کیمیا علیزاده با پیروزی مقابل حریفی از نپال جواز حضور در المپیک 2016 ریو را به‌دست آورد تا در کمتر از یک روز، شاهد کسب سه سهمیه ارزشمند از سوی ورزشکاران کشورمان باشیم.
کد خبر: ۸۹۶۶۶۴

علیزاده که با ۱۷ سال سن دارنده اولین مدال بانوان ایران در مسابقات جهانی و گرندپری تکواندو است، روز دوم رقابت‌های تکواندوی کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا و در وزن 57ـ کیلوگرم، پس از یک دور استراحت، ابتدا حریفی از اندونزی را با نتیجه 19 بر صفر شکست داد و در ادامه برای رسیدن به فینال این رقابت‌ها و کسب سهمیه المپیک ریو به مصاف نیاما گارانگ از نپال رفت و توانست این رقیب را 15 بر 2 شکست دهد.

او در فینال نیز رودرروی فاناپا هارن سوجین از تایلند قرار گرفت و با پیروزی 3 بر 2 برابر این تکواندوکار مدال طلای وزن 57ـ کیلوگرم را به گردن آویخت.

علیزاده با کسب این سه پیروزی ارزشمند در فیلیپین، هشتمین بانوی ایرانی لقب گرفت که جواز حضور در بازی‌های المپیک ریو 2016 را به‌دست می‌آورد.

پیش از این لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، زهرا نعمتی (تیروکمان)، الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام‌بزرگ و گلنوش سبقت‌اللهی (تیراندازی) و ندا شهسواری (تنیس روی میز) با پیروزی در رقابت‌های انتخابی جواز حضور در المپیک 2016 را به‌دست آورده بودند. علیزاده همچنین چهل‌ویکمین سهمیه را برای کاروان ورزشی کشورمان در ریودوژانیرو به‌دست آورد.

سهمیه چهلم، چند ساعت قبل از آغاز رقابت‌های کیمیا عالیزاده، توسط محمود صمیمی در مجارستان به دست آمد. این پرتابگر دیسک ایران در رقابت‌های زومباتلی مجارستان موفق شد رکورد 65 متر را به ثبت برساند و جواز حضور در المپیک را به‌دست آورد.

دیگر نماینده ایران در رقابت‌های پرتاب دیسک المپیک احسان حدادی است. البته سهم دوومیدانی ایران در رقابت‌های المپیک به همین دو نفر خلاصه نمی‌شود. پیش از این حسن تفتیان، رضا قاسمی، لیلا رجبی، محمدجعفر مرادی و حمید زورآوند در دوی سرعت، پرتاب دیسک، دوی مارتن و پیاده‌روی جواز حضور در المپیک را به‌دست آورده بودند.

اما قبل از این‌که محمود صمیمی چهلمین سهمیه ورزش ایران را در المپیک به‌دست بیاورد، سهمیه شماره 39 به نام نوشاد عالمیان به ثبت رسید. نوشاد عالمیان با کسب سومین سهمیه المپیک اتفاق بی‌سابقه‌ای را در رشته تنیس روی میز ایران رقم زد.

نوشاد که همراه برادر کوچک‌ترش نیما عالمیان در المپیک ریو حاضر خواهد بود، باعث شدند برای نخستین‌بار شاهد حضور دو برادر در مسابقات تنیس روی میز المپیک باشیم.

شانس‌های بعدی

در ادامه رقابت‌های انتخابی المپیک تیم ملی کشتی آزاد ایران مصمم است تا در سبک وزن و سنگین وزن دو سهمیه باقیمانده را نیز به دست آورد. دو مرحله پایانی انتخابی کشتی به تاریخ‌های 2 و 13اردیبهشت در مغلوستان و ترکیه برگزار می‌شود و رسول خادم امید زیادی دارد تا حمید سوریان و امیر قاسمی بتوانند سهمیه‌های باقیمانده را کسب کنند.

در قایقرانی هم تیم‌های ملی روئینگ و اسلالوم ایران از اواخر هفته جاری در ژاپن قایق‌ها را به آب می‌اندازند تا برای کسب سهمیه المپیک تلاش کنند.

وحید مرادی، دبیر فدراسیون قایقرانی در این باره گفت: ما طی سال گذشته اردوهای زیادی را در بخش دختران و پسران در کشورهای مختلف برگزار کردیم و امیدواریم بتوانیم در این رشته از چهار سهمیه‌ای که توزیع می‌شود دو تا چهار سهمیه توسط بانوان و مردان به ایران تعلق بگیرد.

ما شانس زیادی در رشته روئینگ تک نفره و دو نفره داریم.

در رشته‌های تیمی هم والیبال و بسکتبال ایران این شانس را دارند تا با پیروزی در مرحله نهایی انتخابی المپیک بلیت ریو را به‌دست آورند. البته با توجه به شرایط این دو تیم و قرعه‌ای که در پیش دارند، شانس تیم ملی والیبال برای اولین صعود تاریخی به المپیک به مراتب بیشتر از بسکتبال است.

به هر حال اگر یکی از دو تیم ملی والیبال یا بسکتبال بتواند سهمیه حضور در المپیک را به‌دست آورد، با احتساب شانس‌هایی که برای کسب سهمیه در کشتی آزاد و قایقرانی وجود دارد، احتمالا در المپیک ریودوژانیروی برزیل شاهد پرتعدادترین کاروان ورزشی کشورمان در سال‌های بعد از انقلاب خواهیم بود. از المپیک 1988 سئول تاکنون، بیشترین تعداد کاروان ورزشی کشورمان به المپیک 2008 پکن برمی‌گردد که با 55 ورزشکار در آن رقابت‌ها حاضر بودیم.

در المپیک 2012 لندن هم که با کسب چهار مدال طلا، پنج نقره و سه برنز بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران در المپیک‌ها به‌دست آمد، کاروان ایران 53 نفری بود، اما از حیث تعداد رشته در 14 رشته شاهد حضور ورزشکارانمان در صحنه المپیک بودیم که یک رکورد محسوب می‌شود.

علیزاده: هدفم کسب مدال در المپیک است

تنها بانوی تکواندوکار ایران در المپیک ریو عنوان کرد هدفش کسب مدال در این تورنمنت مهم و معتبر است.

کیمیا علیزاده پس از موفقیت در کسب سهمیه حضور در المپیک گفت: خدا را شکر می‌کنم که تلاش‌هایم به ثمر نشست. از صمیم قلب خوشحالم دل مردم کشورم را شاد کردم. هدفم موفقیت در المپیک 2016 است و امیدوارم تا المپیک طبق برنامه پیش بروم و در ریو به اهدافم برسم. امیدوارم تلاش‌هایی که در این راه انجام می‌دهم، نتیجه بدهد و بتوانم به مدال المپیک دست پیدا کنم زیرا عزمم را برای رسیدن به این هدف جزم کرده‌ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها