مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور از تبدیل آرد چندنرخی به دو نرخ 900 تومان برای اصناف و صنعت و 670 تومان برای خبازی‌ها خبر داد و گفت: قیمت نان با حساسیت و احتیاط از سوی دولت افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۹۵۸۹۷

محسن بهرامی‌ارض‌‌اقدس در گفت‌وگو با مهر با اشاره به طرح ملی دولت برای هدفمندسازی یارانه‌ گندم، آرد و نان افزود: راه‌حل نهایی برای جلوگیری از ضایعات نان و حمایت هدفمند از چرخه گندم، آرد و نان حتما آزادسازی خواهد بود. مادامی که از یک سمت به‌دلیل حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، گندم با نرخ تضمینی ـ که برای امسال 1350تومان تعیین شده ـ خریداری شود و همان زمان، گندم در بازارهای جهانی قیمتی حدود 750 تومان داشته باشد، اصلاح این چرخه انجام نخواهد پذیرفت.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز با جهش قیمت خرید تضمینی مواجه‌ایم به نحوی که در دو سال گذشته، دولت قیمت گندم داخلی را از 600تومان به 1300 تومان رساند که دو برابر افزایش را تجربه کرده است.

بهرامی‌ارض‌‌اقدس، تامین نان مصرفی مردم از طریق واحدهای نان صنعتی بزرگ در کشور را یکی از پروژه‌های اقتصادمقاومتی دانست و گفت: دولت بنا دارد در طرح ملی هدفمندسازی گندم، آرد و نان که بخشی از طرح سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، واحدهای تولیدی نان‌های صنعتی را تقویت کند و به نوعی حرکت به سمت آزادسازی تدریجی قیمت‌ها انجام گیرد. این در شرایطی است که امسال تقریبا سیستم چند نرخی آرد به دو نرخ کاهش می‌یابد و بر این اساس، آرد صنف و صنعت 900 تومان و آرد خبازی 670تومان خواهد شد که از چند قیمت، به دو قیمت می‌رسد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک، در قالب طرح جامعی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان طرح هدفمندسازی گندم، آرد و نان به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند، این اصلاحات صورت گیرد. البته برای طرح ملی گندم، آرد و نان هم دبیرخانه‌ای به نام کارگروه ملی گندم، آرد و نان با مسئولیت قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته که در تدارک ارائه طرح جامع گندم، آرد و نان است و مشکلات مذکور قرار است در این طرح جامع دیده شده و برطرف شود.

بهرامی‌ارض‌اقدس در پاسخ به این پرسش که آیا اجرایی شدن این طرح در سال‌جاری روی قیمت نان هم تاثیر خواهد داشت، گفت: قطعا این طرح روی قیمت نان می‌تواند تاثیر داشته باشد. البته یکی از مشکلات این است که قیمت نان اکنون بسیار با قیمت واقعی فاصله دارد و حتی در رستوران‌های بسیار کوچک، اگر مشتری خواستار ماست، زیتون یا حتی خیارشور هم باشد باید پول آن را بپردازد، در حالی که همین مشتری اگر بارها و بارها خواستار نان از رستوران باشد، بدون پرداخت هیچ پولی، نان برای او به دفعات آورده می‌شود. این نشان می‌دهد که به‌دلیل پایین بودن قیمت، ارزش نان ـ که یک کالای با برکت و مهم در سبد خانوار است ـ نادیده گرفته شده و بخشی از آن به ضایعات تبدیل شده یا خوراک دام می‌شود. وی معتقد است، مادامی که این تفاوت قیمت در ارزش واقعی نان و آنچه که در نانوایی‌ها فروخته می‌شود، وجود داشته باشد، باید شاهد وقایعی اینچنینی در زنجیره گندم، آرد و نان باشیم. در حالی‌که واقعی کردن قیمت گندم، آرد و نان به‌دلیل حساسیتی که دارد، می‌تواند در نرخ تورم و انتظارات تورمی تأثیر جدی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها