در روزهای پایانی سال طرح ویژه شناسایی جیب‌برها، کیف‌قاپ‌ها و موبایل‌قاپان اجرا می‌شود

کاهش سرقت رکورد زد

سرپرست دادسرای ویژه سرقت تهران با اشاره به کاهش 40 درصدی سرقت در پایتخت گفت: 300 مجرم حرفه‌ای تهران دستگیر می‌شوند.
کد خبر: ۸۸۴۹۱۵

به گزارش جام‌جم، همزمان با روزهای پایانی سال و حضور شهروندان در مراکز تجاری و مرکز شهر، سارقان نیز روزهای پرکاری دارند. کنترل دزدان سابقه‌داری که بیرون زندان هستند و جلوگیری از مرخصی غیرضروری دزدان زندانی در روزهای پایانی سال، همیشه دغدغه دادستانی و پلیس بوده است. به طوری که دادستان تهران در جلسه مشترک با پلیس خواستار کنترل مجرمان سابقه‌دار و دستگیری محکومان فراری جرم سرقت شد. امسال نیز دادستانی تهران برای برخورد با دزدان و حفظ امنیت شهروندان برنامه‌هایی دارد که در گفت‌وگو با قاضی رضا ابوالحسنی، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ویژه سرقت به بررسی این برنامه‌ها پرداختیم.

برای جلوگیری از افزایش سرقت در روزهای پایانی سال و ایام نوروز چه برنامه‌ای دارید؟

با دستور و تاکید دادستان تهران، محکومان به سرقت که به هر دلیلی از جمله مرخصی و عدم بازگشت به زندان در بیرون از زندان هستند، باید شناسایی و دستگیر شوند. به همین دلیل با بسیج نیروها و امکانات در حال شناسایی این مجرمان و دستگیری آنها هستیم. معتقدیم با دستگیری این افراد آمار وقوع سرقت در تهران کاهش می‌یابد. باهمین هدف، اداره آگاهی تاکنون 15عملیات انجام داده و در هر عملیات 45 حکم دستگیری سارقان به اجرا در آمده است.

هدف از اجرای این طرح چیست؟

هدف اصلی ما دستگیری سارقانی است که متواری هستند. کار شناسایی سارقان در تمامی دادسراهای تهران انجام و حکم جلب این متهمان صادر شده است.

این متهمان چگونه دستگیر می‌شوند؟

خوشبختانه با همکاری خوب رئیس پلیس تهران و رئیس پلیس آگاهی، معاونتی ویژه برای اجرای حکم جلب و دستگیری این متهمان در پلیس آگاهی راه‌اندازی شده است. در این حوزه نیرو و تجهیزات ویژه‌ای نیز از سوی پلیس به کار گرفته شده است که نشان می‌دهد آنها نیز به اهمیت این موضوع برای کاهش وقوع سرقت در تهران پی برده‌اند. در این حوزه همیشه خلاهایی بین پلیس و دادسرا وجود داشت. نیروی انتظامی به این نتیجه نرسیده بود که دستگیری محکومان فراری سرقت اهمیتش برای دادستانی مهم‌تر از دستگیری مظنونان به سرقت است. خوشبختانه در جلسات اخیر، سردار ساجدی‌نیا دستورهای خوبی در این باره صادرکرده و در زمینه اجرا خیلی خوب با دادستانی همکاری می‌کند.

این متهمان بعد از دستگیری می‌توانند از مرخصی نوروز استفاده کنند؟

متهمانی که در این طرح ویژه دستگیر می‌شوند بدون شک نه‌تنها نوروز آزاد نمی‌شوند بلکه تا پایان دوره محکومیتشان در زندان می‌مانند. همچنین مرخصی زندانیان کل کشور در ایام منتهی به نوروز و تعطیلات مدیریت شده است و به هر مجرمی مرخصی داده نمی‌شود. در شهر تهران در ایام خریدهای نوروزی و روزهای منتهی به سال نو به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی‌شود.

برای تامین امنیت خریدهای نوروزی چه طرح‌هایی در تهران اجرا می‌شود؟

از هفته دوم اسفند طرح‌های ویژه علاوه بر محکومان فراری سرقت برای سارقان تحت تعقیب نیز اجرا می‌شود. برای روزهای پایانی سال طرح ویژه شناسایی جیب‌برها، کیف‌قاپ‌ها و موبایل‌قاپان در شهر تهران به اجرا درمی‌آید. در این طرح 300 مجرم شناسایی شده‌اند که با همکاری پلیس آگاهی دستگیر می‌شوند تا مردم در این ایام با آرامش بیشتری به خرید و سفرهای نوروزی بروند. باز هم به شهروندان قول می‌دهیم اسفند امسال یکی از کم سرقت‌ترین ماه‌های پایانی سال نسبت به چند سال اخیر باشد. شهروندان با رعایت توصیه‌های پیشگیرانه پلیس براحتی می‌توانند اسفند امسال خرید نوروزی انجام دهند.

در حال حاضر وضعیت وقوع سرقت در تهران چگونه است؟

خوشبختانه به قولی که در مصاحبه قبل با روزنامه جام‌جم برای کاهش وقوع سرقت در تهران داده بودم، با همکاری پلیس عمل کردیم. خوشبختانه امسال رکورد کاهش وقوع سرقت بی‌سابقه بوده است به طوری که در بهمن‌ماه شاهد کاهش 40 درصدی وقوع این جرم در تهران بودیم.

از سال 88 تاکنون با توجه به افزایش جمعیت و رشد شاخص‌های شهرنشینی تاکنون چنین کاهشی را تجربه نکرده بودیم. فکر می‌کنیم روند کاهش سرقت در اسفند نیز با توجه به طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم، ادامه داشته باشد. این کاهش وقوع سرقت با اجرای طرح شناسایی سارقان و مظنونان به سرقت، شناسایی محکومان سرقت، مدیریت مرخصی محکومان و طرح جانبی جمع‌آوری معتادان خیابانی به دست آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها