در حالی که از چند روز گذشته رزمایش نظامی آمریکا و کره‌جنوبی آغاز شده است، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز گذشته دستور داد موشک‌های بیشتری که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، به طور آزمایشی شلیک شوند. به گزارش منابع رسمی پیوینگ‌یانگ، کیم از ارتش کره شمالی خواست موشک‌های این کشور به کلاهک‌های هسته‌ای مجهز شوند تا قدرت تخریب بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۸۷۹۹

این اظهارات به سرعت با واکنش سئول روبه‌رو شد. در همین زمینه، وزارت اتحاد کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای اظهارات رهبر کره شمالی برای انجام آزمایش‌های موشکی بیشتر را محکوم کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است، انجام آزمایش موشکی بیشتر نقض کامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که آزمایش موشک‌های بالستیک را ممنوع می‌داند.

در همین حال، خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی نوشت: رهبر کره شمالی اخیرا با دانشمندان و متخصصان هسته‌ای کشورش دیدار کرده و در این دیدار گزارش مختصری درباره تحقیقات انجام شده درباره موشک‌های استراتژیک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ارائه شده است. در این گزارش تصاویری منتشر شده است مبنی بر این‌که کیم جونگ اون از تاسیساتی بازدید می‌کند که کلاهک‌های هسته‌ای در مقیاس کوچک برای نصب بر روی موشک‌های بالستیک ساخته می‌شود. این برای اولین بار است که تصاویری از کلاهک‌های هسته‌ای در مقیاس کوچک توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر می‌شود .

برخی منابع خبری همچون سی.ان.ان اعلام کردند نمی‌توانند صحت عکس‌های منتشر شده را تائید کنند، با این حال دیوید آلبرایت از موسسه علمی و امنیت بین‌المللی در گفت‌وگو با سی.ان.ان اعلام کرد: این موسسه بر این باور است که در حال حاضر احتمالا کره شمالی توانسته است کلاهک‌های هسته‌ای در مقیاس کوچک بسازد.

این در حالی است که روز پنجشنبه نیز ارتش کره شمالی یک موشک بالستیک دیگر را آزمایش کرد. به دنبال این تحولات، سرگئی لاوروف و وانگی ایی وزیران امور خارجه روسیه و چین روز گذشته پس از مذاکره در مسکو به طور مشترک از پیونگ یانگ خواستند قطعنامه شورای امنیت درباره ممنوعیت آزمایش موشک‌های بالستیک را اجرا کند.

لاوروف در این زمینه گفت: اگرچه کره شمالی منافع امنیتی مشروعی دارد، اما باید درک کند که اگر به اقدام‌های تحریک‌آمیز خود ادامه دهد، هیچ‌کس این کشور را تبرئه نخواهد کرد. وی افزود: پیونگ‌یانگ باید از واکنش شدید و قاطع جامعه جهانی به آزمایش‌های موشکی کره شمالی دریابد که در آینده هیچ راه گریزی نخواهد داشت. وانگ ایی وزیر امور خارجه چین نیز ضمن درخواست جلوگیری از ادامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای در کره شمالی، با استقرار سامانه موشکی آمریکا در کره جنوبی به بهانه تهدید هسته‌ای پیونگ یانگ، مخالفت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها