مقدمه: روزهای تقویم سال 94 هم با حوادث تلخ و شیرین پر شد و حالا به انتهای خود رسیده است. فاجعه منا، قتل‌های سریالی گلستان، مرگ تلخ دختر والیبالیست و جنایت‌های سریالی در سیستان و بلوچستان از‌جمله حوادث خبرسازی بود که کام ایرانیان را تلخ کرد. در کنار این تلخی‌ها، بخشش‌ها، نجات شهروندان و فداکاری هموطنان روزهای شیرین سال را پررنگ‌‌تر کرد و خاطره‌های تلخ را به گوشه تاریک ذهن برد .
کد خبر: ۸۸۹۴۳۱

دزد سنگین وزن

در این ماه سرقت‌های سریالی دزد سنگین وزن در مشهد به نقطه پایان رسید. سه بانک به فاصله یک ماه و نیم در مناطقی از شهر مشهد مسلحانه مورد سرقت قرار گرفت و عامل سرقت که دوربین‌های مداربسته تصویر او را ثبت کرده بود، تحت تعقیب پلیس قرار گرفت. تحقیقات نشان می‌داد سارق یک مرد سنگین وزن است که بعد از هر سرقت با موتورسیکلت قرمز طرح هوندا فرار می‌کند. با کشف این سرنخ مامور‌ان در جست‌و‌جوی وی بودند تا این که او دستگیر شد و به سرقت‌های سریالی بانک‌های مشهد اعتراف کرد.

جنایت ایتالیا

قتل عام خانوادگی در خیابان ایتالیا دیگر حادثه خبر‌ساز فروردین بود. در این پرونده هوتن 25ساله متهم است شامگاه 15 فروردین 94 در اقدامی جنون‌آمیز خواهرش به نام آرین‌دخت و پدرش ـ که حسن نام داشت ـ را به قتل رسانده است. او پس از دستگیری مدعی شد شب حادثه به دلیل این که خواهرش می‌خواسته برنامه تلویزیونی تماشا کند با وی درگیر و او را به قتل رسانده و همزمان با حضور پدر در خانه او را هم از پای درآورد. قاتل پشیمان روانه زندان شده و به‌زودی قرار است پای میز محاکمه قرار گیرد.

شربت‌های مسموم

خبرساز‌ترین حادثه فروردین مربوط به متهمی بود که با توزیع شربت‌های مسموم از مردم سرقت می‌کرد. اوایل فروردین امسال بیش از ده زن، مرد و کودک دریاسوج وشهرستان گچساران به دلیل مصرف نوشیدنی مسموم روانه بیمارستان شدند. تحقیقات نشان می‌داد که از این افراد پول، طلا و اموال قیمتی که همراهشان بوده سرقت رفته است. در ادامه بررسی‌های پلیسی مشخص شد مردی با ادعای این که برادرش اعدامی بوده و برای آزادی او نذر کرده ، شربت‌های مسموم را میان مردم تقسیم کرده است. او تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و مدتی بعد هویت او که یک دزد سابقه‌دار بود، شناسایی و دستگیر شد. متهم اعتراف کرد به بهانه سرقت اموال مردم با شربت مسموم آنها را بیهوش کرده است.

خودروهای لوکس، تصادف‌های مرگبار

اردیبهشت 94 تصادف‌های مرگبار خودروهای مدل بالا در تهران خبر‌ساز شد. در نخستین حادثه، تصادف مرگبار خودروی «بی.ام.او» با گاردریل بزرگراه همت، مرگ تلخ دو سرنشین این خودرو را رقم زد. عضو تیم ملی اتومبیلرانی و قهرمان سال گذشته کلاس آزاد ایران در میان سرنشینان خودروی بی.ام.و بود.

شب حادثه خودروهای عبوری در مسیر شرق به غرب بزرگراه همت خودروی بی.ام.و مدل بالایی را دیدند که با سرعت زیاد در حرکت بود. راننده وقتی به پل یادگار امام رسید کنترل خودرو را از دست داد و پس از برخورد با گاردریل میان بزرگراه به لاین مخالف رفت و با یک دستگاه پژو پارس برخورد کرد. همچنین تصادف پورشه در خیابان شریعتی با درخت، دو سرنشین دختر و پسر آن را به کام مرگ کشید.

قتل‌عام خانوادگی

در این ماه عامل قتل‌عام خانواده‌ای در خیابان رکنی همدان دستگیر شد. او اسفند سال گذشته زنی 50 ساله، دو پسر وی و دختر 18 ساله خانواده را در خانه‌ای در خیابان رکنی همدان به قتل رسانده بود. وی اوایل اردیبهشت 94 دستگیر شد ودر بازجویی پلیسی به قتل چهار عضو این خانواده اعتراف کرد و گفت بر سر معامله عتیقه با یکی از پسران خانواده اختلاف مالی داشته و نتوانسته چک‌هایش را از او پس بگیرد که همین موضوع به درگیری با وی و قتل‌عام خانوادگی منجر شده است.

آتش سوزی مرگبار

سومین حادثه اردیبهشت مربوط به قتل سه عضو خانواده رئیس شورای شهرکلاچای بود. در این پرونده که 13 اردیبهشت 94 پیش روی پلیس قرار گرفت، خانه ویلایی در شهر کلاچای در آتش سوخت و زن جوانی همراه دو پسر خردسالش در میان شعله‌های آتش جان باختند. اما پدر خانواده که رئیس شورای شهر کلاچای بود در جریان این حادثه زنده ماند. ماموران پلیس آگاهی رودسر با حضور در محل حادثه به بازرسی آنجا پرداخته و متوجه عمدی بودن آتش‌سوزی شدند. در این مرحله پدر خانواده به عنوان تنها مظنون پرونده بازداشت شد و اعتراف کرد مدتی بوده با همسرش اختلاف‌هایی داشته و حتی او شب حادثه قصد ترک خانه را داشته که بنزین روی فرش ریخته بوده تا او را بترساند که ناگهان بخار بنزین به بخاری رسید و خانه آتش گرفت. خانواده زن جوان شکایتی را علیه مرد جوان مطرح نکردند.

آزادی قدیمی‌ترین زندانی ایرانی

احمد 28 سال قبل زمانی که 18 ساله بود، برای کار راهی دبی شد. در آنجا با کمک یکی از آشنایانش توانست در یک جواهرفروشی مشغول کار شود. دو ماه بعد از شروع به کار او، صاحب پاکستانی جواهر فروشی در خانه‌اش به قتل رسید. پلیس پس از تحقیقات مقدماتی به کارگران جواهر فروشی مشکوک شده و دستگیری آنها را در دستور کار قرار داد. احمد نخستین مظنونی بود که دستگیر شد. او به اعدام محکوم شد و درخواست‌هایش برای تجدیدنظر بی‌نتیجه ماند. سرانجام وی از طریق پیگیری وزارت خارجه کشورمان و وکیلش توانست پس از 28 سال حکم آزادی خود را بگیرد و اززندان آزاد شودو به ایران و نزد خانواده‌اش باز گرددو امسال سر سفره هفت‌سین، کنار خانواده‌اش باشد.

خودکشی دسته‌جمعی سارقان

نخستین پرونده خرداد مربوط به خودکشی دستجمعی سارقان مسلح در لرستان بود.

اعضای این باند از افراد سابقه‌دار بودند که بارها به اتهام شرارت و سرقت و تیراندازی‌های مسلحانه دستگیرو روانه زندان شده بودند. یکی از اعضای این باند هفتم اسفند سال گذشته به دلایلی نامعلوم فردی به نام «محمد» را در شهر خرم‌آباد با شلیک گلوله از پای درآوردو همراه همدستانش از آنجا متواری شد. از آن زمان با تشکیل پرونده قضایی، ماموران در جست‌وجوی عامل این جنایت و همدستان وی بودند.

این در حالی بود که در آخرین روزهای فروردین امسال ماموران به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد یکی از اعضای این باند به اتهام سرقت دستگیر شده و در زندان است و دزدان خشن با حمله به خودروی حمل زندانیان قصد فراری دادن او را دارند. با افشای این موضوع و هماهنگی قضایی، بازجویی از متهم در زندان انجام شد و نقشه سارقان ناکام ماند. سرانجام متهمان سوار بر خودروی سرقتی شناسایی شده و در جریان درگیری مسلحانه سرکرده باند به نام «علی» زخمی شد، اما متهمان توانستند فرار کنند.

با گذشت یک ماه از فرار متهمان، ماموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد اعضای این باند خودرویی را در کرج سرقت کرده و در ادامه ماموری را در این شهر به شهادت رسانده‌اند. سرانجام ماموران آخرین مخفیگاه متهمان را در خیابان 60 متری خرم‌آباد شناسایی کرده و آنجا را به محاصره درآورند. ماموران با خلع سلاح متهمان، هر چهار نفر را دستگیر کردند. متهمان در مسیر انتقال به پلیس آگاهی مدعی شدند، خود را مسموم کرده‌اند و تا دو ساعت دیگر می‌میرند؛ به‌همین دلیل درخواست کردند با اعضای خانواده‌شان ملاقات داشته باشند. ماموران برای اطمینان، آنها را به مرکز درمانی منتقل کرده که پزشکان تائید کردند این چهار نفر دچار مسمومیت دارویی شده‌اند. دو نفر از آنها فوت کردند و دو نفر دیگر نجات یافتند و به قتل مردی در خرم‌آباد، سرقت یک خودروی پراید در کرج، شهادت مامور پلیس، سرقت مسلحانه یک طلافروشی در شهرستان دزفول و هفت فقره تیراندازی به خانه‌ها در خرم‌آباد، بروجرد و دورود برای ایجاد وحشت و انتقام‌جویی اعتراف کردند.

معصومه ملکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها