ادامه انتقاد فعالان اقتصادی از رفع نشدن تحریم‌های بانکی

«ال‌سی» هم به مشکل خورد

فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و واردکنندگان همچنان از رفع نشدن تحریم‌های بانکی گلایه‌ می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۴۲۳۲

با وجود اصرار برخی مسئولان بر رفع کامل تحریم‌های بانکی با اجرای برجام، فعالان اقتصادی کشور از عدم تغییر در شرایط مراودات بانکی در این مدت سخن می‌گویند. هرچند مسئولان بانک مرکزی از رفع کامل مشکل شبکه ارتباطی سوئیفت سخن می‌گویند، اما فعالان اقتصادی از عدم امکان استفاده از این سیستم خبر می‌دهند به طوری که همچنان امکان گشایش اعتبارات اسنادی (ال‌سی) بین ایران و بانک‌های اروپایی به شرایط عادی برنگشته است. در همین زمینه، دیروز ایسنا به نقل از یک فعال اقتصادی نوشت: در حقیقت سوئیفت باز است و مشکلی ندارد، اما بانک‌های بزرگ خارجی به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا علاقه‌ای به گشایش اعتبار اسنادی یا ال‌سی برای بانک‌های ایرانی ندارند.

ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح مشکل سوئیفت و اعتبارات اسنادی برای شرکت‌های ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر مشکل بزرگ کشور این است که بانک‌های بزرگ نمی‌خواهند با ایران ارتباط برقرار کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که مشکل ارتباط شرکت‌های ایرانی در حال حاضر در بخش اعتبار اسنادی یا ال‌سی است گفت: کمپانی‌هایی که با ایران کار می‌کنند، بیشتر حسابشان در بانک‌های بزرگ اروپاست و این بانک‌ها با توجه به جریمه‌های سنگینی که در طول تحریم از سوی آمریکا شدند، به نوعی ترسیده‌اند و می‌خواهند تا زمانی که خود بانک‌های آمریکا هم نسبت به ارتباط با بانک‌های ایرانی اقدام نکرده‌اند، دست از این کار بکشند. رئیس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو با بیان این‌که به این ترتیب بانک‌های ایران مجبورند با بانک‌های کوچک خارجی به عنوان واسطه بین بانک ایران و بانک‌های بزرگ کار کنند گفت: این کار هم هزینه را افزایش می‌دهد و هم به زمان بیشتری نیاز دارد و با توجه به این‌که زمان مذاکره در ال‌سی 21 روز تعیین شده است، گاهی اسناد، بیات و تبدیل به مصیبت می‌شود، چرا که بانک‌ها باید اسناد را به نوعی رفاقتی قبول کنند.

اتفاقی نیفتاده

همچنین مجتبی پیشوایی، فعال اقتصادی و واردکننده نشاسته و مواد شیمیایی در گفت‌وگو با نسیم در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک فعال اقتصادی و بازرگان، آیا بعد از برجام اتفاق خاص و مثبتی در اقتصاد مشاهده کردید، اظهار کرد: بعد از برجام هیچ‌گونه اتفاق خاصی نیفتاد. در امر واردات کالاهایی که من انجام می‌دهم، برخلاف ادعای مسئولان، انتقال وجه و حواله در زمان بیشتری انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها