برای ریشه‌یابی مباحث اخیر درباره لغونشدن تحریم‌های اقتصاد، باید نگاهی کلان به این موضوع داشت.
کد خبر: ۸۹۲۳۴۹

ایران با کشورهای غربی توافق نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن قرار شد ایران و کشورهای غربی متقابلا تعهداتی را عملی کنند که مهم‌ترین آن برای کشورهای غربی مسائل هسته‌ای ایران بود و برای ایران، رونق اقتصادی و برقراری روابط با کشورهای پیشرفته دنیا برای تقویت اقتصاد کشور.

امضای بیانیه مشترک میان ایران و غرب از سوی دولت ایران بسیار خوب تلقی می‌شد و نتیجه خوبی برای آن در نظر گرفته می‌شد اما هدف آمریکایی‌ها در این بخش، کاملا نهفته بود که اکنون روی دیگری به خود گرفته است.

آنچه از سوی مقامات ایران مطرح می‌شد این بود که نتیجه برجام، رونق اقتصادی خواهد بود، اما آمریکا قصد داشت تا با مذاکره با ایران رفتار این کشور را در منطقه تغییر دهد. موضوعی که کشورهای غربی به خصوص آمریکا را آزار می‌دهد نفوذ ایران در منطقه خصوصا در کشورهایی مانند یمن، سوریه و عراق است. آمریکا قصد دارد با اعمال تحریم‌های گوناگون علیه ایران نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را کاهش دهد و برای دسترسی به این هدف از کشورهایی مانند ترکیه و عربستان استفاده می‌کند.

به همین دلایل است که اکنون اعلام می‌شود تحریم‌ها لغو شدند اما از سوی دیگر آمریکا موضع خود را با بانک‌های اروپایی روشن نمی‌کند و آنها نیز از ارتباط تجاری با ایران اجتناب می‌کنند.

این در حالی است که برخی از این بانک‌ها به جرم دور زدن تحریم‌ها علیه ایران حدود 100 میلیارد دلار جریمه شدند و اکنون از همین موضوع در هراس هستند.

تحریم‌هایی که لغو شده جزو تحریم‌های هسته‌ای بوده و هنوز تحریم‌ها اقتصادی به صورت عملی رفع نشده است. البته این موضوع دور از ذهن نیست و می‌توان به آن امیدوار بود. البته این موضوع در شرایطی قابل پیش بینی است که کاسه صبر ایران از خلف وعده‌های مختلف لبریز نشود. ایران هم می‌تواند مفاد برجام را نقض کند و به تعهدات خود عمل نکند. با این‌که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین سفر خود به ایران اظهار کرد ایران بیش از تعهدات خود به برجام عمل کرده اما هنوز شاهد نقض آن از سوی آمریکا هستیم. این در حالی است که اگر جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شوند قطعاً پایه‌های برجام سست خواهد شد.

دکتر میثم موسایی

رئیس انجمن علمی اقتصاد اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها