گواتمالا؛ آمریکای مرکزی

جذاب، اما خطرناک

مقصد این هفته ما در هفتادودوملت، گواتمالا است. کشوری که شباهت آهنگ نامش به آنگولا و اوگاندا باعث شده ‌‌در لحظه نخست، تصور شود کشوری آفریقایی است؛ اما در آمریکای مرکزی قرار دارد و از شمال و غرب با مکزیک، در شرق با بلیز و از جنوب با کشورهای السالوادور و هندوراس همسایه است.
کد خبر: ۸۹۴۹۳۷

گواتمالا یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان است به ترتیبی که طبق آمارهای موجود سال‌2013، به طور میانگین هر هفته 101‌نفر به قتل رسیده‌اند؛ البته این آمار در‌سال‌2014 به 99 نفر رسید؛ با این حال هنوز سایه وحشت در گوشه و کنار کشور پابرجاست، بویژه علیه زنان. حال شاید از خود بپرسید چرا از این کشور خطرناک برایتان می‌نویسیم؟! این کشور در کنار این همه دافعه امنیتی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که شاید بتواند شما را با وجود خطرهای موجود برای سفر ترغیب کند کما این‌که گردشگری این کشور چند سالی است که رشد قابل ملاحظه‌ای کرده و به نوعی، گواتمالا به مقصدی جذاب برای مسافران تبدیل شده است. پس نگاهی به این آثار و مناظر می‌‌اندازیم. از سواحل طولانی متشکل از شن و ماسه‌های سفید رنگ گرفته تا صخره‌های مرجانی، گیاهان و جانوران گوناگون و همچنین زیبایی‌های باستان‌شناسی و البته آداب و رسوم و فرهنگ غذایی این کشور.

در جنگل‌های مرطوب شمال گواتمالا در نزدیکی مرز بلیز، یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های باستا‌ن‌شناسی در آمریکای مرکزی قرار گرفته است. ویرانه‌های حفاظت شده شهر تاریخی تیکال یکی از نقاط گردشگری مهم در گواتمالاست. این شهر ‌حدود 600 سال قبل از میلاد تا 900‌میلادی مسکن چندین هزار نفر بوده است. در تیکال بیش از سه هزار سازه؛ از اهرام و معابد گرفته تا میادین و آکروپلیس وجود دارد. این بناها یکی از مهم‌ترین مراکز تجمع قوم مایا به مدت هزار سال بوده و امروزه یکی از کامل‌ترین مکان‌هایی است که یادگارهای آن قوم را در خود جای داده است. به غیر از خود بناها، محیط اطراف تیکال نیز بهانه خوبی را برای بازدید هر چه بیشتر بازدیدکنندگان فراهم کرده است. جنگل‌های سرسبز با پرندگان، میمون‌ها و به‌طور کلی حیات‌وحش شگفت‌انگیز‌ بر شکوه این منطقه افزوده است. پارک ملی تیکال نیز از سال 1979 به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

آنتیگوا گواتمالا یا به شکل ساده‌تر همان آنتیگوا، قطعا یکی از برجسته‌ترین و زیباترین شهرهای آمریکای جنوبی به شمار می‌رود. این شهر که در میان مجموعه‌ای از آتشفشان‌ها واقع شده، پایتخت سابق گواتمالا بوده که امروزه ساختمان‌های قدیمی آن در کنار بناهای به‌روز و بلندمرتبه‌اش منحصر به فرد ‌است. در مرکز این شهر قدیمی، کلیساهای بزرگ و صومعه‌ها به چشم می‌خورد. با وجود بازسازی کامل ساختما‌ن‌ها پس از زلزله‌هایی که در این شهر در گذشته به وقوع پیوسته، هنوز هم برخی ترک‌های آشکار روی دیوارهای آنها دیده شود. در بسیاری از مناطق شهر هم‌ بعضی از ویرانه‌ها به شکل خلاقانه‌ای تبدیل به بناهای زیبا شده‌ و حتی در بعضی موارد‌ از دل آنها هتل‌هایی مجلل بیرون کشیده شده است.

دریاچه اتیلتن به عقیده بسیاری‌ زیباترین دریاچه جهان است که بازدیدکنندگان از دیدن آن ناامید نمی‌شوند. برای رسیدن به این منطقه باید سفری دوساعته با ماشین از گواتمالاسیتی یا 1.5 ساعته از آنتیگوا داشت. اتلیتن در ارتفاع 1538 متری از سطح دریا قرار گرفته و توسط تپه‌ها و کوه‌های آتشفشانی احاطه شده است. این دریاچه در دهانه یک آتشفشان تشکیل شده و سه آتشفشان دیدنی و جذاب در امتداد سواحل آن قرار گرفته است. در طول این سال‌ها، بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به یک شیوه زندگی خاص بوده‌اند به این منطقه جذب شده‌اند. انواع مراکز معنوی به ارائه خدماتی چون یوگا و دیگر فعالیت‌های متافیزیکی می‌پردازند. همچنین کلاس‌های آموزش زبان اسپانیایی در مکان‌های منحصر به فرد و اغلب روستایی برگزار می‌شود که همین امر به همراه فضای دلنشین و آرام اطراف آن موجب شده تا افراد زیادی را به سمت خود جذب کند.

حالا نوبت پایتخت است! گواتمالاسیتی پس از مکزیکوسیتی بزرگ‌ترین شهر آمریکای مرکزی به شمار می‌آید. این شهر بیش از دویست سال است که پایتخت بلامنازع اداری، اقتصادی و فرهنگی گواتمالاست. گواتمالاسیتی که در 1500 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده، مرتفع‌ترین پایتخت آمریکای مرکزی است. شهر گواتمالاسیتی به ۱۳ منطقه تقسیم شده‌است. منطقه یک، مرکز قدیمی شهر است که کلیسای جامع، کاخ ملی و دیگر ساختمان‌های دیدنی در آن واقع شده و بیشتر سفارتخانه‌ها، فروشگاه‌های گرانقیمت و شرکت‌ها در منطقه ده قرار دارند.

چطور برویم؟

سفر به گواتمالا کمی پیچیده است! این کشور در ایران سفارتخانه ندارد، لذا باید راهی کشورهای دیگر شد. تورهای گردشگری هم گویا تمایل چندانی به برقراری سفر به این منطقه ندارند، چرا که مسیر طولانی و تهیه ویزا کمی مشکل است! لذا بهترین پیشنهاد همان سفر با کوله‌پشتی است. یعنی زیاد سخت نگیرید، بار و بندیلتان را بردارید و اگر فکر می‌کنید‌ دیدن گواتمالا ارزشش را دارد سفرتان را شروع کنید.

نرگس انصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها