، نقش موجودات در طبیعت و آنچه به محیط زیست مربوط می‌شود، می‌پردازیم.

چرا رادیو سلامت باید به موضوع محیط زیست بپردازد؟

یکی از سیاست‌های شبکه رادیویی سلامت حمایت از محیط زیست است و سلامت را وابسته به سالم بودن آن می‌داند به همین دلیل برنامه‌های مختلفی را در زمینه موضوعات متعدد و مختلف محیط زیست تهیه و پخش می‌کند.

در واقع هرچه به محیط زیست آسیب برسد سلامت جامعه به خطر می‌افتد، پس آگاهی‌دهی برای سالم نگهداشتن محیط زیست ضروری است. از این رو در رسانه ملی بویژه شبکه‌های رادیویی از جمله رادیو سلامت نیاز است به مسائل و موضوعات زیست‌محیطی بیش‌تر پرداخته شود.

طرح اولیه این برنامه از کجا آمد؟

قبل از برنامه انسان و طبیعت، همکاران دیگر هم برنامه‌هایی درباره محیط زیست داشته‌اند و حدود دوسال پیش از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت، تقاضای طرح شد و با همفکری مدیریت گروه سلامت اجتماعی و مشاور برنامه طرحی به شبکه داده و در جلسه طرح و برنامه تصویب شد که خوشبختانه تاکنون با حضور کارشناسان متعدد در حوزه محیط زیست به موضوعات مختلفی پرداخته‌ایم.

این برنامه از چه سالی آغاز شد و مشخصا می‌خواهد چه هدفی را دنبال کند؟

شیوه کنونی برنامه انسان و طبیعت حدود دو سال است تولید می‌شود. هدف این برنامه رادیویی آگاهی‌دهی برای مراقبت از محیط زیست است.

برای جذابیت و تاثیرگذاری برنامه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

سعی کردیم با مطالب، کارشناس، گزارش و صدای طبیعت و موضوعات گوناگون برنامه را پیش ببریم. مشاور برنامه که فاطمه شهبازی است موضوع را تعیین می‌کند. نویسنده برنامه هم فاطمه بی‌تقصیر است که درباره موضوع برنامه مطالب شنیدنی و مفید می‌نویسد. از کارشناسان مربوط به موضوع نیز دعوت می‌شود نکات لازم را برای شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش بیان کنند و گزارشگر برنامه هم نظر هموطنان را انعکاس می‌دهد. ما در برنامه انسان و طبیعت سعی می‌کنیم قدمی در جهت حفظ محیط زیست برداریم.

«انسان و طبیعت» مرا به اصل خودم برمی‌گرداند

فرشته قربانی، متولد سال 47 فارغ‌التحصیل رشته روابط عمومی است که از سال 68 وارد مرکز گیلان و از سال 75 وارد معاونت صدا شد و در شبکه‌های رادیویی همچون تهران، قرآن، پیام، صدای آشنا و... مشغول به فعالیت بوده و از ابتدای تاسیس رادیو سلامت در این رادیو به حرفه گویندگی خود ادامه داده است.

او اجرای برنامه‌هایی چون «زیر پوست شهر»، «از اهدا تا احیا»، «صدای مشاور» و «مردم و سلامت» را در کارنامه هنری خود دارد و اکنون نیز برنامه‌های به «رنگ زندگی»، «تسبیح صبح» و «یاد یاران» و... را در صدای دانش، نشاط و آرامش بر عهده دارد.

ملاک شما برای اجرای یک برنامه چیست؟

واقعیت این است که به فراخور صدا، برنامه به گوینده ارائه می‌شود و در بیشتر برنامه‌های رادیویی شیوه انتخاب مجری براساس نوع برنامه و جنس صداست؛ بنابراین جنس صدا در انتخاب برنامه موثر است.

از نحوه اجرا در برنامه بگویید.

برنامه انسان و طبیعت را دوست دارم به جهت این که مرا به اصل خودم بر می‌گرداند. ذات و فطرت انسان برگرفته از طبیعت بوده و شاید بی‌حکمت نیست زمانی که پا برهنه در رودخانه قدم می‌زنید یک دنیا آرامش نصیبتان می‌شود و اگر در دلتنگی‌ها به طبیعت پا بگذارید به آرامش خواهید رسید. این صدای خداست که آرامش می‌دهد. انسان و طبیعت تلنگر کوچکی است برای انسان‌هایی که نمی‌گویم با طبیعت قهر هستند، اما کمتر به طبیعت می‌روند تا طبیعت را دریابند و برای به دست آوردن آرامش از آن استفاده کنند؛ چراکه حضور در طبیعت باعث آرامش خاطر و
درس گرفتن از آن است.

ارتباط مخاطبان با برنامه چگونه است؟

بنده برای مخاطب خیلی احترام قائل هستم؛ چراکه برنامه را برای شنونده‌ها تهیه می‌کنیم و اگر برنامه‌ای مخاطب نداشته باشد پس وجود ندارد. در برنامه‌هایم تلاش می‌کنم با فن بیان و تجربه، پیام‌های شنوندگان را بخوانم؛ چون می‌دانم شنونده منتظر خواندن پیام است و بازخورد آن را نیز می‌بینم؛ چراکه دقیقه‌ای بعد شنونده پیام می‌دهد: ممنون که پیام مرا خواندید.

چه نوع برنامه‌هایی را برای اجرا قبول نمی‌کنید؟

برنامه‌های مسابقه‌ای را اغلب قبول نمی‌کنم و دوست دارم این برنامه‌ها را گویندگان جوان‌تر که شور و هیجان بیشتری دارند اجرا کنند. برنامه‌های عاطفی، معنوی، اجتماعی و اجرا در دنیای قشنگ بچه‌ها را خیلی دوست دارم.

چگونه می‌توان گوینده‌ای موفق بود؟

گوینده باید به حرفه خودش احترام بگذارد. بداند روی آنتن چه چیزی را می‌خواهد بیان کند. او باید درباره موضوع برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا کند، اطلاعات داشته باشد، به طوری که دایره واژگانش وسیع باشد تا رنگ‌آمیزی کلمات در حرفه‌اش کمک کند و در اجرا برای مخاطبانش ثاثیرگذار باشد.

رقیه بقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها