همیشه فکر می‌کردم ما زن‌ها هستیم که قهر می‌کنیم و این مردها هستند که باید پا پیش بگذارند، اصطلاحا منت‌کشی کنند و باعث آشتی شوند. تصورم از زندگی مشترک این بود که شوهرم اگر ناراحت شود عصبانی شده و فریاد می‌زند و من در مواقع ناراحتی قهر می‌کنم، اما از همان دوران عقد فهمیدم که همسرم عادت دارد وقتی ناراحت می‌شود، قهر کند. اوایل به نظرم چندان عجیب نبود، اما به مرور زمان از این که هر چیز کوچکی به قهر کردن او و تلاش من برای رفع ناراحتی‌اش منجر شود، خسته شدم. چگونه عادت به قهر کردن را در او از بین ببرم؟
کد خبر: ۸۹۱۶۰۸

پاسخ مشاور: قهر کردن نوعی رفتار آموخته شده برای حل مشکل است و ربطی به جنسیت ندارد، اما باتوجه به روحیه حساس خانم‌ها ممکن است فراوانی این رفتار در آنها بیشتر باشد؛ مخصوصا در فرهنگ ما که برخی کارها برای مردان نشانه ضعف است، اما این یک قانون کلی نخواهد بود. همه انسان‌ها در مواقع ناراحتی روشی را انتخاب می‌کنند که طرف مقابل‌شان بدانند آنها از رفتار خاصی دلزده شده‌اند و دراصل می‌خواهند کاری کنند که آن رفتار دیگر تکرار نشود، اما قهر کردن گاهی با این اصل مغایر است زیرا در برخی از مواقع طرف مقابل نمی‌داند چرا اتفاق می‌افتد.

شوهر شما راه تعاملی که برای ابراز ناراحتی‌اش انتخاب کرده، قهر و بی‌محلی است و باید کاری کنید که از هر طریقی راه‌های تعامل صحیح با دیگران را یاد بگیرد، اما این کار باید به مرور زمان و ملایم انجام شود که همسرتان متوجه نشود.

بهترین راهکار در مقابل این‌گونه افراد آن است که با شناخت روحیه آنها از قهرشان پیشگیری گردد؛ حتما شما به مرور فهرستی را از کارهایی که باعث قهر کردن او می‌شود می‌توانید تهیه کنید.

مثلا وقتی که در جمع به او احترام لازم را نمی‌گذارید، زمانی که به تلفن همراه‌تان زنگ می‌زند و جواب نمی‌دهید یا هر کار دیگری. وقتی بدانید چه رفتارهایی باعث قهر او می‌شود می‌توانید با انجام ندادن آنها کاری کنید که این عکس‌العمل در او کمتر دیده شود. حتی اگر در قضیه‌ای همسرتان مقصر باشد، شایسته است او را مستحق بخشش دانسته و هر چه زودتر با وی آشتی کنید؛ زیرا قهر کردن یکی از مسائل مخرب در روابط زناشویی است که هر قدر زمان آن طولانی تر باشد زن و شوهر از هم دورتر می‌شوند. وقتی انسان با دیگری قهر است از لحاظ روانی در محیطی بسیار مسموم و منفی قرار می‌گیرد که جز به نکات منفی و ضعف طرف مقابل به چیزی دیگر نمی‌اندیشد.

در مواقعی که رابطه تان خوب است، به همسرتان در مورد احساس تان وقتی او قهر می‌کند، توضیح دهید. بگویید که احساس ناامنی می‌کنید و از این که او رنجیده است، ناراحتید. ادبیاتی به کار ببرید که حالت انتقادی نداشته باشد اما حس منفی‌تان را نشان دهد. از او بخواهید وقتی از شما می‌رنجد، علتش را بگوید و بگذارد باهم حرف بزنید.

قهر کردن در بسیاری از مواقع به دلیل دریافت توجه از طرف مقابل انجام می‌شود، این توجه را در مواقع عادی به همسرتان نشان دهید و سعی کنید فضای حاکم بر رابطه‌تان فضایی عاطفی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها