jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۸۹۳۱۵۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵  |  ۰۸:۳۰

خودروسازان داخلی قیمت اکثر محصولاتشان را در سال جدید نسبت به سال گذشته بین 130 تا 150 هزار تومان افزایش دادند.

کلید گرانی خودرو زده شد

با وجود این‌که بسیاری از کارشناسان بر این باورند قیمت خودرو در کشورمان با توجه به نوع خدمات و کیفیت محصولات باید کاهش داشته باشد و با وجود تاکیدات مسئولان مبنی بر کاهش هزینه‌های واردات قطعات به کشور پس از اجرای برجام، روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشور قیمت‌های سال جدید محصولات خود را اعلام کردند که اغلب با افزایش نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند.

اغلب فعالان بازار در این زمینه قبلا اظهار‌نظر کرده بودند که با توجه به رکود موجود در صنعت خودرو نمی‌توان انتظار افزایش قیمت برای سال جدید را داشته باشیم و به نوعی بازار کشش افزایش قیمت را نخواهد داشت. البته از چند ماه پیش، مدیران خودروسازان داخلی با اعلام افزایش هزینه‌های تولید، درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را به شورای رقابت فرستاده بودند. نکته جالب این است که ایران‌خودرو و سایپا برخی خودروهای مورد استقبال خریداران را به صورت پیش‌فروش ارائه می‌کنند و فروش فوری برای خریداران درنظر نگرفته‌اند که به شائبه افزایش مجدد قیمت در آینده دامن خواهد زد.

منتظر افزایش مجدد باشیم

محمدعلی نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ضمن تائید افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال جاری به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن افزایش برخی هزینه‌های قانونی خودروسازان، مثل مالیات و سایر هزینه‌ها از قبل نیز خبر احتمال افزایش چند صد هزار تومانی را در خودروهای داخلی داده بودیم.

نجفی‌منش با قانونی خواندن این افزایش قیمت افزود: افزایش قیمتی که از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در سایت‌های فروششان اعلام شده بدون تردید با دریافت مجوز از سوی شورای رقابت بوده و کاملا قانونی است؛ اما این پایان کار نیست چون در واقع اصلا خودرو گران نشده، بلکه حقوق دولتی سالانه بر قیمت خودرو افزایش یافته و هنوز خودروسازان در حال مذاکره با شورای رقابت برای واقعی شدن قیمت‌ها هستند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان درباره افزایش هزینه‌های خودروسازان تصریح کرد: همه براین باورند که خودروسازان با رفع تحریم‌ها هزینه‌هایشان کاهش داشته، اما آیا به افزایش حقوق و دستمزد کسی توجه کرده یا این‌که درباره افزایش قیمت برخی اقلام مورد نیاز تولید خودرو دقت شده است به همین دلیل نباید به درخواست خودروسازان خرده گرفت و بهانه‌جویی کرد.

بازار هنوز واکنش نداشته

پس از انتشار قیمت‌های جدید برخی محصولات خودروسازان بزرگ کشور در وب‌سایت‌های فروش، جام‌جم در تماس تلفنی با برخی بنگاه‌های فروش خودرو در سطح تهران متوجه شد هنوز بازار واکنش نشان نداده و به نوعی باید منتظر آینده باشیم.

در این زمینه فتح‌الله موحدی یکی از فعالان بازار خودرو در خیابان انقلاب به خبرنگار ما گفت: با توجه به این‌که بازار خودرو پس از تعطیلات نوروزی کاملا تعطیل است و کمتر تقاضایی در بازار وجود دارد، زیاد نباید منتظر افزایش قیمت باشیم چون اگر کسی هم دنبال خرید خودرو باشد با مراجعه مستقیم به خودروسازان خرید می‌کند.

موحدی افزود: شاید در نیمه دوم اردیبهشت که شورای رقابت قیمت‌ها را اعلام می‌کند باید منتظر تغییر و تحول در بازار باشیم، اما آنچه مسلم است وقتی خودروسازان قیمت خودروهایشان را صد هزار تومان افزایش می‌دهند، بدون تردید در بازار 300 هزار تومان تکان خواهد خورد و افرادی هستند که با ثبت‌نام در ماه‌های پایانی سال از این فرصت استفاده می‌کنند تا اندک سودی به دست آورند.

عماد عزتی - گروه اقتصاد

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
افشین
-
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
سلام . عرض ادب و خسته نباشی اګر واردات ماشین ازاد بشه بدانید كه ماشینهای تولید داخلی باید بدون عیب به مردم تحویل بدن . ماشینهای تولید داخل رقیب ندارند به همین خاطر تولید كننده طور میلش همانطور تولید میكنه بزور به مردم میفروشن . مردم بیچاره هم مجبور بخره
۰
۰

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

باید به تغییر نسخه اندیشید

باید به تغییر نسخه اندیشید

آنچه امروز در عرصه اقتصاد ایران می‌گذرد نشان‌دهنده و حکایتگر وجود مشکلی ساختاری و ساختی در اقتصاد کشور است،‌ مشکلی که رفع آن فقط از طریق بازطراحی بنیادین و انقلابی این اقتصاد و تغییر نسخه کلان حاکم بر آن امکان‌پذیر است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر