jamejamnashriyat
نشریات قاب کوچک کد خبر: ۸۹۳۳۸۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵  |  ۰۸:۰۰

بعد از تولید و پخش مجموعه انیمیشن «دوستان جنگل 1» که در 26 قسمت 5 دقیقه‌ای به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا عابدی و کیانوش عابدی آماده نمایش شده بود، این سریال مورد توجه بینندگان تلویزیونی قرار گرفت و چند بار پخش شد.

از این رو مرکز پویانمایی صبا تصمیم به ادامه ساخت این مجموعه گرفت که دوستان جنگل 2 در 26 قسمت 7 دقیقه‌ای در سال 88 و دوستان جنگل 3 در 52 قسمت نیز در سال 89 و به کارگردانی محمدرضا عابدی و علی جعفری ساخته شد. این سه مجموعه که مجری طرح آن محمدرضا بادکوبه بود در بهار 93 از شبکه پویا باز‌پخش شد. در ادامه این کارها، «دوستان جنگل 4» در 52 قسمت 7 دقیقه‌ای و با تکنیک کات اوت تولید شد. کات اوت یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های ساخت انیمیشن‌های تلویزیونی در جهان است. از خصوصیات این تکنیک، ارزان بودن و سریع بودن آن است.

«دوستان جنگل 4» داستان‌های مجموعه‌ای از حیوانات است که در جنگلی خیالی، مشغول زندگی هستند، شیری به نام شیرمالا که برخلاف ظاهرش، بسیار ترسوست، شترمرغی که نامش «شترقدا» است و معلوم نیست چطور سر و کله‌اش در این جنگل پیدا شده و آخرین بازمانده از نسل ماموت‌ها، که ماموتا» نام دارد، الاغی که گاگولا نام دارد و یک موش کور شخصیت‌های اصلی داستان‌ها هستند که همگی رفتار‌های انسانی دارند، این دوستان، در مجموعه «دوستان جنگل»، در زندگی با هم می‌آموزند چطور نقاط ضعفشان را بپوشانند و از نقاط قوت یکدیگر به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنند. شخصیت‌ها با وجود تفاوت‌های رفتاری و ظاهری به یک اندازه خنگ هستند و بار طنز داستان را مشترکا بر دوش دارند. پس زمینه‌ها ساده و زیبا بوده و صدا‌گذاری شخصیت‌ها هم متناسب با آنهاست. بیننده کودک نیز می‌تواند از رفتار جذاب و سرگرم‌کننده این حیوانات، درس دوستی، اعتماد به نفس، اخلاق و مهربانی بگیرد.

این دوستان در مجموعه «دوستان جنگل» در زندگی با هم می‌آموزند چطور نقاط ضعفشان را بپوشانند و از نقاط قوت یکدیگر به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنند.

درباره این کار «محمدرضا عابدی» نویسنده انیمیشن دوستان جنگل گفته است این سریال مخصوص کودکان اول دبستانی و حتی بچه‌های خردسال ساخته شده اصولا نوشتن قصه برای گروه سنی خردسال یعنی سه، چهار و پنج ساله‌ها بسیار کار دشواری است و کمتر کسی سراغ آنها می‌رود. به طور کلی سریال، قصه‌های خطی و ساده‌ای دارد. موضوع شروع می‌شود به آرامی جلو می‌رود، اوج می‌گیرد و و با یک نتیجه‌گیری تمام می‌شود.

عابدی درباره تفاوت ساخت انیمیشن به شیوه کات اوت با سه‌بعدی هم گفته است: کات اوت یک تکنیک دوبعدی است و یک بعد از سه‌بعدی کمتر دارد. به این معنی که یک شخصیت کات اوت تنها در طول و ارتفاع می‌تواند حرکت کند، اما یک شخصیت سه‌بعدی علاوه بر طول و ارتفاع می‌تواند در عمق هم حرکت کند به خاطر همین یک بعد هم سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و هم ارزان‌تر به دست می‌آید. البته یک کارگردان خبره می‌تواند در دکوپاژ به گونه‌ای رفتار کند که کمبود آن یک بعد به چشم نیاید و چیزی را کم احساس نکند. کات اوت هم مثل هر تکنیک دیگری با نگارش فیلمنامه آغاز می‌شود. سپس براساس شخصیت‌های قصه طراح، طرح‌های مربوطه را ترسیم می‌کند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

رسانه ملی و جوانگرایی سیستمی

رسانه ملی و جوانگرایی سیستمی

یکی از سیاست‌های مهم مدیریتی سال‌های اخیر سازمان صدا و سیما، اهتمام ویژه به رشد، تربیت و به‌کارگیری ظرفیت عظیم نیروهای جوان و پرنشاط انقلابی در سطوح مختلف رسانه ملی است.

نقش قدرت بازدارندگی ایران

نقش قدرت بازدارندگی ایران

چند ماه قبل اقدام جمهوری اسلامی ایران در توقیف کشتی انگلیسی پس از توقیف محموله نفتی ایران در جبل الطارق، آن‌هم در حالی که ناوهای نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه بودند به دشمن ثابت کرد در قبال مداخلات آنها منفعل نخواهیم بود و قاطعانه در مقابلشان خواهیم ایستاد، این درسی است که آمریکا نیز از آن عبرت گرفته است.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر