اینفانتینو کار خود را در فیفا آغاز کرد

مصائب آقای رئیس

همه چیز رویایی آغاز شده است. اولین روز کاری در هوای فوق‌العاده دامنه‌های سبز زوریخ و بازی با بازیکنان افسانه‌ای فوتبال دنیا. به نظر هر دو شعار انتخاباتی خود را در خود دارد؛ هم انقلاب و هم اتحاد. اصلا ذات فوتبال با این دو کلمه مانوس شده است، اما آیا نشستن روی صندلی داغ ریاست و کار در فیفا برای جیانی اینفانتینوی سوئیسی به همین اندازه لذتبخش و سرگرم‌کننده خواهد بود؟
کد خبر: ۸۸۷۳۸۰
مصائب آقای رئیس

مردی که در آخرین صحبت‌های پیش از رای‌گیری ریاست فیفا گفت «وظیفه‌ای که بر عهده من است ایجاد تحول در فیفا و به اتحاد رساندن دنیای فوتبال است. ضمن این که برای کم کردن انتقادها نسبت به فیفا و اتفاقاتی که سپ بلاتر باعث آنها بود به یک اقدام فوری نیاز است.»

پس از گذشت چند روز از مطرح شدن این صحبت‌ها، حالا این انتظار می‌رود تا حرف‌ها را به عمل تبدیل کند، اما این کار به آسانی انجام‌پذیر نیست.

مشکلات پیش رو

اینفانتینو که یکی از اعضای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال اروپا بود، برای به دست آوردن اعتماد اعضای فیفا این قول را داد که به روزهای سیاه این سازمان فوتبالی پایان دهد، اما این مرد 45 ساله دو رگه سوئیسی ـ ایتالیایی در حالی این روزهای سیاه را آغازکرده که مشکلات و مصائب بسیاری را در مسیر راه خود می‌بیند. حالا برترین بازیکنان جهان که برخی از آنها از شرکای کلیدی وی محسوب می‌شدند، باید متقاعد شوند فیفا می‌تواند مسیر فوتبال آنها را مرمت کند.

او همچنین باید مدت زمان قابل توجهی را صرف توسعه فوتبال در آسیا و آفریقا کند؛ دو قاره‌ای که در انتخابات اخیر از نفر دوم رقابت یعنی شیخ سلمان بحرینی حمایت کردند چراکه امیدوار بودند پس از 18 سال ریاست سپ بلاتر سوئیسی، با رسیدن ریاست فیفا به یک غیراروپایی بتوانند اوضاع فوتبال خود را بهبود دهند. شاید به همین سبب بود که اینفانتینو پس از انتخاب شدن خود گفت: «ما به طور خستگی‌ناپذیر کار خواهیم کرد و این از خود من شروع می‌شود. شما به فیفا و کارهایی که برای فوتبال انجام خواهد داد، افتخار خواهید کرد.»

در انتظار بازسازی

«چند ساعت پس از این که در انتخابات پیروز شوم، اصلاحات در سازمان آغاز می‌شود و بازسازی شرایط نا بسامان گذشته اولین اولویت ماست.»

شاید شعار باشد و شاید حقیقت. به نظر بیشتر شبیه همان نطق‌های انتخاباتی است، اما این حرف‌هایی بود که اینفانتینو برای جمع‌آوری رای‌ها به زبان آورد، اما اگر این اظهارات رنگ عمل به خود گرفته باشد، این تغییرات ابتدا باید شامل مدیریت فیفا و محدود کردن قدرت اینفانتینو در مقایسه با آن اقتداری باشد که بلاتر برای خود خلق کرده بود.

حالا پس از 12 سال قوانین محدودکننده برای مقامات و دستمزدها فاش شده است. همه کمیته‌های اجرایی قدرتمند فیفا به شورای فیفا تغییر نام خواهند داد و تمام فعالیت‌های تجاری مولتی میلیارد دلاری فوتبال به طور مجزا از سیاست‌های فوتبالی پیگیری خواهد شد، اما هنوز تصمیمی درباره ایجاد یک نظارت خارجی بر فیفا گرفته نشده است؛ چیزی که اصلی‌ترین مطالبه دنیای فوتبال از رئیس جدید فیفاست چراکه به نظر می‌رسد تنها راه‌حل موجود برای برطرف کردن فسادی است که فشار زیادی روی فیفا قرار داده است.

بسیاری از حامیان ملی جام جهانی می‌گویند یک ناظر مستقل برای ایجاد تحولات لازم بوده و این بهترین استراتژی برای اطمینان از تغییرات واقعی است. در عین حال اینفانتینو قول داده استقلال و احترام را به فیفا بیاورد، اما جزئیاتی درباره آنها نگفته است. بسیاری از حامیان مالی و شرکای فیفا که به طور جدی خواهان پایان یافتن دوره تلخ حضور سپ بلاتر هستند، اینفانتینو را زیر نظر دارند تا ببینند پشت حرف‌هایش خواسته‌ای برای ایجاد تغییرات وجود دارد یا نه؟

جف تینز، مشاور دولت آمریکا در امور شرکای تجاری این کشور می‌گوید: «این فقط شروع کار است. وقتی به گذشته فیفا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم از سوی برخی اتحادیه‌های ملی فساد صورت گرفته و رشوه پرداخته شده است، اما برای برطرف کردن این مسائل آن چیزهایی که روی کاغذ می‌آید باید عملی شود.»

شکل‌گیری اتحاد دنیای فوتبال

یکی دیگر از جملات مهم اینفانتینو این بود: «این یک انتخاب است، اما جنگ نیست.» هیچ کس نتوانست چنین جملاتی را به زبان بیاورد. حتی شیخ سلمان که تا پیش از آغاز رای‌گیری بسیاری او را شانس اصلی ریاست فیفا می‌دانستند، اما ناکامی وی ضربه بزرگی به بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله جهان عرب وارد کرد.

او که از خانواده سلطنتی بحرین است پیش‌بینی می‌شود یکی از جدی‌ترین منتقدان اینفانتینو در سال‌های آینده باشد. وی در اولین سخنان خود پس از انتخاب رئیس جدید فیفا گفت: «رئیس جدید فیفا باید احساس مسئولیت و انعطاف بیشتری نسبت به تنوع دنیای فوتبال داشته باشد.»

توجه به تنوع‌های فوتبال

یکی از تنوع‌های دنیای فوتبال هندوستان است که از شیخ سلمان در انتخابات حمایت کرد. کشوری که فوتبالش طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشت و حالا انتظار دارد با آمدن رئیس جدید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در آفریقا اگرچه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال این قاره از شیخ سلمان حمایت کرد، اما برخی کشورهای این قاره مدعی هستند بخصوص در مرحله دوم از اینفانتینو حمایت کرده‌اند. اینفانتینو گفته است که او تنها نماینده اروپا نیست بلکه نماینده فوتبال است و باید رابطه‌اش را با تمام دنیا عادلانه برقرار کند.

منبع: Nation

عرفان خماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها