جام‌جم از یکشبه هنرمند و نویسنده شدن برخی گزارش می‌دهد

بفرمایید شهرت کاذب

پاسخ‌های رئیس اداره کتاب به حواشی ممیزی و تغییرات درتیم نظارت پیش از چاپ

10 کتاب مورد‌دار هم نداریم

چندروزی است خبری با عنوان «خانه‌تکانی در اداره کتاب وزارت ارشاد» که یکی از حساس‌ترین و جنجالی‌ترین بخش‌های فرهنگی کشور به شمار می‌رود، در رسانه‌ها منتشر می‌شود و درباره آن گمانه‌زنی‌های متعددی صورت می‌گیرد، باوجود این مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد تغییرات در اداره کتاب را امری سابقه‌دار توصیف کرد و از رسانه‌ای شدن موضوع تا این حد، اظهار تعجب می‌کند. او در عین حال ارتباط این تغییرات با انتشار کتاب‌هایی با محتوای ضداخلاق را تکذیب کرده و از صدور احکام شورای نظارت بر چهار استان داوطلب برای صدور مجوز کتاب خبر می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۷۴۵۶
10 کتاب مورد‌دار هم نداریم

به گزارش جام‌جم، براساس آخرین تغییرات از این پس قرار است دکتر اسماعیل امینی که دبیر جشنواره شعر فجر هم بود، به عنوان سرگروه جدید همراه با تیم کارشناسانش بر کتاب‌های بخش شعر نظارت داشته باشد. همچنین حجت‌الاسلام کاظم شمس، سرگروه دین و محمدرضا موحدی، سرگروه ادبیات تالیفی شده‌اند.

تهران هم یک استان است

محمد سلگی، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی درباره این تغییرات به خبرنگار ما گفت: هیات نظارت بر نشر کتاب که مسئولیت بررسی کتاب‌ها را برعهده دارد، از ابتدای سال جاری شروع به انتخاب اعضای هیات نظارت کتاب در استان‌ها کرد. ما در کشور 9 استان داریم که به صورت مستقل روند ممیزی کتاب را بررسی می‌کنند. از این تعداد پنج استان آذربایجان شرقی، قم، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان پیش از این اعلام آمادگی کرده بودند که به صورت مستقل برای کتاب‌ها مجوز نشر صادر کنند و چهار استان فارس، همدان، خوزستان و یزد هم اخیرا هیات نظارت تشکیل دادند، اما هیچ کدام از اعضای این هیات نظارت‌ها حکم نداشتند.

او ادامه داد: تهران هم یک استان است که اعضای هیات نظارت آن بررسی شده‌اند. حال در روند بررسی اعضا ممکن است برخی اعضا ابقا شوند و برخی بنا به هر دلیلی تغییر کنند‌ اما متوجه نمی‌شوم چرا رسانه‌ها این تغییرات را اینقدر بزرگ می‌کنند. کما این‌که ما این تغییرات را از تابستان شروع کردیم و حتی دی ماه هم برخی از اعضا تغییر کردند، اما آن موقع این موضوع رسانه‌ای نشد.

قطع همکاری، از بیماری تا فقدان صلاحیت

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد درباره روند تغییرات بیان کرد: برای این منظور اعضا را در معاونت فرهنگی بررسی می‌کنند، سپس اعضا برای بررسی به کمیته‌های تخصصی هیات نظارت می‌روند و نهایتا در صحن علنی هیات نظارت اعضا تصویب نهایی می‌شوند. در روند این بررسی ممکن است اشخاصی از اعضا بنا به مشغله‌ای که دارند، فرصت نکنند با اداره کتاب همکاری خود را حفظ کنند. برخی دیگر ممکن است به دلیل بیماری مایل به ادامه همکاری نباشند. برخی دیگر ممکن است از سوی کمیته‌های تخصصی واجد صلاحیت‌های لازم نباشند. بنا به این دلایل ممکن است برخی از اعضای نظارت تغییر کنند. این اتفاق جدیدی نیست و پیش از این هم سابقه داشته است.

سلگی اظهار کرد: اداره کتاب برای رعایت بهتر قواعد نشر و توجه به این قوانین، بنابر صلاحدید تغییراتی انجام می‌دهد. این تغییرات صرفا هم برای رعایت بهتر و برداشت بهتر از ضوابط نشر صورت می‌گیرد تا وضعیت ارزیابی کتاب بهبود پیدا کند.

برخی از خبرگزاری‌ها طی روزهای گذشته درباره دلایل این تغییرات به مسائلی همچون ملاحظات انتخاباتی و همچنین انتشار برخی کتاب‌ها با محتوای ضد دین و با محتوای نامناسب و مرتبط با مسائل جنسی اشاره کرده بودند. سلگی تغییرات در اداره کتاب به دلیل مسائل انتخاباتی و نیز تغییرات بنا به دلیل انتشار کتاب‌های با محتوای ضد دین و مسائل جنسی را متناقض عنوان کرد و گفت: من این دلایل را تکذیب می‌کنم. اصلا تعداد کتاب‌هایی که می‌گویند با محتوای ضد دین یا مسائل جنسی منتشر شده در این حد نیست. ما 72 هزار عنوان کتاب مجوز دادیم، چه تعدادش ضداخلاق است؟ تمام گزارش‌ها را کنار هم بگذارید، تعداد کتاب‌هایی که می‌گویند ضداخلاق است، به ده کتاب هم نمی‌رسد. در گزارشاتی که منتشر کردند، از کتابی نام بردند که هشت سال توقیف است. چطور چنین کتابی را به عنوان کتاب‌های منتشر شده با محتوای ضداخلاق نام می‌برند؟

استفاده از تحصیلکرده‌های ادبیات

اسماعیل امینی که بتازگی به عنوان سرگروه شعر در اداره کتاب مشغول شده، دلیل اصلی تغییرات در اداره کتاب را تغییر در شیوه بررسی کتاب‌ها عنوان کرد. او به فارس گفت: تغییرات در بررسی کتاب‌ها محتوایی نیست چون قانون مشخص است، اما شکل بررسی کتاب‌ها تغییر کرده است. قبلا پرینت کتاب‌ها به اداره کتاب می‌آمد و کاغذی و دستی بررسی می‌شد، اما از این به بعد به صورت الکترونیکی محتوای کتاب‌ها بررسی می‌شود و فایل کتاب‌ها به اداره کتاب می‌آید. با این شیوه جدید سرعت بررسی کتاب‌ها بیشتر می‌شود. او همچنین در مقام سرگروه شعر گفت: از کسانی به عنوان کارشناس کتاب در بخش شعر استفاده خواهم کرد که هم شعر را بخوبی بشناسند،‌ هم قانون را و هم فرهنگ و خط قرمزهای جامعه و نظام را و از بچه‌های تحصیلکرده ادبیات به عنوان کارشناس استفاده می‌کنیم تا از این پس خطا در انتشار کتاب‌های شعر نداشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها