پیشنهادهایی برای دره‌نوردی در ایران

آبشـار درمـانی در بهـار

حالا که بهار آغاز شده و هوا هم خوب و درختان و گیاهان هم سرسبز و دشت و کوه هم سرحال و قبراق و خلاصه مه و خورشید و فلک در کارند و شما هم پایه صفحه هیجان‌انگیز ما شدید و ورزش‌ های جذاب و پر از انرژی ما را پیگیری می‌کنید، این هفته تصمیم گرفتیم شما را کمی از شهر بیرون بیاوریم و به دل دشت و کوه ببریم و دعوت کنیم به دره‌نوردی؛ ورزش خاصی که در سطوح پایین، نیازی به آموزش و تجهیزات ویژه ندارد و می‌تواند لذت یک روز خوب را برای شما به یادگار بگذارد. خدا را چه دیدید شاید هم علاقه‌مند شدید و این ورزش‌ها را حرفه‌ای دنبال کردید.
کد خبر: ۸۸۹۶۱۳

دره‌ای در جنگل سیاه‌بیشه

ابتدا لازم است بدانید دره‌نوردی نوعی ورزش و تفریح است که فرد با استفاده از طناب و ابزار مخصوص به بالا رفتن از صخره‌ها و دره‌های طبیعی می‌پردازد. در این ورزش قدرت و انعطاف‌بدنی، مهارت، جسارت و اعتماد به نفس زیادی نیاز است و لازم است که شما از ارتفاع اصلا نترسید. برای دره‌نوردی هم نیازی نیست به منطقه اسب مرده آمریکا یا شیپراک نیومکزیکو و لاس تورس ایتالیا و کوه تور کانادا بروید. در همین ایران خودمان چند نقطه زیبا هست که ورزشکاران آماتور و حرفه‌ای آن را کشف کرده و مسیر را برای دیگران گشوده‌اند. یکی از این مناطق زیبا دره کمجل در سیاه بیشه واقع در استان مازندران است که یک دره فرسایشی است و از بالادست سد سیاه‌بیشه شروع و به جاده چالوس حوالی هزارچم ختم می‌شود.

البته کمجل دره فنی و سخت است و به دلیل خطر وقوع سیل حتما باید پیش از پیمایش از وضعیت دقیق آب و هوا اطلاع داشت. عبور از دره‌ها نیاز به پیش‌بینی هوا و نبودن شرایط جوی نامساعد مانند باران است، زیرا مسیر را بسیار ناایمن می‌کند؛ ولی با پیش‌بینی هوا و برنامه‌های تمرینی قبل از برنامه اصلی و داشتن امکانات و تجهیزات می‌تواند برنامه خوبی را به اجرا برساند و البته تیم فنی و باتجربه نیازاصلی برنامه است.

بهترین فصل صعود تابستان و ماه‌های تیر و مرداد است. برای رسیدن به ابتدای مسیر دره باید به کارگاه سد سیاه بیشه در جاده چالوس کرج رفته و خود را به امامزاده رسانده و بعد از طی مسافتی حدود دو ساعت خود رادر ابتدای دره کمجل برسانید. مسیری جنگلی با شیب ملایم که بعد از دو ساعت راه پیمایی به یک گردنه رسیده و پایین گردنه دره کمجل آغاز می‌شود. (مسیر پاکوب است و در طول مسیر یک چشمه آب دیده شد). در طول مسیر احتیاط کنید چون خطر گم شدن در جنگل وجود دارد. پاکوب‌های اشتباه، شما را سرگردان خواهد کرد و بهترین کار کمک خواستن از یک راهنماست.

پیمایش این دره زیبا با عبور از حدود ۳۰‌آبشار همراه است که باید با استفاده از طناب و به صورت فرود انجام گیرد. دره دارای آبشارهایی بلند بین ۲۰ تا ۶۰ متر ارتفاع است که عمدتا در انتهای دره قرار دارند و کف دره پرآب و لغزنده است. در میان مسیر حتما به شب مانی نیاز خواهید داشت. تنها یک جای صاف و قابل قبول برای استراحت و چادر زنی وجود دارد که حدود ده تا ۱۸ نفر را در خود جای می‌دهد. آب دره کم است و فقط تا ساق پا خیس می‌شود مگر در آبشارهایی که هنگام فرود باید از زیر آب عبور کرد. وقتی آخرین فرود را انجام می‌دهید بعد از ۵۰ متر پیاده‌روی به کنار جاده هزارچم و رستوران صخره می‌رسید. به یاد داشته باشید که فرار از دره بسیار سخت است و از خطرات فراوانی برخوردار است.

البته راه دسترسی به دره از در اصلی سد شروع می‌شود که به طور معمول اجازه ورود داده نمی‌شود و به اجبار باید از کنار در سد و از یک مسیر با شیب تند در سد را دور زد.

دره‌نوردی و کوهپیمایی و آبشاردرمانی با هم

آبشارهای تنگه رغز داراب در استان فارس واقع است. تنگه رغز در ۳۰ کیلومتری شهرستان داراب و در جنوب استان فارس قرار دارد. این تنگه که از دو طرف با دیواره‌هایی بلند محصور شده است؛ به‌دلیل وجود چشمه‌های فراوان در این دره ۶۴ آبشار جاری شده که از این تعداد ۱۲ آبشار نیازمند فرود با طناب است. ارتفاع فرود‌ها حداقل شش تا حداکثر ۶۵ متر و بقیه آبشار‌ها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه‌های زیر آبشار‌ها حداقل شش و حداکثر ۲۰متر عمق دارند.

دره رغز به طول تقریبی چهار کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب ۶۰ آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر دره جنوبی به بن‌بست می‌رسد. منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌گردد، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است و رسیدن به این منطقه نیز با سه ساعت کوهپیمایی امکان‌پذیر است. آب‌ رغز که از این منطقه آغاز می‌شود با ایجاد حوضچه‌ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی امتداد و نهایتا در آبگیرهای انتهایی به زمین بازمی‌گردد.

از منطقه سرچشمه نیز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چند حوضچه و آبشار میسر است و نهایتا با رسیدن به آبشار بلندی به طول ۲۳ متر کوهپیمایان متوقف می‌شوند در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده‌ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می‌یابد.

آبشارهای این تنگه عبارتند از: آبشار نگین به ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب هشت‌متر و طول حوضچه ۴۱متر، آبشار بومرنگ به ارتفاع هفت متر، عمق آب هشت‌متر و طول حوضچه ۳۱ متر، آبشار مسعود به ارتفاع هشت متر، عمق آب ۱۲ متر و طول حوضچه ۱۵ متر، آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب هفت متر و طول حوضچه ۱۲ متر، آبشار فتح به ارتفاع هشت متر، عمق آب 5/1متر و طول حوضچه شش متر، آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۱۵ متر و طول حوضچه ۳۲ متر، آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر، عمق آب ۲۰ متر و طول حوضچه شش متر، آبشار جام به ارتفاع 9 متر، عمق آب شش متر و طول حوضچه ۳۶ متر، آبشار دماغه (فراز) به ارتفاع ۱۲ متر، عمق آب دو متر و طول حوضچه چهار متر، آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر، عمق آب شش متر و طول حوضچه ۱۱متر، آبشار یادگار به ارتفاع چهار متر، عمق آب هشت متر و طول حوضچه ۱۱ متر، آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ده متر و طول حوضچه هفت متر.

فعلا مشخصات این دو دره زیبا در دو نقطه شمالی و جنوبی ایران را در ذهن داشته باشید تا در شماره‌های بعد دره‌های زیبای دیگری را نیز به شما معرفی کنیم. راستی یادتان باشد که بهتر است با تور‌‌های معتبر و حرفه‌ای به دره‌نوردی بروید و خودتان بی‌گدار به آب نزنید. تجربه مهم‌ترین رکن ورزش‌های این چنینی است و نمی‌توان صرف آمادگی جسمانی مناسب آن را امتحان کرد.

امیرحسین احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها